The role of recursion in the development of higher-order cognitive skills: an experimental study in Brazilian Portuguese acquisition
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n3p340 |
Resumo: | This experimental study focuses on the relationship between language development and the reasoning of first-order false belief (FB) standard tasks by children acquiring Brazilian Portuguese. We investigate to what extent mastering specific language structures, such as complementing syntax, affects the performance of this kind of reasoning by 3-4 year olds, as proposed by de Villiers (2004, 2005 and 2007). This study reconciles a minimalist conception of language (CHOMSKY, 1995-2001) with the Syntactic Bootstrapping hypothesis (GLEITMAN, 1990). We report results of an experimental activity that consisted of 3 pre-tests and a classic FB task of location-change, applied to 24 children aged 3-4 and 5-6 years old. The results of the experiments reported here are compatible with the working hypothesis, namely, that the complementing syntax is not a sufficient condition for the establishment of FBs reasoning. |
id |
UFSC-24_23f5fd784ea35edd75039b5d9de93441 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/38645 |
network_acronym_str |
UFSC-24 |
network_name_str |
Fórum Linguístico |
repository_id_str |
|
spelling |
The role of recursion in the development of higher-order cognitive skills: an experimental study in Brazilian Portuguese acquisitionEl papel de la recursividad en el desarrollo de habilidades cognitivas superiores: un estudio experimental en la adquisición del portugués brasileñoO papel da recursividade no desenvolvimento de habilidades cognitivas superiores: um estudo experimental na aquisição do português brasileiroThis experimental study focuses on the relationship between language development and the reasoning of first-order false belief (FB) standard tasks by children acquiring Brazilian Portuguese. We investigate to what extent mastering specific language structures, such as complementing syntax, affects the performance of this kind of reasoning by 3-4 year olds, as proposed by de Villiers (2004, 2005 and 2007). This study reconciles a minimalist conception of language (CHOMSKY, 1995-2001) with the Syntactic Bootstrapping hypothesis (GLEITMAN, 1990). We report results of an experimental activity that consisted of 3 pre-tests and a classic FB task of location-change, applied to 24 children aged 3-4 and 5-6 years old. The results of the experiments reported here are compatible with the working hypothesis, namely, that the complementing syntax is not a sufficient condition for the establishment of FBs reasoning.En el presente estudio, basado en metodología experimental, investigamos la relación entre el desarrollo lingüístico y la comprensión de tareas clásicas de falsas creencias (FC) de primer orden por parte de niños en proceso de adquisición del Portugués Brasileño (PB). Investigamos en qué medida el dominio de ciertas estructuras lingüísticas específicas, tal como la sintaxis de complementación, puede afectar la manera en la cual un razonamiento de ese tipo es llevado a cabo por niños de entre 3 y 4 años de edad, de acuerdo con la propuesta de de Villiers (2004, 2005 e 2007). Adoptamos una visión minimalista de lengua (CHOMSKY, 1995-2001), en conjunto con la hipótesis del Bootstrapping Sintáctico (GLEITMAN, 1990). Reportamos los resultados de una actividad experimental formada por 3 tareas preliminares y una tarea clásica de FC de cambio de lugar, en las cuales participaron niños de 3-4 y 5-6 años de edad. Los resultados obtenidos son compatibles con la hipótesis de que la sintaxis de complementación no es una condición suficiente para que el dominio de FC sea estabelecido.Neste estudo, de base experimental, focaliza-se a relação entre o desenvolvimento linguístico e a compreensão de tarefas-padrão de Crenças Falsas (CFs) de 1ª ordem por crianças em processo de aquisição do Português Brasileiro (PB). Investiga-se em que medida o domínio de estruturas específicas da língua, como a sintaxe de complementação, afeta a condução desse tipo de raciocínio por crianças de 3-4 anos, conforme proposta de de Villiers (2004, 2005 e 2007). Adota-se uma concepção minimalista de língua (CHOMSKY, 1995-2001), aliada à hipótese de Bootstrapping Sintático (GLEITMAN, 1990). Reportam-se resultados de uma atividade experimental constituída de 3 pré-testes e de uma tarefa clássica de CF de mudança de localização, aplicados a crianças de 3-4 e 5-6 anos de idade. Os resultados sustentam a hipótese de que a sintaxe de complementação não é condição suficiente para que o domínio de CFs se estabeleça.