How sciences die? Attacks to knowledge in the post-truth era
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/74187 |
Resumo: | In this article we analyze how the phenomenon of post-truth impacts public opinion through the creation of an environment hostile to critical thinking and scientific knowledge. Negationist and obscurantist movements attack democratic institutions and deny science, relativizing and pulverizing the notions of truth and objectivity, promoting distrust in the possibility of dealing with facts and not just narratives or versions. Through this historical and social background, we discuss the role of science studies and propose three levels of reaction; (a) An active role in public policies and educational strategies in science communication and scientific education, (b) revision of conceptual foundations in science studies and (c) defense of an image of science that rescues the notions of truth, fact and objectivity and reinforces science in its existential dimension and not only in an instrumental and utilitarian sense. |
id |
UFSC-19_a012459e1ee6703d590b3133825cbc89 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/74187 |
network_acronym_str |
UFSC-19 |
network_name_str |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
How sciences die? Attacks to knowledge in the post-truth eraComo as ciências morrem? Os ataques ao conhecimento na era da pós-verdadeIn this article we analyze how the phenomenon of post-truth impacts public opinion through the creation of an environment hostile to critical thinking and scientific knowledge. Negationist and obscurantist movements attack democratic institutions and deny science, relativizing and pulverizing the notions of truth and objectivity, promoting distrust in the possibility of dealing with facts and not just narratives or versions. Through this historical and social background, we discuss the role of science studies and propose three levels of reaction; (a) An active role in public policies and educational strategies in science communication and scientific education, (b) revision of conceptual foundations in science studies and (c) defense of an image of science that rescues the notions of truth, fact and objectivity and reinforces science in its existential dimension and not only in an instrumental and utilitarian sense.Neste artigo analisamos como o fenômeno da pós-verdade impacta a opinião pública por meio da criação de um ambiente hostil ao pensamento crítico e ao conhecimento científico. Movimentos negacionistas e obscurantistas atacam as instituições democráticas e negam a ciência, relativizando e pulverizando as noções de verdade e objetividade, promovendo uma desconfiança na possibilidade de tratarmos dos fatos e não apenas de narrativas ou versões. A partir de tal pano de fundo histórico e social, analisamos o papel dos estudos de ciências e propomos três níveis de reação; (a) Um papel mais ativo na proposição de políticas públicas e estratégias educativas em divulgação e ensino de ciências, (b) revisão dos fundamentos conceituais no campo dos estudos de ciências e (c) a defesa de uma imagem de ciência que resgate as noções de verdade, fato e objetividade e que contemple a ciência em sua dimensão existencial e não somente em sentido instrumental e utilitário.Imprensa Universitária - UFSC2020-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/7418710.5007/2175-7941.2020v37n3p1041Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 37 n. 3 (2020); 1041-10732175-79411677-2334reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/74187/44850Copyright (c) 2020 Caderno Brasileiro de Ensino de Físicainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Vinícius Carvalho daVideira, Antonio Augusto Passos2020-12-16T19:14:11Zoai:periodicos.ufsc.br:article/74187Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/fisicaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/oaicbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com2175-79411677-2334opendoar:2020-12-16T19:14:11Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
How sciences die? Attacks to knowledge in the post-truth era Como as ciências morrem? Os ataques ao conhecimento na era da pós-verdade |
title |
How sciences die? Attacks to knowledge in the post-truth era |
spellingShingle |
How sciences die? Attacks to knowledge in the post-truth era Silva, Vinícius Carvalho da |
title_short |
How sciences die? Attacks to knowledge in the post-truth era |
title_full |
How sciences die? Attacks to knowledge in the post-truth era |
title_fullStr |
How sciences die? Attacks to knowledge in the post-truth era |
title_full_unstemmed |
How sciences die? Attacks to knowledge in the post-truth era |
title_sort |
How sciences die? Attacks to knowledge in the post-truth era |
author |
Silva, Vinícius Carvalho da |
author_facet |
Silva, Vinícius Carvalho da Videira, Antonio Augusto Passos |
author_role |
author |
author2 |
Videira, Antonio Augusto Passos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Vinícius Carvalho da Videira, Antonio Augusto Passos |
description |
In this article we analyze how the phenomenon of post-truth impacts public opinion through the creation of an environment hostile to critical thinking and scientific knowledge. Negationist and obscurantist movements attack democratic institutions and deny science, relativizing and pulverizing the notions of truth and objectivity, promoting distrust in the possibility of dealing with facts and not just narratives or versions. Through this historical and social background, we discuss the role of science studies and propose three levels of reaction; (a) An active role in public policies and educational strategies in science communication and scientific education, (b) revision of conceptual foundations in science studies and (c) defense of an image of science that rescues the notions of truth, fact and objectivity and reinforces science in its existential dimension and not only in an instrumental and utilitarian sense. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/74187 10.5007/2175-7941.2020v37n3p1041 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/74187 |
identifier_str_mv |
10.5007/2175-7941.2020v37n3p1041 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/74187/44850 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Caderno Brasileiro de Ensino de Física info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Caderno Brasileiro de Ensino de Física |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Imprensa Universitária - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Imprensa Universitária - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física; v. 37 n. 3 (2020); 1041-1073 2175-7941 1677-2334 reponame:Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
collection |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Caderno Brasileiro de Ensino de Física (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
cbefisica@gmail.com||fscccef@fsc.ufsc.br|| cbefisica@gmail.com |
_version_ |
1799940574846910464 |