Academic literacies in the perspective of genre

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bezerra, Benedito Gomes
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2012v9n4p247
Resumo: Assuming that the success of students in graduate courses depends on their skill to understand and produce the genres required by the academic setting, this work aims to investigate to what extent these courses contribute to the literacy of students in academic genres. It still discusses the relationship between students' expectations and the effectively acquired ability to produce and understand genres such as summaries, reviews, research projects and monographs. To answer the questions that guided this research, two procedures were adopted: first, questionnaires were administered to students from a specialization course on teaching of Portuguese language. Then, we analyzed a corpus of 10 monographs for completion of the course, with their respective drafts, to reflect the construction process. The results indicate that, despite contact with various academic genres, students encounter significant difficulties, especially in writing, the most critical example being the production of the monograph for course completion.
id UFSC-24_24f1c2f06f9a644f20fa13b72c2b9cc6
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/26599
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Academic literacies in the perspective of genreLiteracias académicas en la perspectiva de los géneros textualesLetramentos acadêmicos na perspectiva dos gêneros textuaisAssuming that the success of students in graduate courses depends on their skill to understand and produce the genres required by the academic setting, this work aims to investigate to what extent these courses contribute to the literacy of students in academic genres. It still discusses the relationship between students' expectations and the effectively acquired ability to produce and understand genres such as summaries, reviews, research projects and monographs. To answer the questions that guided this research, two procedures were adopted: first, questionnaires were administered to students from a specialization course on teaching of Portuguese language. Then, we analyzed a corpus of 10 monographs for completion of the course, with their respective drafts, to reflect the construction process. The results indicate that, despite contact with various academic genres, students encounter significant difficulties, especially in writing, the most critical example being the production of the monograph for course completion.Admitiéndose que el éxito de los estudiantes en cursos postgrado depende de su capacidad de comprender y producir los géneros requeridos por el ambiente académico, el trabajo tiene como objetivo investigar la contribución de esos cursos para la literacia de los estudiantes en géneros académicos. Se busca, también, discutir la relación existente entre la expectativa de los alumnos y la capacidad efectivamente adquirida de producir y comprender géneros como resúmenes, reseñas, proyectos de investigación y monografía. Para lograr alcanzar los objetivos propuestos, dos procedimientos adoptados fueron: en primer lugar, se aplicaron cuestionarios a alumnos de un curso de especialización en enseñanza de lengua portuguesa. Después, se analizó un corpus de 10 monografías de conclusión del curso, con los respectivos borradores, de modo a reflexionar sobre el proceso de construcción. Los resultados muestran que, a pesar del contacto con diversos géneros académicos, los estudiantes tienen dificultades importantes, sobre todo en la redacción, siendo el ejemplo más crítico la producción de la monografía de conclusión de la carrera.Admitindo-se que o sucesso dos estudantes em cursos de pós-graduação depende de sua capacidade de compreender e produzir os gêneros requeridos pelo ambiente acadêmico, o trabalho tem como objetivo investigar a contribuição desses cursos para o letramento dos estudantes em gêneros acadêmicos. Busca-se ainda discutir a relação entre a expectativa dos alunos e a capacidade efetivamente adquirida de produzir e compreender gêneros como resumos, resenhas, projetos de pesquisa e monografia. Para atingir os objetivos propostos, dois procedimentos foram adotados: primeiro, foram aplicados questionários a alunos de um curso de especialização em ensino de língua portuguesa. Depois, analisou-se um corpus de 10 monografias de conclusão do curso, com os respectivos rascunhos, de modo a refletir o processo de construção. Os resultados indicam que, apesar do contato com diversos gêneros acadêmicos, os estudantes encontram significativas dificuldades, em especial na escrita, sendo o exemplo mais crítico a produção da monografia de conclusão.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2013-03-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresPesquisa empíricaapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2012v9n4p24710.5007/1984-8412.2012v9n4p247Fórum Linguístico; Vol. 9 No. 4 (2012): Gêneros textuais e letramentos em diálogo; 247-258Fórum Linguístico; Vol. 9 Núm. 4 (2012): Gêneros textuais e letramentos em diálogo; 247-258Fórum Linguístico; v. 9 n. 4 (2012): Gêneros textuais e letramentos em diálogo; 247-2581984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2012v9n4p247/24296Bezerra, Benedito Gomesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-10-11T15:33:12Zoai:periodicos.ufsc.br:article/26599Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:20.884682Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Academic literacies in the perspective of genre
Literacias académicas en la perspectiva de los géneros textuales
Letramentos acadêmicos na perspectiva dos gêneros textuais
title Academic literacies in the perspective of genre
spellingShingle Academic literacies in the perspective of genre
Bezerra, Benedito Gomes
title_short Academic literacies in the perspective of genre
title_full Academic literacies in the perspective of genre
title_fullStr Academic literacies in the perspective of genre
title_full_unstemmed Academic literacies in the perspective of genre
title_sort Academic literacies in the perspective of genre
author Bezerra, Benedito Gomes
author_facet Bezerra, Benedito Gomes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bezerra, Benedito Gomes
description Assuming that the success of students in graduate courses depends on their skill to understand and produce the genres required by the academic setting, this work aims to investigate to what extent these courses contribute to the literacy of students in academic genres. It still discusses the relationship between students' expectations and the effectively acquired ability to produce and understand genres such as summaries, reviews, research projects and monographs. To answer the questions that guided this research, two procedures were adopted: first, questionnaires were administered to students from a specialization course on teaching of Portuguese language. Then, we analyzed a corpus of 10 monographs for completion of the course, with their respective drafts, to reflect the construction process. The results indicate that, despite contact with various academic genres, students encounter significant difficulties, especially in writing, the most critical example being the production of the monograph for course completion.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-03-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
Pesquisa empírica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2012v9n4p247
10.5007/1984-8412.2012v9n4p247
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2012v9n4p247
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2012v9n4p247
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2012v9n4p247/24296
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 9 No. 4 (2012): Gêneros textuais e letramentos em diálogo; 247-258
Fórum Linguístico; Vol. 9 Núm. 4 (2012): Gêneros textuais e letramentos em diálogo; 247-258
Fórum Linguístico; v. 9 n. 4 (2012): Gêneros textuais e letramentos em diálogo; 247-258
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051418486505472