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2014-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n3p34010.5007/1984-8412.2014v11n3p340Fórum Linguístico; Vol. 11 No. 3 (2014): Psicolinguística: estudos recentes em aquisição e processamento da linguagem; 340-359Fórum Linguístico; Vol. 11 Núm. 3 (2014): Psicolinguística: estudos recentes em aquisição e processamento da linguagem; 340-359Fórum Linguístico; v. 11 n. 3 (2014): Psicolinguística: estudos recentes em aquisição e processamento da linguagem; 340-3591984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n3p340/29270Copyright (c) 2015 Fórum Linguísticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira, LucianaSilva, Ana Paula da2017-09-05T18:47:18Zoai:periodicos.ufsc.br:article/38645Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:24.918900Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The role of recursion in the development of higher-order cognitive skills: an experimental study in Brazilian Portuguese acquisition El papel de la recursividad en el desarrollo de habilidades cognitivas superiores: un estudio experimental en la adquisición del portugués brasileño O papel da recursividade no desenvolvimento de habilidades cognitivas superiores: um estudo experimental na aquisição do português brasileiro |
title |
The role of recursion in the development of higher-order cognitive skills: an experimental study in Brazilian Portuguese acquisition |
spellingShingle |
The role of recursion in the development of higher-order cognitive skills: an experimental study in Brazilian Portuguese acquisition Teixeira, Luciana |
title_short |
The role of recursion in the development of higher-order cognitive skills: an experimental study in Brazilian Portuguese acquisition |
title_full |
The role of recursion in the development of higher-order cognitive skills: an experimental study in Brazilian Portuguese acquisition |
title_fullStr |
The role of recursion in the development of higher-order cognitive skills: an experimental study in Brazilian Portuguese acquisition |
title_full_unstemmed |
The role of recursion in the development of higher-order cognitive skills: an experimental study in Brazilian Portuguese acquisition |
title_sort |
The role of recursion in the development of higher-order cognitive skills: an experimental study in Brazilian Portuguese acquisition |
author |
Teixeira, Luciana |
author_facet |
Teixeira, Luciana Silva, Ana Paula da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Ana Paula da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teixeira, Luciana Silva, Ana Paula da |
description |
This experimental study focuses on the relationship between language development and the reasoning of first-order false belief (FB) standard tasks by children acquiring Brazilian Portuguese. We investigate to what extent mastering specific language structures, such as complementing syntax, affects the performance of this kind of reasoning by 3-4 year olds, as proposed by de Villiers (2004, 2005 and 2007). This study reconciles a minimalist conception of language (CHOMSKY, 1995-2001) with the Syntactic Bootstrapping hypothesis (GLEITMAN, 1990). We report results of an experimental activity that consisted of 3 pre-tests and a classic FB task of location-change, applied to 24 children aged 3-4 and 5-6 years old. The results of the experiments reported here are compatible with the working hypothesis, namely, that the complementing syntax is not a sufficient condition for the establishment of FBs reasoning. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-09-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n3p340 10.5007/1984-8412.2014v11n3p340 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n3p340 |
identifier_str_mv |
10.5007/1984-8412.2014v11n3p340 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n3p340/29270 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Fórum Linguístico info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Fórum Linguístico |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fórum Linguístico; Vol. 11 No. 3 (2014): Psicolinguística: estudos recentes em aquisição e processamento da linguagem; 340-359 Fórum Linguístico; Vol. 11 Núm. 3 (2014): Psicolinguística: estudos recentes em aquisição e processamento da linguagem; 340-359 Fórum Linguístico; v. 11 n. 3 (2014): Psicolinguística: estudos recentes em aquisição e processamento da linguagem; 340-359 1984-8412 1415-8698 reponame:Fórum Linguístico instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Fórum Linguístico |
collection |
Fórum Linguístico |
repository.name.fl_str_mv |
Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br |
_version_ |
1797051418951024640 |