Between the medecine and restless body: which childish do we speak of?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carneiro, Cristiana
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Política & Sociedade (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/75312
Resumo: This paper discusses medicalization in education. Based on Freudian psychoanalysis, it aims to promote a reflection on the medicalizing strategies of educators regarding a restless student, which occurred during a case study. It starts from the hypothesis that educator’s infantile and body ideas can be linked to a discourse that understands the concern mainly due to a pathology bias and that reduces the understanding of behaviors when using/not using the medication. It presents, as a possible result, the effects on the adult-child relationship that these conceptions have: individualization, reduction of the extended and relational understanding of the issue, pathologization of behavior and non-accountability of the school
id UFSC-18_e0beee540ca5078b7455fc421d6be084
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/75312
network_acronym_str UFSC-18
network_name_str Política & Sociedade (Online)
repository_id_str
spelling Between the medecine and restless body: which childish do we speak of?Entre o remédio e o corpo inquieto: de qual infantil falamos?This paper discusses medicalization in education. Based on Freudian psychoanalysis, it aims to promote a reflection on the medicalizing strategies of educators regarding a restless student, which occurred during a case study. It starts from the hypothesis that educator’s infantile and body ideas can be linked to a discourse that understands the concern mainly due to a pathology bias and that reduces the understanding of behaviors when using/not using the medication. It presents, as a possible result, the effects on the adult-child relationship that these conceptions have: individualization, reduction of the extended and relational understanding of the issue, pathologization of behavior and non-accountability of the school Tendo como temática a medicalização na educação, embasado na psicanálise freudiana, o presente trabalho visa a promover uma reflexão sobre as estratégias medicalizantes de educadores quanto a um aluno dito inquieto, ocorridas ao longo de um estudo de caso. Parte da hipótese que tanto o ideário de infantil do adulto educador quanto o de corpo podem estar articulados a um discurso que compreende a inquietude sobretudo por um viés que reduz a compreensão de comportamentos ao uso/não uso do medicamento. Apresenta, como possível resultado, os efeitos na relação adulto-criança que as concepções medicalizantes ensejam: individualização, redução da compreensão ampliada e relacional da questão, patologização do comportamento e desresponsabilização da escola.Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)2021-07-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/7531210.5007/2175-7984.2021.e75312Política & Sociedade; Vol. 20 No. 47 (2021): Revista Política & Sociedade. Dossiê “Republicanismo neorromano: história e teoria política”; 313-355Política & Sociedade; Vol. 20 Núm. 47 (2021): Revista Política & Sociedade. Dossiê “Republicanismo neorromano: história e teoria política”; 313-355Política & Sociedade; v. 20 n. 47 (2021): Revista Política & Sociedade. Dossiê “Republicanismo neorromano: história e teoria política”; 313-3552175-79841677-4140reponame:Política & Sociedade (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/75312/46920Copyright (c) 2021 Política & Sociedadehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarneiro, Cristiana2021-07-16T19:25:43Zoai:periodicos.ufsc.br:article/75312Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/politicaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/oai||ernesto.seidl@ufsc.br|| ps@cfh.ufsc.br2175-79841677-4140opendoar:2021-07-16T19:25:43Política & Sociedade (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Between the medecine and restless body: which childish do we speak of?
Entre o remédio e o corpo inquieto: de qual infantil falamos?
title Between the medecine and restless body: which childish do we speak of?
spellingShingle Between the medecine and restless body: which childish do we speak of?
Carneiro, Cristiana
title_short Between the medecine and restless body: which childish do we speak of?
title_full Between the medecine and restless body: which childish do we speak of?
title_fullStr Between the medecine and restless body: which childish do we speak of?
title_full_unstemmed Between the medecine and restless body: which childish do we speak of?
title_sort Between the medecine and restless body: which childish do we speak of?
author Carneiro, Cristiana
author_facet Carneiro, Cristiana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carneiro, Cristiana
description This paper discusses medicalization in education. Based on Freudian psychoanalysis, it aims to promote a reflection on the medicalizing strategies of educators regarding a restless student, which occurred during a case study. It starts from the hypothesis that educator’s infantile and body ideas can be linked to a discourse that understands the concern mainly due to a pathology bias and that reduces the understanding of behaviors when using/not using the medication. It presents, as a possible result, the effects on the adult-child relationship that these conceptions have: individualization, reduction of the extended and relational understanding of the issue, pathologization of behavior and non-accountability of the school
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/75312
10.5007/2175-7984.2021.e75312
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/75312
identifier_str_mv 10.5007/2175-7984.2021.e75312
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/75312/46920
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Política & Sociedade
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Política & Sociedade
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
dc.source.none.fl_str_mv Política & Sociedade; Vol. 20 No. 47 (2021): Revista Política & Sociedade. Dossiê “Republicanismo neorromano: história e teoria política”; 313-355
Política & Sociedade; Vol. 20 Núm. 47 (2021): Revista Política & Sociedade. Dossiê “Republicanismo neorromano: história e teoria política”; 313-355
Política & Sociedade; v. 20 n. 47 (2021): Revista Política & Sociedade. Dossiê “Republicanismo neorromano: história e teoria política”; 313-355
2175-7984
1677-4140
reponame:Política & Sociedade (Online)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Política & Sociedade (Online)
collection Política & Sociedade (Online)
repository.name.fl_str_mv Política & Sociedade (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||ernesto.seidl@ufsc.br|| ps@cfh.ufsc.br
_version_ 1789435206265995264