Educación literaria y desafíos digitales: dilemas del BNCC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cruz, Maria de Fátima Berenice
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/78921
Resumo: The argument of this article is based on two interrelated conceptions. The first conception is the clash of two generations (students and teachers) who lived in different formation contexts and who, at the same time, live in a space where technology is the protagonist. The second conception is that we live in a coloniality of dominant power, the fruit of neoliberal imperialism, but contradictorily with decolonial postures and living standards. In the midst of this epistemic game are school, literary education and the dilemmas of the BNCC.
id UFSC-24_7b38b0f8c85d00e1003028c3ffc1313f
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/78921
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Educación literaria y desafíos digitales: dilemas del BNCC Educación literaria y desafíos digitales: dilemas del BNCCEducação literária e desafios digitais: dilemas da BNCC The argument of this article is based on two interrelated conceptions. The first conception is the clash of two generations (students and teachers) who lived in different formation contexts and who, at the same time, live in a space where technology is the protagonist. The second conception is that we live in a coloniality of dominant power, the fruit of neoliberal imperialism, but contradictorily with decolonial postures and living standards. In the midst of this epistemic game are school, literary education and the dilemmas of the BNCC.El argumento de este artículo se basa en dos concepciones interrelacionadas. La primera concepción es el choque de dos generaciones (estudiantes y profesores) que vivieron en diferentes contextos formadores y que, al mismo tiempo, viven en un espacio en el que la tecnología es la protagonista. La segunda concepción es que vivimos en una colonialidad de poder dominante, fruto del imperialismo neoliberal, pero contradictoriamente con actitudes y niveles de vida decoloniales. En medio de este juego epistémico se encuentran la escuela, la educación literaria y los dilemas del BNCC.O argumento deste artigo se baseia em duas concepções inter-relacionadas. A primeira concepção é o embate de duas gerações (discentes e docentes) que viveram em contextos de formação distintos e que, ao mesmo tempo, convivem em um espaço em que a tecnologia é a protagonista. A segunda concepção é de que vivemos em uma colonialidade de poder dominante, fruto do imperialismo neoliberal, mas contraditoriamente com posturas e padrões de vida decoloniais. Em meio a esse jogo epistêmico encontram-se a escola, a educação literária e os dilemas da BNCC.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2021-09-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/7892110.5007/1984-8412.2021.e78921Fórum Linguístico; Vol. 18 No. 2 (2021); 6233-6246Fórum Linguístico; Vol. 18 Núm. 2 (2021); 6233-6246Fórum Linguístico; v. 18 n. 2 (2021); 6233-62461984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/78921/47296http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCruz, Maria de Fátima Berenice2021-09-10T12:59:24Zoai:periodicos.ufsc.br:article/78921Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:43.689086Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Educación literaria y desafíos digitales: dilemas del BNCC
Educación literaria y desafíos digitales: dilemas del BNCC
Educação literária e desafios digitais: dilemas da BNCC
title Educación literaria y desafíos digitales: dilemas del BNCC
spellingShingle Educación literaria y desafíos digitales: dilemas del BNCC
Cruz, Maria de Fátima Berenice
title_short Educación literaria y desafíos digitales: dilemas del BNCC
title_full Educación literaria y desafíos digitales: dilemas del BNCC
title_fullStr Educación literaria y desafíos digitales: dilemas del BNCC
title_full_unstemmed Educación literaria y desafíos digitales: dilemas del BNCC
title_sort Educación literaria y desafíos digitales: dilemas del BNCC
author Cruz, Maria de Fátima Berenice
author_facet Cruz, Maria de Fátima Berenice
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cruz, Maria de Fátima Berenice
description The argument of this article is based on two interrelated conceptions. The first conception is the clash of two generations (students and teachers) who lived in different formation contexts and who, at the same time, live in a space where technology is the protagonist. The second conception is that we live in a coloniality of dominant power, the fruit of neoliberal imperialism, but contradictorily with decolonial postures and living standards. In the midst of this epistemic game are school, literary education and the dilemmas of the BNCC.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/78921
10.5007/1984-8412.2021.e78921
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/78921
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2021.e78921
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/78921/47296
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 18 No. 2 (2021); 6233-6246
Fórum Linguístico; Vol. 18 Núm. 2 (2021); 6233-6246
Fórum Linguístico; v. 18 n. 2 (2021); 6233-6246
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051421035593728