The role of recursion in the development of higher-order cognitive skills: an experimental study in Brazilian Portuguese acquisition

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teixeira, Luciana
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Silva, Ana Paula da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n3p340
Resumo: This experimental study focuses on the relationship between language development and the reasoning of first-order false belief (FB) standard tasks by children acquiring Brazilian Portuguese. We investigate to what extent mastering specific language structures, such as complementing syntax, affects the performance of this kind of reasoning by 3-4 year olds, as proposed by de Villiers (2004, 2005 and 2007). This study reconciles a minimalist conception of language (CHOMSKY, 1995-2001) with the Syntactic Bootstrapping hypothesis (GLEITMAN, 1990). We report results of an experimental activity that consisted of 3 pre-tests and a classic FB task of location-change, applied to 24 children aged 3-4 and 5-6 years old. The results of the experiments reported here are compatible with the working hypothesis, namely, that the complementing syntax is not a sufficient condition for the establishment of FBs reasoning.
id UFSC-24_23f5fd784ea35edd75039b5d9de93441
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/38645
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling The role of recursion in the development of higher-order cognitive skills: an experimental study in Brazilian Portuguese acquisitionEl papel de la recursividad en el desarrollo de habilidades cognitivas superiores: un estudio experimental en la adquisición del portugués brasileñoO papel da recursividade no desenvolvimento de habilidades cognitivas superiores: um estudo experimental na aquisição do português brasileiroThis experimental study focuses on the relationship between language development and the reasoning of first-order false belief (FB) standard tasks by children acquiring Brazilian Portuguese. We investigate to what extent mastering specific language structures, such as complementing syntax, affects the performance of this kind of reasoning by 3-4 year olds, as proposed by de Villiers (2004, 2005 and 2007). This study reconciles a minimalist conception of language (CHOMSKY, 1995-2001) with the Syntactic Bootstrapping hypothesis (GLEITMAN, 1990). We report results of an experimental activity that consisted of 3 pre-tests and a classic FB task of location-change, applied to 24 children aged 3-4 and 5-6 years old. The results of the experiments reported here are compatible with the working hypothesis, namely, that the complementing syntax is not a sufficient condition for the establishment of FBs reasoning.En el presente estudio, basado en metodología experimental, investigamos la relación entre el desarrollo lingüístico y la comprensión de tareas clásicas de falsas creencias (FC) de primer orden por parte de niños en proceso de adquisición del Portugués Brasileño (PB). Investigamos en qué medida el dominio de ciertas estructuras lingüísticas específicas, tal como la sintaxis de complementación, puede afectar la manera en la cual un razonamiento de ese tipo es llevado a cabo por niños de entre 3 y 4 años de edad, de acuerdo con la propuesta de de Villiers (2004, 2005 e 2007). Adoptamos una visión minimalista de lengua (CHOMSKY, 1995-2001), en conjunto con la hipótesis del Bootstrapping Sintáctico (GLEITMAN, 1990). Reportamos los resultados de una actividad experimental formada por 3 tareas preliminares y una tarea clásica de FC de cambio de lugar, en las cuales participaron niños de 3-4 y 5-6 años de edad. Los resultados obtenidos son compatibles con la hipótesis de que la sintaxis de complementación no es una condición suficiente para que el dominio de FC sea estabelecido.Neste estudo, de base experimental, focaliza-se a relação entre o desenvolvimento linguístico e a compreensão de tarefas-padrão de Crenças Falsas (CFs) de 1ª ordem por crianças em processo de aquisição do Português Brasileiro (PB). Investiga-se em que medida o domínio de estruturas específicas da língua, como a sintaxe de complementação, afeta a condução desse tipo de raciocínio por crianças de 3-4 anos, conforme proposta de de Villiers (2004, 2005 e 2007). Adota-se uma concepção minimalista de língua (CHOMSKY, 1995-2001), aliada à hipótese de Bootstrapping Sintático (GLEITMAN, 1990). Reportam-se resultados de uma atividade experimental constituída de 3 pré-testes e de uma tarefa clássica de CF de mudança de localização, aplicados a crianças de 3-4 e 5-6 anos de idade. Os resultados sustentam a hipótese de que a sintaxe de complementação não é condição suficiente para que o domínio de CFs se estabeleça.