Writing at the first learning cycle: a reflex of teaching training programs?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Macedo Azevedo, Roberto Carlos
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Teixeira, Madalena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2011v8n1p23
Resumo: The need to improve Portuguese teaching in elementary school is well documented in all international projects where Portugal took part, as well as in national studies and annual reports from the Benchmarking Tests. The quality in teaching is strictly related to the quality in learning. In this manner, initial and continuous training of teachers play an important role to prepare teachers for teaching. The major objective of this study is to understand in which way initial and continuous training of teachers can influence the writing production of elementary school students. This study is not yet finalized
id UFSC-24_7de6f3a939285272bb7aab294d9a1137
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/21048
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Writing at the first learning cycle: a reflex of teaching training programs?Producción escrita en el 1er. Ciclo: ¿espejo de la formación de profesores?Produção escrita no 1ºciclo: espelho da formação de professores?The need to improve Portuguese teaching in elementary school is well documented in all international projects where Portugal took part, as well as in national studies and annual reports from the Benchmarking Tests. The quality in teaching is strictly related to the quality in learning. In this manner, initial and continuous training of teachers play an important role to prepare teachers for teaching. The major objective of this study is to understand in which way initial and continuous training of teachers can influence the writing production of elementary school students. This study is not yet finalizedLa necesidad de mejorar la enseñanza de Portugués en la educación básica está firmemente cimentada en los resultados de todos los proyectos internacionales en que Portugal participó, en los estudios nacionales y en los informes nacionales de los exámenes preparados con el fin de medir la calidad. En este contexto, los cursos de formación inicial y la formación continuada de profesores asumen un papel preponderante en la preparación para la docencia de los profesores. Este estudio tiene como principal objetivo comprender en qué medida la formación profesional inicial y continuada de los profesores influye en la producción escrita en alumnos del 1er ciclo. Aunque este estudio todavía se esté realizando, podemos afirmar que la formación profesional de los docentes permitió una mayor diversidad y cualidad de sus prácticas llevando, en consecuencia, a un mejor aprendizaje por parte de los alumnos.A necessidade de melhorar o ensino do Português na educação básica está solidamente fundamentada nos resultados de todos os projetos internacionais em que Portugal participou, nos estudos nacionais e nos relatórios nacionais das Provas de Aferição. Neste contexto, os cursos de formação inicial e a formação contínua de professores assumem um papel preponderante na preparação para a docência dos professores. O estudo que se propõe tem como principal objetivo compreender em que medida a formação profissional inicial e contínua dos professores influencia a produção escrita nos alunos do 1º ciclo. Embora este estudo ainda se encontre em fase de realização, podemos adiantar que a formação profissional dos docentes permitiu uma maior diversidade e qualidade das suas práticas levando, consequentemente, a melhores aprendizagens dos alunos.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2011-04-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2011v8n1p2310.5007/1984-8412.2011v8n1p23Fórum Linguístico; Vol. 8 No. 1 (2011): Formação de professores de Língua Portuguesa; 23-39Fórum Linguístico; Vol. 8 Núm. 1 (2011): Formação de professores de Língua Portuguesa; 23-39Fórum Linguístico; v. 8 n. 1 (2011): Formação de professores de Língua Portuguesa; 23-391984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2011v8n1p23/21621Macedo Azevedo, Roberto CarlosTeixeira, Madalenainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-10-11T15:32:57Zoai:periodicos.ufsc.br:article/21048Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:19.775780Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Writing at the first learning cycle: a reflex of teaching training programs?
Producción escrita en el 1er. Ciclo: ¿espejo de la formación de profesores?
Produção escrita no 1ºciclo: espelho da formação de professores?
title Writing at the first learning cycle: a reflex of teaching training programs?
spellingShingle Writing at the first learning cycle: a reflex of teaching training programs?
Macedo Azevedo, Roberto Carlos
title_short Writing at the first learning cycle: a reflex of teaching training programs?
title_full Writing at the first learning cycle: a reflex of teaching training programs?
title_fullStr Writing at the first learning cycle: a reflex of teaching training programs?
title_full_unstemmed Writing at the first learning cycle: a reflex of teaching training programs?
title_sort Writing at the first learning cycle: a reflex of teaching training programs?
author Macedo Azevedo, Roberto Carlos
author_facet Macedo Azevedo, Roberto Carlos
Teixeira, Madalena
author_role author
author2 Teixeira, Madalena
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Macedo Azevedo, Roberto Carlos
Teixeira, Madalena
description The need to improve Portuguese teaching in elementary school is well documented in all international projects where Portugal took part, as well as in national studies and annual reports from the Benchmarking Tests. The quality in teaching is strictly related to the quality in learning. In this manner, initial and continuous training of teachers play an important role to prepare teachers for teaching. The major objective of this study is to understand in which way initial and continuous training of teachers can influence the writing production of elementary school students. This study is not yet finalized
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-04-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2011v8n1p23
10.5007/1984-8412.2011v8n1p23
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2011v8n1p23
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2011v8n1p23
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2011v8n1p23/21621
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 8 No. 1 (2011): Formação de professores de Língua Portuguesa; 23-39
Fórum Linguístico; Vol. 8 Núm. 1 (2011): Formação de professores de Língua Portuguesa; 23-39
Fórum Linguístico; v. 8 n. 1 (2011): Formação de professores de Língua Portuguesa; 23-39
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051418168786944