Practices of Libras-Portuguese translators and interpreters in English classes during the Covid-19 pandemic

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Matheus Lucas de
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Moraes, Antonio Henrique Coutelo de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/91117
Resumo: The present study aims to analyze the perspectives of Libras-Portuguese translators and interpreters (LPTI) about their actions, mediated or not by Digital Information and Communication Technologies (DICT), in English classes in elementary and high schools during the Covid-19 pandemic. The research is qualitative (Triviños, 2010) and was developed with the support of an online questionnaire. We sought our discussion in authors such as Pagura (2003, 2015), Johnson (2004), Quadros (2004), Scholl (2008), Paiva (2019), and Cani et al. (2020), among others. The data indicate the urgent need to invest in technology and training so that these professionals can act more qualitatively in English classes. In addition, it was possible to verify that DICT might contribute to the interpretation of the LPTI professional and the learning of the deaf student. However, it is noticeable that the practice of these professionals requires actions beyond what is enforced by law.
id UFSC-24_51db1e88f63177bd3a3f2f149b5a5f8b
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/91117
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Practices of Libras-Portuguese translators and interpreters in English classes during the Covid-19 pandemicPrácticas de traductores e intérpretes de libras-portugués en clases de inglés durante la pandemia del Covid-19Práticas de tradutores e intérpretes de libras-português em aulas de língua inglesa durante a pandemia da Covid-19TILSPEnglish classesDeafTILSPClases de inglêsSordoTILSPAulas de inglêsSurdoThe present study aims to analyze the perspectives of Libras-Portuguese translators and interpreters (LPTI) about their actions, mediated or not by Digital Information and Communication Technologies (DICT), in English classes in elementary and high schools during the Covid-19 pandemic. The research is qualitative (Triviños, 2010) and was developed with the support of an online questionnaire. We sought our discussion in authors such as Pagura (2003, 2015), Johnson (2004), Quadros (2004), Scholl (2008), Paiva (2019), and Cani et al. (2020), among others. The data indicate the urgent need to invest in technology and training so that these professionals can act more qualitatively in English classes. In addition, it was possible to verify that DICT might contribute to the interpretation of the LPTI professional and the learning of the deaf student. However, it is noticeable that the practice of these professionals requires actions beyond what is enforced by law.El presente estudio tiene como objetivo analizar las perspectivas de los traductores y intérpretes de lengua de señas-portugués (TILSP) sobre sus acciones, mediadas o no por las Tecnologías Digitales de Información y Comunicación (TDIC), en las clases de idioma inglés en escuelas primarias y secundarias durante la pandemia de Covid-19. La investigación es cualitativa (Triviños, 2010) y se desarrolló con el apoyo de un cuestionario disponible en línea. Autores como Pagura (2003, 2015), Johnson (2004), Quadros (2004), Scholl (2008), Paiva (2019), Cani et al. (2020), entre otros. Los datos indican la urgente necesidad de invertir en subsidios tecnológicos y de formación para que estos profesionales puedan actuar de forma más cualitativa en las clases de inglés. Además, se pudo comprobar que TDIC puede contribuir a la interpretación del TILSP, así como al aprendizaje de los estudiantes sordos. Sin embargo, es notorio que la práctica de estos profesionales exige acciones más allá de lo previsto por la ley.O presente estudo tem como objetivo analisar as perspectivas de tradutores e intérpretes de língua de sinais-português (TILSP) acerca de suas atuações, mediadas ou não pelas Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDIC), em aulas de língua inglesa no Ensino Fundamental e Médio durante a pandemia da Covid-19. A pesquisa é de caráter qualitativo (Triviños, 2010) e foi desenvolvida com o suporte de um questionário disponibilizando online. Ajudam a embasar nosso trabalho autores como Pagura (2003, 2015), Johnson (2004), Quadros (2004,), Scholl (2008), Paiva (2019), Cani et al. (2020), entre outros. Os dados sinalizam a urgente necessidade de investimento em subsídios tecnológicos e formativos para que esses profissionais possam atuar de modo mais qualitativo nas aulas de língua inglesa. Além disso, foi possível verificar que as TDIC podem contribuir para a interpretação do TILSP, assim como para a aprendizagem do aluno surdo. Todavia, é perceptível que a prática desses profissionais exige deles ações para além daquilo que está previsto em lei.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2024-03-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/9111710.5007/1984-8412.2023.e91117Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 4 (2023); 9664-9676Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 4 (2023); 9664-9676Fórum Linguístico; v. 20 n. 4 (2023); 9664-96761984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporenghttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/91117/55363https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/91117/55364http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Matheus Lucas deMoraes, Antonio Henrique Coutelo de2024-03-06T18:59:09Zoai:periodicos.ufsc.br:article/91117Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2024-03-06T18:59:09Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Practices of Libras-Portuguese translators and interpreters in English classes during the Covid-19 pandemic
Prácticas de traductores e intérpretes de libras-portugués en clases de inglés durante la pandemia del Covid-19
Práticas de tradutores e intérpretes de libras-português em aulas de língua inglesa durante a pandemia da Covid-19
title Practices of Libras-Portuguese translators and interpreters in English classes during the Covid-19 pandemic
spellingShingle Practices of Libras-Portuguese translators and interpreters in English classes during the Covid-19 pandemic
Almeida, Matheus Lucas de
TILSP
English classes
Deaf
TILSP
Clases de inglês
Sordo
TILSP
Aulas de inglês
Surdo
title_short Practices of Libras-Portuguese translators and interpreters in English classes during the Covid-19 pandemic
title_full Practices of Libras-Portuguese translators and interpreters in English classes during the Covid-19 pandemic
title_fullStr Practices of Libras-Portuguese translators and interpreters in English classes during the Covid-19 pandemic
title_full_unstemmed Practices of Libras-Portuguese translators and interpreters in English classes during the Covid-19 pandemic
title_sort Practices of Libras-Portuguese translators and interpreters in English classes during the Covid-19 pandemic
author Almeida, Matheus Lucas de
author_facet Almeida, Matheus Lucas de
Moraes, Antonio Henrique Coutelo de
author_role author
author2 Moraes, Antonio Henrique Coutelo de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Matheus Lucas de
Moraes, Antonio Henrique Coutelo de
dc.subject.por.fl_str_mv TILSP
English classes
Deaf
TILSP
Clases de inglês
Sordo
TILSP
Aulas de inglês
Surdo
topic TILSP
English classes
Deaf
TILSP
Clases de inglês
Sordo
TILSP
Aulas de inglês
Surdo
description The present study aims to analyze the perspectives of Libras-Portuguese translators and interpreters (LPTI) about their actions, mediated or not by Digital Information and Communication Technologies (DICT), in English classes in elementary and high schools during the Covid-19 pandemic. The research is qualitative (Triviños, 2010) and was developed with the support of an online questionnaire. We sought our discussion in authors such as Pagura (2003, 2015), Johnson (2004), Quadros (2004), Scholl (2008), Paiva (2019), and Cani et al. (2020), among others. The data indicate the urgent need to invest in technology and training so that these professionals can act more qualitatively in English classes. In addition, it was possible to verify that DICT might contribute to the interpretation of the LPTI professional and the learning of the deaf student. However, it is noticeable that the practice of these professionals requires actions beyond what is enforced by law.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/91117
10.5007/1984-8412.2023.e91117
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/91117
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2023.e91117
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/91117/55363
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/91117/55364
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 4 (2023); 9664-9676
Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 4 (2023); 9664-9676
Fórum Linguístico; v. 20 n. 4 (2023); 9664-9676
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051417750405120