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2014-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n3p34010.5007/1984-8412.2014v11n3p340Fórum Linguístico; Vol. 11 No. 3 (2014): Psicolinguística: estudos recentes em aquisição e processamento da linguagem; 340-359Fórum Linguístico; Vol. 11 Núm. 3 (2014): Psicolinguística: estudos recentes em aquisição e processamento da linguagem; 340-359Fórum Linguístico; v. 11 n. 3 (2014): Psicolinguística: estudos recentes em aquisição e processamento da linguagem; 340-3591984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n3p340/29270Copyright (c) 2015 Fórum Linguísticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira, LucianaSilva, Ana Paula da2017-09-05T18:47:18Zoai:periodicos.ufsc.br:article/38645Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:24.918900Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv The role of recursion in the development of higher-order cognitive skills: an experimental study in Brazilian Portuguese acquisition
El papel de la recursividad en el desarrollo de habilidades cognitivas superiores: un estudio experimental en la adquisición del portugués brasileño
O papel da recursividade no desenvolvimento de habilidades cognitivas superiores: um estudo experimental na aquisição do português brasileiro
title The role of recursion in the development of higher-order cognitive skills: an experimental study in Brazilian Portuguese acquisition
spellingShingle The role of recursion in the development of higher-order cognitive skills: an experimental study in Brazilian Portuguese acquisition
Teixeira, Luciana
title_short The role of recursion in the development of higher-order cognitive skills: an experimental study in Brazilian Portuguese acquisition
title_full The role of recursion in the development of higher-order cognitive skills: an experimental study in Brazilian Portuguese acquisition
title_fullStr The role of recursion in the development of higher-order cognitive skills: an experimental study in Brazilian Portuguese acquisition
title_full_unstemmed The role of recursion in the development of higher-order cognitive skills: an experimental study in Brazilian Portuguese acquisition
title_sort The role of recursion in the development of higher-order cognitive skills: an experimental study in Brazilian Portuguese acquisition
author Teixeira, Luciana
author_facet Teixeira, Luciana
Silva, Ana Paula da
author_role author
author2 Silva, Ana Paula da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Teixeira, Luciana
Silva, Ana Paula da
description This experimental study focuses on the relationship between language development and the reasoning of first-order false belief (FB) standard tasks by children acquiring Brazilian Portuguese. We investigate to what extent mastering specific language structures, such as complementing syntax, affects the performance of this kind of reasoning by 3-4 year olds, as proposed by de Villiers (2004, 2005 and 2007). This study reconciles a minimalist conception of language (CHOMSKY, 1995-2001) with the Syntactic Bootstrapping hypothesis (GLEITMAN, 1990). We report results of an experimental activity that consisted of 3 pre-tests and a classic FB task of location-change, applied to 24 children aged 3-4 and 5-6 years old. The results of the experiments reported here are compatible with the working hypothesis, namely, that the complementing syntax is not a sufficient condition for the establishment of FBs reasoning.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n3p340
10.5007/1984-8412.2014v11n3p340
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n3p340
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2014v11n3p340
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n3p340/29270
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Fórum Linguístico
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Fórum Linguístico
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 11 No. 3 (2014): Psicolinguística: estudos recentes em aquisição e processamento da linguagem; 340-359
Fórum Linguístico; Vol. 11 Núm. 3 (2014): Psicolinguística: estudos recentes em aquisição e processamento da linguagem; 340-359
Fórum Linguístico; v. 11 n. 3 (2014): Psicolinguística: estudos recentes em aquisição e processamento da linguagem; 340-359
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051418951024640