Practices of Libras-Portuguese translators and interpreters in English classes during the Covid-19 pandemic
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/91117 |
Resumo: | The present study aims to analyze the perspectives of Libras-Portuguese translators and interpreters (LPTI) about their actions, mediated or not by Digital Information and Communication Technologies (DICT), in English classes in elementary and high schools during the Covid-19 pandemic. The research is qualitative (Triviños, 2010) and was developed with the support of an online questionnaire. We sought our discussion in authors such as Pagura (2003, 2015), Johnson (2004), Quadros (2004), Scholl (2008), Paiva (2019), and Cani et al. (2020), among others. The data indicate the urgent need to invest in technology and training so that these professionals can act more qualitatively in English classes. In addition, it was possible to verify that DICT might contribute to the interpretation of the LPTI professional and the learning of the deaf student. However, it is noticeable that the practice of these professionals requires actions beyond what is enforced by law. |
id |
UFSC-24_51db1e88f63177bd3a3f2f149b5a5f8b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/91117 |
network_acronym_str |
UFSC-24 |
network_name_str |
Fórum Linguístico |
repository_id_str |
|
spelling |
Practices of Libras-Portuguese translators and interpreters in English classes during the Covid-19 pandemicPrácticas de traductores e intérpretes de libras-portugués en clases de inglés durante la pandemia del Covid-19Práticas de tradutores e intérpretes de libras-português em aulas de língua inglesa durante a pandemia da Covid-19TILSPEnglish classesDeafTILSPClases de inglêsSordoTILSPAulas de inglêsSurdoThe present study aims to analyze the perspectives of Libras-Portuguese translators and interpreters (LPTI) about their actions, mediated or not by Digital Information and Communication Technologies (DICT), in English classes in elementary and high schools during the Covid-19 pandemic. The research is qualitative (Triviños, 2010) and was developed with the support of an online questionnaire. We sought our discussion in authors such as Pagura (2003, 2015), Johnson (2004), Quadros (2004), Scholl (2008), Paiva (2019), and Cani et al. (2020), among others. The data indicate the urgent need to invest in technology and training so that these professionals can act more qualitatively in English classes. In addition, it was possible to verify that DICT might contribute to the interpretation of the LPTI professional and the learning of the deaf student. However, it is noticeable that the practice of these professionals requires actions beyond what is enforced by law.El presente estudio tiene como objetivo analizar las perspectivas de los traductores y intérpretes de lengua de señas-portugués (TILSP) sobre sus acciones, mediadas o no por las Tecnologías Digitales de Información y Comunicación (TDIC), en las clases de idioma inglés en escuelas primarias y secundarias durante la pandemia de Covid-19. La investigación es cualitativa (Triviños, 2010) y se desarrolló con el apoyo de un cuestionario disponible en línea. Autores como Pagura (2003, 2015), Johnson (2004), Quadros (2004), Scholl (2008), Paiva (2019), Cani et al. (2020), entre otros. Los datos indican la urgente necesidad de invertir en subsidios tecnológicos y de formación para que estos profesionales puedan actuar de forma más cualitativa en las clases de inglés. Además, se pudo comprobar que TDIC puede contribuir a la interpretación del TILSP, así como al aprendizaje de los estudiantes sordos. Sin embargo, es notorio que la práctica de estos profesionales exige acciones más allá de lo previsto por la ley.O presente estudo tem como objetivo analisar as perspectivas de tradutores e intérpretes de língua de sinais-português (TILSP) acerca de suas atuações, mediadas ou não pelas Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDIC), em aulas de língua inglesa no Ensino Fundamental e Médio durante a pandemia da Covid-19. A pesquisa é de caráter qualitativo (Triviños, 2010) e foi desenvolvida com o suporte de um questionário disponibilizando online. Ajudam a embasar nosso trabalho autores como Pagura (2003, 2015), Johnson (2004), Quadros (2004,), Scholl (2008), Paiva (2019), Cani et al. (2020), entre outros. Os dados sinalizam a urgente necessidade de investimento em subsídios tecnológicos e formativos para que esses profissionais possam atuar de modo mais qualitativo nas aulas de língua inglesa. Além disso, foi possível verificar que as TDIC podem contribuir para a interpretação do TILSP, assim como para a aprendizagem do aluno surdo. Todavia, é perceptível que a prática desses profissionais exige deles ações para além daquilo que está previsto em lei.