Between the medecine and restless body: which childish do we speak of?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Política & Sociedade (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/75312 |
Resumo: | This paper discusses medicalization in education. Based on Freudian psychoanalysis, it aims to promote a reflection on the medicalizing strategies of educators regarding a restless student, which occurred during a case study. It starts from the hypothesis that educator’s infantile and body ideas can be linked to a discourse that understands the concern mainly due to a pathology bias and that reduces the understanding of behaviors when using/not using the medication. It presents, as a possible result, the effects on the adult-child relationship that these conceptions have: individualization, reduction of the extended and relational understanding of the issue, pathologization of behavior and non-accountability of the school |
id |
UFSC-18_e0beee540ca5078b7455fc421d6be084 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/75312 |
network_acronym_str |
UFSC-18 |
network_name_str |
Política & Sociedade (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Between the medecine and restless body: which childish do we speak of?Entre o remédio e o corpo inquieto: de qual infantil falamos?This paper discusses medicalization in education. Based on Freudian psychoanalysis, it aims to promote a reflection on the medicalizing strategies of educators regarding a restless student, which occurred during a case study. It starts from the hypothesis that educator’s infantile and body ideas can be linked to a discourse that understands the concern mainly due to a pathology bias and that reduces the understanding of behaviors when using/not using the medication. It presents, as a possible result, the effects on the adult-child relationship that these conceptions have: individualization, reduction of the extended and relational understanding of the issue, pathologization of behavior and non-accountability of the school Tendo como temática a medicalização na educação, embasado na psicanálise freudiana, o presente trabalho visa a promover uma reflexão sobre as estratégias medicalizantes de educadores quanto a um aluno dito inquieto, ocorridas ao longo de um estudo de caso. Parte da hipótese que tanto o ideário de infantil do adulto educador quanto o de corpo podem estar articulados a um discurso que compreende a inquietude sobretudo por um viés que reduz a compreensão de comportamentos ao uso/não uso do medicamento. Apresenta, como possível resultado, os efeitos na relação adulto-criança que as concepções medicalizantes ensejam: individualização, redução da compreensão ampliada e relacional da questão, patologização do comportamento e desresponsabilização da escola.Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)2021-07-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/7531210.5007/2175-7984.2021.e75312Política & Sociedade; Vol. 20 No. 47 (2021): Revista Política & Sociedade. Dossiê “Republicanismo neorromano: história e teoria política”; 313-355Política & Sociedade; Vol. 20 Núm. 47 (2021): Revista Política & Sociedade. Dossiê “Republicanismo neorromano: história e teoria política”; 313-355Política & Sociedade; v. 20 n. 47 (2021): Revista Política & Sociedade. Dossiê “Republicanismo neorromano: história e teoria política”; 313-3552175-79841677-4140reponame:Política & Sociedade (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/75312/46920Copyright (c) 2021 Política & Sociedadehttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarneiro, Cristiana2021-07-16T19:25:43Zoai:periodicos.ufsc.br:article/75312Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/politicaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/oai||ernesto.seidl@ufsc.br|| ps@cfh.ufsc.br2175-79841677-4140opendoar:2021-07-16T19:25:43Política & Sociedade (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Between the medecine and restless body: which childish do we speak of? Entre o remédio e o corpo inquieto: de qual infantil falamos? |
title |
Between the medecine and restless body: which childish do we speak of? |
spellingShingle |
Between the medecine and restless body: which childish do we speak of? Carneiro, Cristiana |
title_short |
Between the medecine and restless body: which childish do we speak of? |
title_full |
Between the medecine and restless body: which childish do we speak of? |
title_fullStr |
Between the medecine and restless body: which childish do we speak of? |
title_full_unstemmed |
Between the medecine and restless body: which childish do we speak of? |
title_sort |
Between the medecine and restless body: which childish do we speak of? |
author |
Carneiro, Cristiana |
author_facet |
Carneiro, Cristiana |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carneiro, Cristiana |
description |
This paper discusses medicalization in education. Based on Freudian psychoanalysis, it aims to promote a reflection on the medicalizing strategies of educators regarding a restless student, which occurred during a case study. It starts from the hypothesis that educator’s infantile and body ideas can be linked to a discourse that understands the concern mainly due to a pathology bias and that reduces the understanding of behaviors when using/not using the medication. It presents, as a possible result, the effects on the adult-child relationship that these conceptions have: individualization, reduction of the extended and relational understanding of the issue, pathologization of behavior and non-accountability of the school |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/75312 10.5007/2175-7984.2021.e75312 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/75312 |
identifier_str_mv |
10.5007/2175-7984.2021.e75312 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/view/75312/46920 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Política & Sociedade http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Política & Sociedade http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Política & Sociedade; Vol. 20 No. 47 (2021): Revista Política & Sociedade. Dossiê “Republicanismo neorromano: história e teoria política”; 313-355 Política & Sociedade; Vol. 20 Núm. 47 (2021): Revista Política & Sociedade. Dossiê “Republicanismo neorromano: história e teoria política”; 313-355 Política & Sociedade; v. 20 n. 47 (2021): Revista Política & Sociedade. Dossiê “Republicanismo neorromano: história e teoria política”; 313-355 2175-7984 1677-4140 reponame:Política & Sociedade (Online) instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Política & Sociedade (Online) |
collection |
Política & Sociedade (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Política & Sociedade (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||ernesto.seidl@ufsc.br|| ps@cfh.ufsc.br |
_version_ |
1789435206265995264 |