Basic education in the state of Mato Grosso, Brazil: building and disseminating curriculum guidelines for the language area

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Leandra Ines Seganfredo
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Ramos, Rosinda de Castro Guerra, Pereira, Sara Cristina Gomes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2013v10n1p59
Resumo: This paper presents the public policies of teaching for Basic Education in the state of Mato Grosso, Brazil, through document analysis of two works published, named Curriculum Guidelines for Basic Education and Curriculum Guidelines for Language Area. It also describes some collective practices used by the State Department of Education in order to write and disseminate ideas presented in the documents until they were sent to schools. Especially it discusses , the work done by the CEFAPRO (Center for Training and Professional Upgrading of Basic Education) that belongs to the state of Mato Grosso, based on the actions triggered by professionals who are part of the language area.
id UFSC-24_3f829b926ba5ad3d34b126fe10b6d1e2
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/28151
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Basic education in the state of Mato Grosso, Brazil: building and disseminating curriculum guidelines for the language areaEducacion básica en el estado de Mato Grosso, Brasil: la elaboración y divulgación de las directrices curriculares para la área de linguagensEducação básica no estado de Mato Grosso, Brasil: a construção e divulgação das orientações curriculares da área de linguagensThis paper presents the public policies of teaching for Basic Education in the state of Mato Grosso, Brazil, through document analysis of two works published, named Curriculum Guidelines for Basic Education and Curriculum Guidelines for Language Area. It also describes some collective practices used by the State Department of Education in order to write and disseminate ideas presented in the documents until they were sent to schools. Especially it discusses , the work done by the CEFAPRO (Center for Training and Professional Upgrading of Basic Education) that belongs to the state of Mato Grosso, based on the actions triggered by professionals who are part of the language area.En este artículo presentamos las políticas públicas de enseñanza en la Educación Básica en Mato Grosso, mediante el análisis documental de las Directrices Curriculares para la Educación Básica y de las Directrices Curriculares para la Área de Linguagens. También describimos algunas prácticas colectivas empleadas por la Secretaría del Estado de la Educación para la elaboración y divulgación de las ideas inscriptas en esos documentos hasta su llegada a las escuelas, sobre todo a partir del trabajo realizado por los Centros de Formación y Actualización de los Profesionales de la Educación Básica del Estado de Mato Grosso (CEFAPRO), basándose en las acciones desencadenadas por profesores formadores que componen el área de lenguajes. Neste artigo apresentamos as políticas públicas de ensino na Educação Básica em Mato Grosso mediante análise documental das Orientações Curriculares para a Educação Básica e das Orientações Curriculares para a Área de Linguagens. Também descrevemos algumas práticas coletivas utilizadas pela Secretaria de Estado de Educação para a elaboração e divulgação das ideias contidas nos documentos até sua chegada às escolas, sobretudo a partir do trabalho realizado pelos Centros de Formação e Atualização dos Profissionais da Educação Básica do Estado de Mato Grosso (CEFAPRO), tomando como base as ações desencadeadas pelos professores formadores que compõe a área de linguagens.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2013-05-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2013v10n1p5910.5007/1984-8412.2013v10n1p59Fórum Linguístico; Vol. 10 No. 1 (2013); 59-71Fórum Linguístico; Vol. 10 Núm. 1 (2013); 59-71Fórum Linguístico; v. 10 n. 1 (2013); 59-711984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2013v10n1p59/24671Santos, Leandra Ines SeganfredoRamos, Rosinda de Castro GuerraPereira, Sara Cristina Gomesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-01-12T19:27:55Zoai:periodicos.ufsc.br:article/28151Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:21.594339Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Basic education in the state of Mato Grosso, Brazil: building and disseminating curriculum guidelines for the language area
Educacion básica en el estado de Mato Grosso, Brasil: la elaboración y divulgación de las directrices curriculares para la área de linguagens
Educação básica no estado de Mato Grosso, Brasil: a construção e divulgação das orientações curriculares da área de linguagens
title Basic education in the state of Mato Grosso, Brazil: building and disseminating curriculum guidelines for the language area
spellingShingle Basic education in the state of Mato Grosso, Brazil: building and disseminating curriculum guidelines for the language area
Santos, Leandra Ines Seganfredo
title_short Basic education in the state of Mato Grosso, Brazil: building and disseminating curriculum guidelines for the language area
title_full Basic education in the state of Mato Grosso, Brazil: building and disseminating curriculum guidelines for the language area
title_fullStr Basic education in the state of Mato Grosso, Brazil: building and disseminating curriculum guidelines for the language area
title_full_unstemmed Basic education in the state of Mato Grosso, Brazil: building and disseminating curriculum guidelines for the language area
title_sort Basic education in the state of Mato Grosso, Brazil: building and disseminating curriculum guidelines for the language area
author Santos, Leandra Ines Seganfredo
author_facet Santos, Leandra Ines Seganfredo
Ramos, Rosinda de Castro Guerra
Pereira, Sara Cristina Gomes
author_role author
author2 Ramos, Rosinda de Castro Guerra
Pereira, Sara Cristina Gomes
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Leandra Ines Seganfredo
Ramos, Rosinda de Castro Guerra
Pereira, Sara Cristina Gomes
description This paper presents the public policies of teaching for Basic Education in the state of Mato Grosso, Brazil, through document analysis of two works published, named Curriculum Guidelines for Basic Education and Curriculum Guidelines for Language Area. It also describes some collective practices used by the State Department of Education in order to write and disseminate ideas presented in the documents until they were sent to schools. Especially it discusses , the work done by the CEFAPRO (Center for Training and Professional Upgrading of Basic Education) that belongs to the state of Mato Grosso, based on the actions triggered by professionals who are part of the language area.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-05-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2013v10n1p59
10.5007/1984-8412.2013v10n1p59
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2013v10n1p59
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2013v10n1p59
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2013v10n1p59/24671
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 10 No. 1 (2013); 59-71
Fórum Linguístico; Vol. 10 Núm. 1 (2013); 59-71
Fórum Linguístico; v. 10 n. 1 (2013); 59-71
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051418519011328