Dimensões conceituais para inserção da competência em informação no cenário arquivístico brasileiro
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Ágora (Florianópolis. Online) |
Texto Completo: | https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/1173 |
Resumo: | This article presents the methodological course and the main results of the doctoral research whose objective was to identify the insertion of the theme Information Literacy in the archival scenario. The research was developed based on three pillars: scientific production in the area, higher education courses and the professional performance of the archivist, which guided the methodological path divided into three phases: 1. Systematization of research themes, built through the Bibliographic Research, in order to theoretically support the following phases and outline an overview of the areas and their interrelationships.; 2. Development of the case study, divided into three stages: Systematic Bibliographic Review; Documentary research and questionnaire. 3. Development of theoretical and practical subsidies of Information Literacy applicable to Archival Science, whose product was configured in the instrument “Conceptual Dimensions for the insertion of Information Literacy in the Brazilian archival scenario” elaborated by the triangulation of the results obtained in phases 1 and 2. The purpose is for this instrument to be configured as the theoretical-conceptual basis for the precepts of Information Literacy to be inserted in the scope of Archival Science, in the axis of training and professional performance and in the construction of a relevant theoretical framework that meets both the academic- archival science, as well as other disciplines that establish relationships with Archival Science and, mainly, can be reflected in concrete actions that benefit society as a whole. |
id |
UFSC-20_23efaaaecb43571638dbaece61b6108c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.agora.emnuvens.com.br:article/1173 |
network_acronym_str |
UFSC-20 |
network_name_str |
Ágora (Florianópolis. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Dimensões conceituais para inserção da competência em informação no cenário arquivístico brasileiroArchival ScienceInformation LiteracyConceptual dimensionsArquivologiaCompetência em InformaçãoDimensões conceituaisThis article presents the methodological course and the main results of the doctoral research whose objective was to identify the insertion of the theme Information Literacy in the archival scenario. The research was developed based on three pillars: scientific production in the area, higher education courses and the professional performance of the archivist, which guided the methodological path divided into three phases: 1. Systematization of research themes, built through the Bibliographic Research, in order to theoretically support the following phases and outline an overview of the areas and their interrelationships.; 2. Development of the case study, divided into three stages: Systematic Bibliographic Review; Documentary research and questionnaire. 3. Development of theoretical and practical subsidies of Information Literacy applicable to Archival Science, whose product was configured in the instrument “Conceptual Dimensions for the insertion of Information Literacy in the Brazilian archival scenario” elaborated by the triangulation of the results obtained in phases 1 and 2. The purpose is for this instrument to be configured as the theoretical-conceptual basis for the precepts of Information Literacy to be inserted in the scope of Archival Science, in the axis of training and professional performance and in the construction of a relevant theoretical framework that meets both the academic- archival science, as well as other disciplines that establish relationships with Archival Science and, mainly, can be reflected in concrete actions that benefit society as a whole.O presente artigo apresenta o percurso metodológico e os principais resultados da pesquisa de doutorado cujo objetivo foi identificar a inserção da temática Competência em Informação no cenário arquivístico. A pesquisa desenvolveu-se calcada em três pilares: a produção científica da área, os cursos de formação superior e a atuação profissional do arquivista, que norteou o percurso metodológico dividido em três fases: 1. Sistematização dos temas de pesquisa, construída por meio da Pesquisa Bibliográfica, com o intuito de sustentar teoricamente as fases seguintes e traçar um panorama sobre as áreas e suas inter-relações.; 2. Desenvolvimento do Estudo de caso, dividido em três etapas: Revisão Bibliográfica Sistemática; Pesquisa documental e questionário. 3. Desenvolvimento de subsídios teórico-práticos da Competência em Informação aplicáveis à Arquivologia, cujo produto configurou-se no instrumento “Dimensões Conceituais para inserção da Competência em Informação no cenário arquivístico brasileiro” elaborado pela triangulação dos resultados obtidos nas fases 1 e 2. O propósito é que esse instrumento se configure como o embasamento teórico-conceitual para que os preceitos da Competência em Informação sejam inseridos no âmbito da Arquivologia, no eixo da formação e atuação profissional e na construção de um arcabouço teórico relevante que atenda tanto o universo acadêmico-científico arquivístico, como das demais disciplinas que estabelecem relações com a Arquivologia e, principalmente possa ser refletido em ações concretas que beneficiem a sociedade como um todo.CIN - CED - UFSC2023-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/1173ÁGORA: Arquivologia em debate; Vol. 33 No. 66 (2023); 1-22ÁGORA: Arquivologia em debate; v. 33 n. 66 (2023); 1-222763-90450103-3557reponame:Ágora (Florianópolis. Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/1173/1030Copyright (c) 2022 Renata Lira Furtado, Regina Célia Baptista Belluzzo , Marcia Cristina de Carvalho Pazin Vitorianohttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLira Furtado, RenataCélia Baptista Belluzzo , ReginaCristina de Carvalho Pazin Vitoriano, Marcia2023-01-01T17:47:54Zoai:ojs.agora.emnuvens.com.br:article/1173Revistahttps://agora.emnuvens.com.br/raPUBhttps://agora.emnuvens.com.br/ra/oairevista.agora@contato.ufsc.br||ursula.blattmann@ufsc.br2763-90450103-3557opendoar:2023-01-01T17:47:54Ágora (Florianópolis. Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dimensões conceituais para inserção da competência em informação no cenário arquivístico brasileiro |
title |
Dimensões conceituais para inserção da competência em informação no cenário arquivístico brasileiro |
spellingShingle |
Dimensões conceituais para inserção da competência em informação no cenário arquivístico brasileiro Lira Furtado, Renata Archival Science Information Literacy Conceptual dimensions Arquivologia Competência em Informação Dimensões conceituais |
title_short |
Dimensões conceituais para inserção da competência em informação no cenário arquivístico brasileiro |
title_full |
Dimensões conceituais para inserção da competência em informação no cenário arquivístico brasileiro |
title_fullStr |
Dimensões conceituais para inserção da competência em informação no cenário arquivístico brasileiro |
title_full_unstemmed |
Dimensões conceituais para inserção da competência em informação no cenário arquivístico brasileiro |
title_sort |
Dimensões conceituais para inserção da competência em informação no cenário arquivístico brasileiro |
author |
Lira Furtado, Renata |
author_facet |
Lira Furtado, Renata Célia Baptista Belluzzo , Regina Cristina de Carvalho Pazin Vitoriano, Marcia |
author_role |
author |
author2 |
Célia Baptista Belluzzo , Regina Cristina de Carvalho Pazin Vitoriano, Marcia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lira Furtado, Renata Célia Baptista Belluzzo , Regina Cristina de Carvalho Pazin Vitoriano, Marcia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Archival Science Information Literacy Conceptual dimensions Arquivologia Competência em Informação Dimensões conceituais |
topic |
Archival Science Information Literacy Conceptual dimensions Arquivologia Competência em Informação Dimensões conceituais |
description |
This article presents the methodological course and the main results of the doctoral research whose objective was to identify the insertion of the theme Information Literacy in the archival scenario. The research was developed based on three pillars: scientific production in the area, higher education courses and the professional performance of the archivist, which guided the methodological path divided into three phases: 1. Systematization of research themes, built through the Bibliographic Research, in order to theoretically support the following phases and outline an overview of the areas and their interrelationships.; 2. Development of the case study, divided into three stages: Systematic Bibliographic Review; Documentary research and questionnaire. 3. Development of theoretical and practical subsidies of Information Literacy applicable to Archival Science, whose product was configured in the instrument “Conceptual Dimensions for the insertion of Information Literacy in the Brazilian archival scenario” elaborated by the triangulation of the results obtained in phases 1 and 2. The purpose is for this instrument to be configured as the theoretical-conceptual basis for the precepts of Information Literacy to be inserted in the scope of Archival Science, in the axis of training and professional performance and in the construction of a relevant theoretical framework that meets both the academic- archival science, as well as other disciplines that establish relationships with Archival Science and, mainly, can be reflected in concrete actions that benefit society as a whole. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/1173 |
url |
https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/1173 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/1173/1030 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
CIN - CED - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
CIN - CED - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
ÁGORA: Arquivologia em debate; Vol. 33 No. 66 (2023); 1-22 ÁGORA: Arquivologia em debate; v. 33 n. 66 (2023); 1-22 2763-9045 0103-3557 reponame:Ágora (Florianópolis. Online) instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Ágora (Florianópolis. Online) |
collection |
Ágora (Florianópolis. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Ágora (Florianópolis. Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
revista.agora@contato.ufsc.br||ursula.blattmann@ufsc.br |
_version_ |
1792206946188656640 |