Einstein, The Physics of toys and the Equivalence Principle

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Medeiros, Alexandre
Data de Publicação: 2005
Outros Autores: Medeiros, Cleide Farias de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6373
Resumo: The title of the present paper may seem a little bit clumsy, yet it is right. The text leads, firstly, with the importance Einstein attributed to the role of joy in science learning. In this context, we discuss the relationship between Einstein and scientific toys from two rare examples: one from his childhood and the other one from a mature age. One of the two mentioned toys, here called Einstein´s elevator , is analyzed as an excellent illustration of the Equivalence Principle of General Relativity. After briefly discussing the general meaning of such a principle, we retake its visualization issue through the analysis of some other alternative scientific toys, which also illustrate the same principle in an easier way.
id UFSC-19_4f7515778e939474d44525daed0b0619
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/6373
network_acronym_str UFSC-19
network_name_str Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
repository_id_str
spelling Einstein, The Physics of toys and the Equivalence PrincipleEinstein, a Física dos brinquedos e o Princípio da equivalênciaThe title of the present paper may seem a little bit clumsy, yet it is right. The text leads, firstly, with the importance Einstein attributed to the role of joy in science learning. In this context, we discuss the relationship between Einstein and scientific toys from two rare examples: one from his childhood and the other one from a mature age. One of the two mentioned toys, here called Einstein´s elevator , is analyzed as an excellent illustration of the Equivalence Principle of General Relativity. After briefly discussing the general meaning of such a principle, we retake its visualization issue through the analysis of some other alternative scientific toys, which also illustrate the same principle in an easier way.O título deste artigo pode até parecer um tanto esquisito, mas ele está correto. O texto trata em primeiro lugar da importância atribuída por Einstein à alegria na aprendizagem da ciência. Dentro desse contexto, discutimos o relacionamento de Einstein com os brinquedos científicos, a partir de dois exemplos raros: um deles resgatado da sua infância e o outro já do final da sua vida. Um dos brinquedos mencionados, aqui denominado de elevador de Einstein , é analisado como uma excelente ilustração do Princípio da Equivalência da Relatividade Geral. Após discutirmos brevemente o sentido mais geral deste princípio, retomamos a questão da sua visualização através da análise de alguns outros brinquedos científicos alternativos que também ilustram de modo mais fácil o mesmo princípio.Imprensa Universitária - UFSC2005-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6373Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 22 n. 3 (2005); 299-3152175-79411677-2334reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6373/5899Medeiros, AlexandreMedeiros, Cleide Farias deinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-29T18:28:48Zoai:periodicos.ufsc.br:article/6373Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/fisicaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/oaicbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com2175-79411677-2334opendoar:2022-11-29T18:28:48Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Einstein, The Physics of toys and the Equivalence Principle
Einstein, a Física dos brinquedos e o Princípio da equivalência
title Einstein, The Physics of toys and the Equivalence Principle
spellingShingle Einstein, The Physics of toys and the Equivalence Principle
Medeiros, Alexandre
title_short Einstein, The Physics of toys and the Equivalence Principle
title_full Einstein, The Physics of toys and the Equivalence Principle
title_fullStr Einstein, The Physics of toys and the Equivalence Principle
title_full_unstemmed Einstein, The Physics of toys and the Equivalence Principle
title_sort Einstein, The Physics of toys and the Equivalence Principle
author Medeiros, Alexandre
author_facet Medeiros, Alexandre
Medeiros, Cleide Farias de
author_role author
author2 Medeiros, Cleide Farias de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Medeiros, Alexandre
Medeiros, Cleide Farias de
description The title of the present paper may seem a little bit clumsy, yet it is right. The text leads, firstly, with the importance Einstein attributed to the role of joy in science learning. In this context, we discuss the relationship between Einstein and scientific toys from two rare examples: one from his childhood and the other one from a mature age. One of the two mentioned toys, here called Einstein´s elevator , is analyzed as an excellent illustration of the Equivalence Principle of General Relativity. After briefly discussing the general meaning of such a principle, we retake its visualization issue through the analysis of some other alternative scientific toys, which also illustrate the same principle in an easier way.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6373
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6373
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6373/5899
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Imprensa Universitária - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Imprensa Universitária - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 22 n. 3 (2005); 299-315
2175-7941
1677-2334
reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
collection Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
repository.name.fl_str_mv Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv cbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com
_version_ 1799940569621856257