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2024-03-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/9111710.5007/1984-8412.2023.e91117Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 4 (2023); 9664-9676Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 4 (2023); 9664-9676Fórum Linguístico; v. 20 n. 4 (2023); 9664-96761984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporenghttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/91117/55363https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/91117/55364http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Matheus Lucas deMoraes, Antonio Henrique Coutelo de2024-03-06T18:59:09Zoai:periodicos.ufsc.br:article/91117Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2024-03-06T18:59:09Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Practices of Libras-Portuguese translators and interpreters in English classes during the Covid-19 pandemic Prácticas de traductores e intérpretes de libras-portugués en clases de inglés durante la pandemia del Covid-19 Práticas de tradutores e intérpretes de libras-português em aulas de língua inglesa durante a pandemia da Covid-19 |
title |
Practices of Libras-Portuguese translators and interpreters in English classes during the Covid-19 pandemic |
spellingShingle |
Practices of Libras-Portuguese translators and interpreters in English classes during the Covid-19 pandemic Almeida, Matheus Lucas de TILSP English classes Deaf TILSP Clases de inglês Sordo TILSP Aulas de inglês Surdo |
title_short |
Practices of Libras-Portuguese translators and interpreters in English classes during the Covid-19 pandemic |
title_full |
Practices of Libras-Portuguese translators and interpreters in English classes during the Covid-19 pandemic |
title_fullStr |
Practices of Libras-Portuguese translators and interpreters in English classes during the Covid-19 pandemic |
title_full_unstemmed |
Practices of Libras-Portuguese translators and interpreters in English classes during the Covid-19 pandemic |
title_sort |
Practices of Libras-Portuguese translators and interpreters in English classes during the Covid-19 pandemic |
author |
Almeida, Matheus Lucas de |
author_facet |
Almeida, Matheus Lucas de Moraes, Antonio Henrique Coutelo de |
author_role |
author |
author2 |
Moraes, Antonio Henrique Coutelo de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Matheus Lucas de Moraes, Antonio Henrique Coutelo de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
TILSP English classes Deaf TILSP Clases de inglês Sordo TILSP Aulas de inglês Surdo |
topic |
TILSP English classes Deaf TILSP Clases de inglês Sordo TILSP Aulas de inglês Surdo |
description |
The present study aims to analyze the perspectives of Libras-Portuguese translators and interpreters (LPTI) about their actions, mediated or not by Digital Information and Communication Technologies (DICT), in English classes in elementary and high schools during the Covid-19 pandemic. The research is qualitative (Triviños, 2010) and was developed with the support of an online questionnaire. We sought our discussion in authors such as Pagura (2003, 2015), Johnson (2004), Quadros (2004), Scholl (2008), Paiva (2019), and Cani et al. (2020), among others. The data indicate the urgent need to invest in technology and training so that these professionals can act more qualitatively in English classes. In addition, it was possible to verify that DICT might contribute to the interpretation of the LPTI professional and the learning of the deaf student. However, it is noticeable that the practice of these professionals requires actions beyond what is enforced by law. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/91117 10.5007/1984-8412.2023.e91117 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/91117 |
identifier_str_mv |
10.5007/1984-8412.2023.e91117 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/91117/55363 https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/91117/55364 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 4 (2023); 9664-9676 Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 4 (2023); 9664-9676 Fórum Linguístico; v. 20 n. 4 (2023); 9664-9676 1984-8412 1415-8698 reponame:Fórum Linguístico instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Fórum Linguístico |
collection |
Fórum Linguístico |
repository.name.fl_str_mv |
Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br |
_version_ |
1797051417750405120 |