O ensino da leitura literária na escola básica: perspectivas e desafios a partir da BNCC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Portolomeos, Andrea
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Nepomuceno, Susana Vieira Rismo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50460
Resumo: Antonio Candido, in the text The right to literature, argues that literary text reading promotes a humanizing experience as the individual tends to become more empathetic in the face of the most different realities. The Common National Curriculum Base (BNCC) was approved in 2017, providing teachers guidelines that dialogue with Candido´s positioning. However, it contradicts its guidelines, distancing itself from the understanding of the literary text as aesthetic material. Therefore, this work promotes a discussion on the specificity of text and literary reading that helps the teacher in his/her classroom practice and also reflects on the perspectives and challenges present at BNCC with regard to the teaching of literary reading as a way to promote more emancipatory literature classes.
id UFLA_5ad484904dfc6292387aec0268e9af16
oai_identifier_str oai:localhost:1/50460
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling O ensino da leitura literária na escola básica: perspectivas e desafios a partir da BNCCThe teaching of literary reading in basic education: prospects and challenges stemming from the BNCCLeitura literáriaEscola básicaBase Nacional Comum Curricular (BNCC)Literary ReadingBasic schoolCommon National Curriculum BaseAntonio Candido, in the text The right to literature, argues that literary text reading promotes a humanizing experience as the individual tends to become more empathetic in the face of the most different realities. The Common National Curriculum Base (BNCC) was approved in 2017, providing teachers guidelines that dialogue with Candido´s positioning. However, it contradicts its guidelines, distancing itself from the understanding of the literary text as aesthetic material. Therefore, this work promotes a discussion on the specificity of text and literary reading that helps the teacher in his/her classroom practice and also reflects on the perspectives and challenges present at BNCC with regard to the teaching of literary reading as a way to promote more emancipatory literature classes.Antonio Candido, no texto O direito à literatura, defende que a leitura do texto literário promove uma experiência humanizadora à medida que o indivíduo tende a se tornar mais empático diante das mais diferentes realidades. A Base Nacional Comum Curricular (BNCC) é homologada em 2017, oferecendo aos professores da educação básica orientações que dialogam com o posicionamento de Candido. Todavia, entra em contradição em suas diretrizes, se distanciando da compreensão do texto literário enquanto material estético. Assim, este artigo promove uma discussão sobre a especificidade do texto e da leitura literária que auxilie o professor na sua prática de sala de aula e ainda reflete sobre as perspectivas e desafios presentes na BNCC no que se refere ao ensino da leitura literária como forma de promover aulas de literatura mais emancipadoras.Universidade de São Paulo2022-07-04T19:48:37Z2022-07-04T19:48:37Z2022-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPORTOLOMEOS, A.; NEPOMUCENO, S. V. R. O ensino da leitura literária na escola básica: perspectivas e desafios a partir da BNCC. Linha D’Água, São Paulo, v. 35, n. 1, p. 4-20, jan./abr. 2022. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v35i1p4-20.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50460Linha D’Águareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessPortolomeos, AndreaNepomuceno, Susana Vieira Rismopor2023-04-25T17:25:18Zoai:localhost:1/50460Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-04-25T17:25:18Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv O ensino da leitura literária na escola básica: perspectivas e desafios a partir da BNCC
The teaching of literary reading in basic education: prospects and challenges stemming from the BNCC
title O ensino da leitura literária na escola básica: perspectivas e desafios a partir da BNCC
spellingShingle O ensino da leitura literária na escola básica: perspectivas e desafios a partir da BNCC
Portolomeos, Andrea
Leitura literária
Escola básica
Base Nacional Comum Curricular (BNCC)
Literary Reading
Basic school
Common National Curriculum Base
title_short O ensino da leitura literária na escola básica: perspectivas e desafios a partir da BNCC
title_full O ensino da leitura literária na escola básica: perspectivas e desafios a partir da BNCC
title_fullStr O ensino da leitura literária na escola básica: perspectivas e desafios a partir da BNCC
title_full_unstemmed O ensino da leitura literária na escola básica: perspectivas e desafios a partir da BNCC
title_sort O ensino da leitura literária na escola básica: perspectivas e desafios a partir da BNCC
author Portolomeos, Andrea
author_facet Portolomeos, Andrea
Nepomuceno, Susana Vieira Rismo
author_role author
author2 Nepomuceno, Susana Vieira Rismo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Portolomeos, Andrea
Nepomuceno, Susana Vieira Rismo
dc.subject.por.fl_str_mv Leitura literária
Escola básica
Base Nacional Comum Curricular (BNCC)
Literary Reading
Basic school
Common National Curriculum Base
topic Leitura literária
Escola básica
Base Nacional Comum Curricular (BNCC)
Literary Reading
Basic school
Common National Curriculum Base
description Antonio Candido, in the text The right to literature, argues that literary text reading promotes a humanizing experience as the individual tends to become more empathetic in the face of the most different realities. The Common National Curriculum Base (BNCC) was approved in 2017, providing teachers guidelines that dialogue with Candido´s positioning. However, it contradicts its guidelines, distancing itself from the understanding of the literary text as aesthetic material. Therefore, this work promotes a discussion on the specificity of text and literary reading that helps the teacher in his/her classroom practice and also reflects on the perspectives and challenges present at BNCC with regard to the teaching of literary reading as a way to promote more emancipatory literature classes.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-04T19:48:37Z
2022-07-04T19:48:37Z
2022-03
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PORTOLOMEOS, A.; NEPOMUCENO, S. V. R. O ensino da leitura literária na escola básica: perspectivas e desafios a partir da BNCC. Linha D’Água, São Paulo, v. 35, n. 1, p. 4-20, jan./abr. 2022. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v35i1p4-20.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50460
identifier_str_mv PORTOLOMEOS, A.; NEPOMUCENO, S. V. R. O ensino da leitura literária na escola básica: perspectivas e desafios a partir da BNCC. Linha D’Água, São Paulo, v. 35, n. 1, p. 4-20, jan./abr. 2022. DOI: 10.11606/issn.2236-4242.v35i1p4-20.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50460
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Linha D’Água
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815439133990977536