How sciences die? Attacks to knowledge in the post-truth era

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Vinícius Carvalho da
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Videira, Antonio Augusto Passos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/74187
Resumo: In this article we analyze how the phenomenon of post-truth impacts public opinion through the creation of an environment hostile to critical thinking and scientific knowledge. Negationist and obscurantist movements attack democratic institutions and deny science, relativizing and pulverizing the notions of truth and objectivity, promoting distrust in the possibility of dealing with facts and not just narratives or versions. Through this historical and social background, we discuss the role of science studies and propose three levels of reaction; (a) An active role in public policies and educational strategies in science communication and scientific education, (b) revision of conceptual foundations in science studies and (c) defense of an image of science that rescues the notions of truth, fact and objectivity and reinforces science in its existential dimension and not only in an instrumental and utilitarian sense.
id UFSC-19_a012459e1ee6703d590b3133825cbc89
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/74187
network_acronym_str UFSC-19
network_name_str Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
repository_id_str
spelling How sciences die? Attacks to knowledge in the post-truth eraComo as ciências morrem? Os ataques ao conhecimento na era da pós-verdadeIn this article we analyze how the phenomenon of post-truth impacts public opinion through the creation of an environment hostile to critical thinking and scientific knowledge. Negationist and obscurantist movements attack democratic institutions and deny science, relativizing and pulverizing the notions of truth and objectivity, promoting distrust in the possibility of dealing with facts and not just narratives or versions. Through this historical and social background, we discuss the role of science studies and propose three levels of reaction; (a) An active role in public policies and educational strategies in science communication and scientific education, (b) revision of conceptual foundations in science studies and (c) defense of an image of science that rescues the notions of truth, fact and objectivity and reinforces science in its existential dimension and not only in an instrumental and utilitarian sense.Neste artigo analisamos como o fenômeno da pós-verdade impacta a opinião pública por meio da criação de um ambiente hostil ao pensamento crítico e ao conhecimento científico. Movimentos negacionistas e obscurantistas atacam as instituições democráticas e negam a ciência, relativizando e pulverizando as noções de verdade e objetividade, promovendo uma desconfiança na possibilidade de tratarmos dos fatos e não apenas de narrativas ou versões. A partir de tal pano de fundo histórico e social, analisamos o papel dos estudos de ciências e propomos três níveis de reação; (a) Um papel mais ativo na proposição de políticas públicas e estratégias educativas em divulgação e ensino de ciências, (b) revisão dos fundamentos conceituais no campo dos estudos de ciências e (c) a defesa de uma imagem de ciência que resgate as noções de verdade, fato e objetividade e que contemple a ciência em sua dimensão existencial e não somente em sentido instrumental e utilitário.Imprensa Universitária - UFSC2020-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/7418710.5007/2175-7941.2020v37n3p1041Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 37 n. 3 (2020); 1041-10732175-79411677-2334reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/74187/44850Copyright (c) 2020 Caderno Brasileiro de Ensino de Físicainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Vinícius Carvalho daVideira, Antonio Augusto Passos2020-12-16T19:14:11Zoai:periodicos.ufsc.br:article/74187Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/fisicaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/oaicbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com2175-79411677-2334opendoar:2020-12-16T19:14:11Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv How sciences die? Attacks to knowledge in the post-truth era
Como as ciências morrem? Os ataques ao conhecimento na era da pós-verdade
title How sciences die? Attacks to knowledge in the post-truth era
spellingShingle How sciences die? Attacks to knowledge in the post-truth era
Silva, Vinícius Carvalho da
title_short How sciences die? Attacks to knowledge in the post-truth era
title_full How sciences die? Attacks to knowledge in the post-truth era
title_fullStr How sciences die? Attacks to knowledge in the post-truth era
title_full_unstemmed How sciences die? Attacks to knowledge in the post-truth era
title_sort How sciences die? Attacks to knowledge in the post-truth era
author Silva, Vinícius Carvalho da
author_facet Silva, Vinícius Carvalho da
Videira, Antonio Augusto Passos
author_role author
author2 Videira, Antonio Augusto Passos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Vinícius Carvalho da
Videira, Antonio Augusto Passos
description In this article we analyze how the phenomenon of post-truth impacts public opinion through the creation of an environment hostile to critical thinking and scientific knowledge. Negationist and obscurantist movements attack democratic institutions and deny science, relativizing and pulverizing the notions of truth and objectivity, promoting distrust in the possibility of dealing with facts and not just narratives or versions. Through this historical and social background, we discuss the role of science studies and propose three levels of reaction; (a) An active role in public policies and educational strategies in science communication and scientific education, (b) revision of conceptual foundations in science studies and (c) defense of an image of science that rescues the notions of truth, fact and objectivity and reinforces science in its existential dimension and not only in an instrumental and utilitarian sense.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/74187
10.5007/2175-7941.2020v37n3p1041
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/74187
identifier_str_mv 10.5007/2175-7941.2020v37n3p1041
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/74187/44850
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Caderno Brasileiro de Ensino de Física
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Caderno Brasileiro de Ensino de Física
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Imprensa Universitária - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Imprensa Universitária - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 37 n. 3 (2020); 1041-1073
2175-7941
1677-2334
reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
collection Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)
repository.name.fl_str_mv Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv cbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com
_version_ 1799940574846910464