Genre re-elaboration in tweets: communicative purposes in 280 characters
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/76925 |
Resumo: | According to Bakhtin (2011), speech genres are relatively stable types of utterances that circulate in different spheres of human activity. Over the years, especially after the popularization of certain technologies, such as the internet, new genres have emerged, from the transmutation/re-elaboration of pre-existing genres. The re-elaboration phenomenon also occurs when a genre transforms, with no arising of a new genre. This article presents a view about genre re-elaboration in tweets, a 280-character text published on the social network Twitter, to analyze which strategies are used for genre re-elaboration in a corpus of tweets posted by different users with diverse communicative purposes. The analysis showed a productivity of the re-elaboration phenomenon on tweets, in which genres from various spheres, such as journalistic, advertising, and day-to-day, besides the own tweet, are re-elaborated. |
id |
UFSC-24_7c7d3c0327df1c66d8431ff6a6a9c40a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/76925 |
network_acronym_str |
UFSC-24 |
network_name_str |
Fórum Linguístico |
repository_id_str |
|
spelling |
Genre re-elaboration in tweets: communicative purposes in 280 charactersReelaboración de géneros en tweets: propósitos comunicativos en 280 caracteresA reelaboração de gêneros em tweets: propósitos comunicativos em 280 caracteresAccording to Bakhtin (2011), speech genres are relatively stable types of utterances that circulate in different spheres of human activity. Over the years, especially after the popularization of certain technologies, such as the internet, new genres have emerged, from the transmutation/re-elaboration of pre-existing genres. The re-elaboration phenomenon also occurs when a genre transforms, with no arising of a new genre. This article presents a view about genre re-elaboration in tweets, a 280-character text published on the social network Twitter, to analyze which strategies are used for genre re-elaboration in a corpus of tweets posted by different users with diverse communicative purposes. The analysis showed a productivity of the re-elaboration phenomenon on tweets, in which genres from various spheres, such as journalistic, advertising, and day-to-day, besides the own tweet, are re-elaborated.Géneros del discurso son, de acuerdo con Bakhtin (2011), tipos relativamente estables de enunciados que circulan en diferentes ámbitos de la actividad humana. Con el tiempo, especialmente después de la popularización de determinadas tecnologías, como la internet, han emergido nuevos géneros, a partir de la transmutación/reelaboración de géneros existentes. El fenómeno de la reelaboración ocurre, también, cuándo un género sufre transformaciones, sin que surja un nuevo género. Este artículo presenta un vistazo sobre la reelaboración de géneros en el tweet, texto de 280 caracteres publicado em la red social Twitter, con el objetivo de analizar que estrategias se utilizan para reelaborar géneros en un corpus de tweets publicados por diferentes usuarios, con diversos propósitos comunicativos. El análisis mostró que existe una productividad del fenómeno de reelaboración en los tweets, en los que géneros de distintos ámbitos, como el periodístico, publicitario y cotidiano, además del propio tweet, se reelaboran.Os gêneros do discurso são, segundo Bakhtin (2011), tipos relativamente estáveis de enunciados que circulam nos diferentes campos da atividade humana. Com o passar do tempo, especialmente após a popularização de determinadas tecnologias, como a internet, novos gêneros emergiram, a partir da transmutação/reelaboração de gêneros já existentes. O fenômeno de reelaboração ocorre, também, quando um gênero passa por transformações, sem que um novo gênero surja. Este artigo apresenta um olhar sobre a reelaboração de gêneros no tweet, texto de 280 caracteres publicado na rede social Twitter, visando analisar quais estratégias são utilizadas para reelaboração de gêneros em um corpus de tweets postados por diferentes usuários, com diversos propósitos comunicativos. A análise demonstrou que há uma produtividade do fenômeno de reelaboração nos tweets, nos quais gêneros de esferas diversas, como a jornalística, a publicitária e a cotidiana, além do próprio tweet, são reelaborados.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2022-11-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/7692510.5007/1984-8412.2022.e76925Fórum Linguístico; Vol. 19 No. 3 (2022); 8232-8251Fórum Linguístico; Vol. 19 Núm. 3 (2022); 8232-8251Fórum Linguístico; v. 19 n. 3 (2022); 8232-82511984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporenghttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/76925/51960https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/76925/51961Copyright (c) 2022 Fórum Linguísticohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Márcia Helena de MeloOliveira Azevedo, Ana Claudia2022-11-23T20:00:11Zoai:periodicos.ufsc.br:article/76925Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:42.239431Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Genre re-elaboration in tweets: communicative purposes in 280 characters Reelaboración de géneros en tweets: propósitos comunicativos en 280 caracteres A reelaboração de gêneros em tweets: propósitos comunicativos em 280 caracteres |
title |
Genre re-elaboration in tweets: communicative purposes in 280 characters |
spellingShingle |
Genre re-elaboration in tweets: communicative purposes in 280 characters Pereira, Márcia Helena de Melo |
title_short |
Genre re-elaboration in tweets: communicative purposes in 280 characters |
title_full |
Genre re-elaboration in tweets: communicative purposes in 280 characters |
title_fullStr |
Genre re-elaboration in tweets: communicative purposes in 280 characters |
title_full_unstemmed |
Genre re-elaboration in tweets: communicative purposes in 280 characters |
title_sort |
Genre re-elaboration in tweets: communicative purposes in 280 characters |
author |
Pereira, Márcia Helena de Melo |
author_facet |
Pereira, Márcia Helena de Melo Oliveira Azevedo, Ana Claudia |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira Azevedo, Ana Claudia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Márcia Helena de Melo Oliveira Azevedo, Ana Claudia |
description |
According to Bakhtin (2011), speech genres are relatively stable types of utterances that circulate in different spheres of human activity. Over the years, especially after the popularization of certain technologies, such as the internet, new genres have emerged, from the transmutation/re-elaboration of pre-existing genres. The re-elaboration phenomenon also occurs when a genre transforms, with no arising of a new genre. This article presents a view about genre re-elaboration in tweets, a 280-character text published on the social network Twitter, to analyze which strategies are used for genre re-elaboration in a corpus of tweets posted by different users with diverse communicative purposes. The analysis showed a productivity of the re-elaboration phenomenon on tweets, in which genres from various spheres, such as journalistic, advertising, and day-to-day, besides the own tweet, are re-elaborated. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/76925 10.5007/1984-8412.2022.e76925 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/76925 |
identifier_str_mv |
10.5007/1984-8412.2022.e76925 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/76925/51960 https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/76925/51961 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Fórum Linguístico http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Fórum Linguístico http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fórum Linguístico; Vol. 19 No. 3 (2022); 8232-8251 Fórum Linguístico; Vol. 19 Núm. 3 (2022); 8232-8251 Fórum Linguístico; v. 19 n. 3 (2022); 8232-8251 1984-8412 1415-8698 reponame:Fórum Linguístico instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Fórum Linguístico |
collection |
Fórum Linguístico |
repository.name.fl_str_mv |
Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br |
_version_ |
1797051420964290560 |