Educación literaria y desafíos digitales: dilemas del BNCC
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/78921 |
Resumo: | The argument of this article is based on two interrelated conceptions. The first conception is the clash of two generations (students and teachers) who lived in different formation contexts and who, at the same time, live in a space where technology is the protagonist. The second conception is that we live in a coloniality of dominant power, the fruit of neoliberal imperialism, but contradictorily with decolonial postures and living standards. In the midst of this epistemic game are school, literary education and the dilemmas of the BNCC. |
id |
UFSC-24_7b38b0f8c85d00e1003028c3ffc1313f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/78921 |
network_acronym_str |
UFSC-24 |
network_name_str |
Fórum Linguístico |
repository_id_str |
|
spelling |
Educación literaria y desafíos digitales: dilemas del BNCC Educación literaria y desafíos digitales: dilemas del BNCCEducação literária e desafios digitais: dilemas da BNCC The argument of this article is based on two interrelated conceptions. The first conception is the clash of two generations (students and teachers) who lived in different formation contexts and who, at the same time, live in a space where technology is the protagonist. The second conception is that we live in a coloniality of dominant power, the fruit of neoliberal imperialism, but contradictorily with decolonial postures and living standards. In the midst of this epistemic game are school, literary education and the dilemmas of the BNCC.El argumento de este artículo se basa en dos concepciones interrelacionadas. La primera concepción es el choque de dos generaciones (estudiantes y profesores) que vivieron en diferentes contextos formadores y que, al mismo tiempo, viven en un espacio en el que la tecnología es la protagonista. La segunda concepción es que vivimos en una colonialidad de poder dominante, fruto del imperialismo neoliberal, pero contradictoriamente con actitudes y niveles de vida decoloniales. En medio de este juego epistémico se encuentran la escuela, la educación literaria y los dilemas del BNCC.O argumento deste artigo se baseia em duas concepções inter-relacionadas. A primeira concepção é o embate de duas gerações (discentes e docentes) que viveram em contextos de formação distintos e que, ao mesmo tempo, convivem em um espaço em que a tecnologia é a protagonista. A segunda concepção é de que vivemos em uma colonialidade de poder dominante, fruto do imperialismo neoliberal, mas contraditoriamente com posturas e padrões de vida decoloniais. Em meio a esse jogo epistêmico encontram-se a escola, a educação literária e os dilemas da BNCC.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2021-09-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/7892110.5007/1984-8412.2021.e78921Fórum Linguístico; Vol. 18 No. 2 (2021); 6233-6246Fórum Linguístico; Vol. 18 Núm. 2 (2021); 6233-6246Fórum Linguístico; v. 18 n. 2 (2021); 6233-62461984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/78921/47296http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCruz, Maria de Fátima Berenice2021-09-10T12:59:24Zoai:periodicos.ufsc.br:article/78921Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:43.689086Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educación literaria y desafíos digitales: dilemas del BNCC Educación literaria y desafíos digitales: dilemas del BNCC Educação literária e desafios digitais: dilemas da BNCC |
title |
Educación literaria y desafíos digitales: dilemas del BNCC |
spellingShingle |
Educación literaria y desafíos digitales: dilemas del BNCC Cruz, Maria de Fátima Berenice |
title_short |
Educación literaria y desafíos digitales: dilemas del BNCC |
title_full |
Educación literaria y desafíos digitales: dilemas del BNCC |
title_fullStr |
Educación literaria y desafíos digitales: dilemas del BNCC |
title_full_unstemmed |
Educación literaria y desafíos digitales: dilemas del BNCC |
title_sort |
Educación literaria y desafíos digitales: dilemas del BNCC |
author |
Cruz, Maria de Fátima Berenice |
author_facet |
Cruz, Maria de Fátima Berenice |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cruz, Maria de Fátima Berenice |
description |
The argument of this article is based on two interrelated conceptions. The first conception is the clash of two generations (students and teachers) who lived in different formation contexts and who, at the same time, live in a space where technology is the protagonist. The second conception is that we live in a coloniality of dominant power, the fruit of neoliberal imperialism, but contradictorily with decolonial postures and living standards. In the midst of this epistemic game are school, literary education and the dilemmas of the BNCC. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/78921 10.5007/1984-8412.2021.e78921 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/78921 |
identifier_str_mv |
10.5007/1984-8412.2021.e78921 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/78921/47296 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fórum Linguístico; Vol. 18 No. 2 (2021); 6233-6246 Fórum Linguístico; Vol. 18 Núm. 2 (2021); 6233-6246 Fórum Linguístico; v. 18 n. 2 (2021); 6233-6246 1984-8412 1415-8698 reponame:Fórum Linguístico instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Fórum Linguístico |
collection |
Fórum Linguístico |
repository.name.fl_str_mv |
Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br |
_version_ |
1797051421035593728 |