Genre re-elaboration in tweets: communicative purposes in 280 characters

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Márcia Helena de Melo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Oliveira Azevedo, Ana Claudia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/76925
Resumo: According to Bakhtin (2011), speech genres are relatively stable types of utterances that circulate in different spheres of human activity. Over the years, especially after the popularization of certain technologies, such as the internet, new genres have emerged, from the transmutation/re-elaboration of pre-existing genres. The re-elaboration phenomenon also occurs when a genre transforms, with no arising of a new genre. This article presents a view about genre re-elaboration in tweets, a 280-character text published on the social network Twitter, to analyze which strategies are used for genre re-elaboration in a corpus of tweets posted by different users with diverse communicative purposes. The analysis showed a productivity of the re-elaboration phenomenon on tweets, in which genres from various spheres, such as journalistic, advertising, and day-to-day, besides the own tweet, are re-elaborated.
id UFSC-24_7c7d3c0327df1c66d8431ff6a6a9c40a
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/76925
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Genre re-elaboration in tweets: communicative purposes in 280 charactersReelaboración de géneros en tweets: propósitos comunicativos en 280 caracteresA reelaboração de gêneros em tweets: propósitos comunicativos em 280 caracteresAccording to Bakhtin (2011), speech genres are relatively stable types of utterances that circulate in different spheres of human activity. Over the years, especially after the popularization of certain technologies, such as the internet, new genres have emerged, from the transmutation/re-elaboration of pre-existing genres. The re-elaboration phenomenon also occurs when a genre transforms, with no arising of a new genre. This article presents a view about genre re-elaboration in tweets, a 280-character text published on the social network Twitter, to analyze which strategies are used for genre re-elaboration in a corpus of tweets posted by different users with diverse communicative purposes. The analysis showed a productivity of the re-elaboration phenomenon on tweets, in which genres from various spheres, such as journalistic, advertising, and day-to-day, besides the own tweet, are re-elaborated.Géneros del discurso son, de acuerdo con Bakhtin (2011), tipos relativamente estables de enunciados que circulan en diferentes ámbitos de la actividad humana. Con el tiempo, especialmente después de la popularización de determinadas tecnologías, como la internet, han emergido nuevos géneros, a partir de la transmutación/reelaboración de géneros existentes. El fenómeno de la reelaboración ocurre, también, cuándo un género sufre transformaciones, sin que surja un nuevo género. Este artículo presenta un vistazo sobre la reelaboración de géneros en el tweet, texto de 280 caracteres publicado em la red social Twitter, con el objetivo de analizar que estrategias se utilizan para reelaborar géneros en un corpus de tweets publicados por diferentes usuarios, con diversos propósitos comunicativos. El análisis mostró que existe una productividad del fenómeno de reelaboración en los tweets, en los que géneros de distintos ámbitos, como el periodístico, publicitario y cotidiano, además del propio tweet, se reelaboran.Os gêneros do discurso são, segundo Bakhtin (2011), tipos relativamente estáveis de enunciados que circulam nos diferentes campos da atividade humana. Com o passar do tempo, especialmente após a popularização de determinadas tecnologias, como a internet, novos gêneros emergiram, a partir da transmutação/reelaboração de gêneros já existentes. O fenômeno de reelaboração ocorre, também, quando um gênero passa por transformações, sem que um novo gênero surja. Este artigo apresenta um olhar sobre a reelaboração de gêneros no tweet, texto de 280 caracteres publicado na rede social Twitter, visando analisar quais estratégias são utilizadas para reelaboração de gêneros em um corpus de tweets postados por diferentes usuários, com diversos propósitos comunicativos. A análise demonstrou que há uma produtividade do fenômeno de reelaboração nos tweets, nos quais gêneros de esferas diversas, como a jornalística, a publicitária e a cotidiana, além do próprio tweet, são reelaborados.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2022-11-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/7692510.5007/1984-8412.2022.e76925Fórum Linguístico; Vol. 19 No. 3 (2022); 8232-8251Fórum Linguístico; Vol. 19 Núm. 3 (2022); 8232-8251Fórum Linguístico; v. 19 n. 3 (2022); 8232-82511984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporenghttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/76925/51960https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/76925/51961Copyright (c) 2022 Fórum Linguísticohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, Márcia Helena de MeloOliveira Azevedo, Ana Claudia2022-11-23T20:00:11Zoai:periodicos.ufsc.br:article/76925Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:42.239431Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Genre re-elaboration in tweets: communicative purposes in 280 characters
Reelaboración de géneros en tweets: propósitos comunicativos en 280 caracteres
A reelaboração de gêneros em tweets: propósitos comunicativos em 280 caracteres
title Genre re-elaboration in tweets: communicative purposes in 280 characters
spellingShingle Genre re-elaboration in tweets: communicative purposes in 280 characters
Pereira, Márcia Helena de Melo
title_short Genre re-elaboration in tweets: communicative purposes in 280 characters
title_full Genre re-elaboration in tweets: communicative purposes in 280 characters
title_fullStr Genre re-elaboration in tweets: communicative purposes in 280 characters
title_full_unstemmed Genre re-elaboration in tweets: communicative purposes in 280 characters
title_sort Genre re-elaboration in tweets: communicative purposes in 280 characters
author Pereira, Márcia Helena de Melo
author_facet Pereira, Márcia Helena de Melo
Oliveira Azevedo, Ana Claudia
author_role author
author2 Oliveira Azevedo, Ana Claudia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Márcia Helena de Melo
Oliveira Azevedo, Ana Claudia
description According to Bakhtin (2011), speech genres are relatively stable types of utterances that circulate in different spheres of human activity. Over the years, especially after the popularization of certain technologies, such as the internet, new genres have emerged, from the transmutation/re-elaboration of pre-existing genres. The re-elaboration phenomenon also occurs when a genre transforms, with no arising of a new genre. This article presents a view about genre re-elaboration in tweets, a 280-character text published on the social network Twitter, to analyze which strategies are used for genre re-elaboration in a corpus of tweets posted by different users with diverse communicative purposes. The analysis showed a productivity of the re-elaboration phenomenon on tweets, in which genres from various spheres, such as journalistic, advertising, and day-to-day, besides the own tweet, are re-elaborated.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/76925
10.5007/1984-8412.2022.e76925
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/76925
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2022.e76925
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/76925/51960
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/76925/51961
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Fórum Linguístico
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Fórum Linguístico
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 19 No. 3 (2022); 8232-8251
Fórum Linguístico; Vol. 19 Núm. 3 (2022); 8232-8251
Fórum Linguístico; v. 19 n. 3 (2022); 8232-8251
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051420964290560