Interpretation and teachers’ performance
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2011v8n1p107 |
Resumo: | This paper reflects on a concept which is essential to discourse analysis and also relevant to the field of reflection on teacher training: the concept of interpretation. This text focuses on a theoretical perspective that sees subject formation as constituted by the discursive memory, which includes other historically constructed utterances, and is renewed in the subject’sspeech. As a result, interpretation is understood as a gesture, i.e., an act on a symbolic level, the proper place of ideology,materialized by history. Methodologically, the audio of 15 hours of interpretation activities carried out in a class of fourth-graders was recorded. Afterwards, recordings were transcribed and discursive regularities described. In the analyses, the regularity found by the gesture of interpretation was the floor-holding/floor-taking process, which breaks the discursive sequence. Within the pedagogic discourse, the interruption of the discursive thread was found regular in the subject’s discursive practice, as a way of disrupting meanings and indicating other interpretative processes. |
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Interpretation and teachers’ performanceInterpretación y actuación de los profesoresInterpretação e atuaçãos dos professoresThis paper reflects on a concept which is essential to discourse analysis and also relevant to the field of reflection on teacher training: the concept of interpretation. This text focuses on a theoretical perspective that sees subject formation as constituted by the discursive memory, which includes other historically constructed utterances, and is renewed in the subject’sspeech. As a result, interpretation is understood as a gesture, i.e., an act on a symbolic level, the proper place of ideology,materialized by history. Methodologically, the audio of 15 hours of interpretation activities carried out in a class of fourth-graders was recorded. Afterwards, recordings were transcribed and discursive regularities described. In the analyses, the regularity found by the gesture of interpretation was the floor-holding/floor-taking process, which breaks the discursive sequence. Within the pedagogic discourse, the interruption of the discursive thread was found regular in the subject’s discursive practice, as a way of disrupting meanings and indicating other interpretative processes.En este texto, reflexionamos sobre una noción cara al análisis de discurso y pertinente al campo de reflexión sobre la formación de profesores: la noción de interpretación. Nos centramos en una perspectiva teórica que concibe a la formación del sujeto como constituida por la memoria discursiva, abarcando otros hechos históricamente construidos y que el sujeto reactualiza en su discurso. En vista de eso, entendemos a la interpretación como un gesto, es decir, un acto en el nivel simbólico, lugar propio de la ideología y materializado por la historia. Metodológicamente, grabamos, en audio, 15 horas de actividades de interpretación efectuadas en un grupo de estudiantes de quinto curso de la enseñanza fundamental; enseguida, las trascribimos y describimos regularidades discursivas. En los análisis, la regularidad encontrada por el gesto de interpretación fue el proceso de manutención y toma de la palabra, que rompe con la secuencia discursiva. En la práctica discursiva del sujeto en el discurso pedagógico, la interrupción del hilo discursivo se mostró frecuente, como forma de cambiar sentidos e indiciar otros procesos interpretativosNeste texto, refletimos sobre uma noção cara à análise de discurso e pertinente ao campo de reflexão sobre a formação de professores: a noção de interpretação. Centramo-nos em uma perspectiva teórica que concebe a formação do sujeito como constituída pela memória discursiva, abarcando outros dizeres historicamente construídos e que o sujeito reatualiza em seu discurso. Em vista disso, nós entendemos a interpretação como um gesto, ou seja, um ato no nível simbólico, lugar próprio da ideologia e materializado pela história. Metodologicamente, gravamos, em áudio, 15 horas de atividades de interpretação efetuadas em uma turma de quinto ano do ensino fundamental, após as transcrevemos e descrevemos regularidades discursivas. Nas análises, a regularidade encontrada pelo gesto de interpretação foi o processo de manutenção e tomada da palavra, que rompe com a sequência discursiva. Na prática discursiva do sujeito no discurso pedagógico, mostrou-se regular a interrupção do fio discursivo, como forma de deslocar sentidos e indiciar outros processos interpretativos.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2011-04-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresanálise discursivaapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2011v8n1p10710.5007/1984-8412.2011v8n1p107Fórum Linguístico; Vol. 8 No. 1 (2011): Formação de professores de Língua Portuguesa; 107-114Fórum Linguístico; Vol. 8 Núm. 1 (2011): Formação de professores de Língua Portuguesa; 107-114Fórum Linguístico; v. 8 n. 1 (2011): Formação de professores de Língua Portuguesa; 107-1141984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2011v8n1p107/21626Stübe, Angela Derliseinfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-10-11T15:32:57Zoai:periodicos.ufsc.br:article/21173Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:19.817162Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
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