The phonological grammar in language acquisition

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Matzenauer, Carmen Lúcia Barreto
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2019v16n2p3769
Resumo: This paper deals with the construction process of phonological knowledge in children’s typical language acquisition, which is mainly shown by variability in the use of consonants up to the completion of the target language phonological inventory. An analysis based on distinctive features and centered on the behavior of liquid consonants confirms the hypothesis that variability - understood as the use of different phonetic forms to represent a single phonological segment in grammars which are characteristic of the gradual acquisition process - shows that belonging to a class precedes the stabilization of the segment as a unit of a language’s phonology. Empirical data on variability, enriched by the observation of gap filling in the earliest stages of acquisition and supported by the behavior of linguistic loans, lead to the proposition of an Aggregation Scale to express a hierarchy related to the strength of features when they play the roles of aggregate segments for the constitution of natural classes.
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spelling The phonological grammar in language acquisitionLa gramática fonológica en la adquisición del lenguajeA gramática fonológica na aquisição da linguagemThis paper deals with the construction process of phonological knowledge in children’s typical language acquisition, which is mainly shown by variability in the use of consonants up to the completion of the target language phonological inventory. An analysis based on distinctive features and centered on the behavior of liquid consonants confirms the hypothesis that variability - understood as the use of different phonetic forms to represent a single phonological segment in grammars which are characteristic of the gradual acquisition process - shows that belonging to a class precedes the stabilization of the segment as a unit of a language’s phonology. Empirical data on variability, enriched by the observation of gap filling in the earliest stages of acquisition and supported by the behavior of linguistic loans, lead to the proposition of an Aggregation Scale to express a hierarchy related to the strength of features when they play the roles of aggregate segments for the constitution of natural classes.El artículo trata del proceso de construcción del conocimiento fonológico en la adquisición del lenguaje por niños, evidenciado, más específicamente, por la variabilidad en el empleo de consonantes hasta la integración del inventario fonológico de la lengua meta. Un análisis fundamentado en rasgos distintivos y centrado en el comportamiento de consonantes líquidas confirma la hipótesis de que la variabilidad, entendida como el uso de diferentes formas fonéticas para representar un mismo segmento fonológico en gramáticas características del proceso gradual de adquisición, ofrece evidencia de que la pertenencia a una clase antecede a la estabilización del segmento como unidad de la fonología de la lengua. Los datos empíricos de variabilidad, enriquecidos por la observación del relleno de vacíos en las estapas más precoces de adquisición, apoyados por el comportamiento de préstamos lingüísticos, conducen a la proposición de una Escala de Agregación para expresar una jerarquía relativa a la fuerza de los rasgos en el cumplimiento del papel de agregar segmentos para la constitución de clases naturales.O artigo trata do processo de construção do conhecimento fonológico na aquisição típica da linguagem pelas crianças, evidenciado mais especificamente pela variabilidade no emprego de consoantes até a integralização do inventário fonológico da língua alvo. Uma análise fundamentada em traços distintivos e centrada no comportamento de consoantes líquidas confirma a hipótese de que a variabilidade, entendida como o uso de diferentes formas fonéticas para representar um mesmo segmento fonológico em gramáticas características do gradual processo de aquisição, oferece evidência de que o pertencimento a uma classe antecede a estabilização do segmento como unidade da fonologia da língua. Os dados empíricos de variabilidade, enriquecidos pela observação do preenchimento de lacunas nos estágios mais precoces de aquisição, secundados pelo comportamento de empréstimos linguísticos, conduzem à proposição de uma Escala de Agregação para expressar uma hierarquia relativa à força dos traços no cumprimento do papel de agregar segmentos para a constituição de classes naturais.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2019-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer ReviewedEvaluación por paresAvaliado pelos paresPesquisa de campoapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2019v16n2p376910.5007/1984-8412.2019v16n2p3769Fórum Linguístico; Vol. 16 No. 2 (2019); 3769-3789Fórum Linguístico; Vol. 16 Núm. 2 (2019); 3769-3789Fórum Linguístico; v. 16 n. 2 (2019); 3769-37891984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2019v16n2p3769/40599Copyright (c) 2019 Fórum Linguísticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMatzenauer, Carmen Lúcia Barreto2019-08-01T18:04:32Zoai:periodicos.ufsc.br:article/61072Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:35.590674Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
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