Individuality, knowledge, and Language in the Vygotskyan dialectical approach of development
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
DOI: | 10.5007/1984-8412.2016v13n4p1559 |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n4p1559 |
Resumo: | This paper explores the relations between the individual in development and the richest forms of individuality, knowledge and language in the Vygotskian psychology. In Karl Marx’s classical analysis of the method of political economy, he sustains that human anatomy is the key to the analysis of the ape’s anatomy. Vygotsky transforms this methodological assumption in a moving force of human psychological development, defending that the relation between the adult and the child is indispensable to the development of the child. In the same way, for Vygotsky, the individuality develops from the “in itself” to the “for itself”, and the most developed systems of psychological tools are indispensable to the achievement of the highest levels of psychological development. |
id |
UFSC-24_85fd66c6920a7c8f15ce1224593bcfbc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/47600 |
network_acronym_str |
UFSC-24 |
network_name_str |
Fórum Linguístico |
spelling |
Individuality, knowledge, and Language in the Vygotskyan dialectical approach of developmentIndividualidad, conocimiento y lenguaje na concepción dialéctica de desarrollo en VygotskiIndividualidade, conhecimento e linguagem na concepção dialética de desenvolvimento em VigotskiThis paper explores the relations between the individual in development and the richest forms of individuality, knowledge and language in the Vygotskian psychology. In Karl Marx’s classical analysis of the method of political economy, he sustains that human anatomy is the key to the analysis of the ape’s anatomy. Vygotsky transforms this methodological assumption in a moving force of human psychological development, defending that the relation between the adult and the child is indispensable to the development of the child. In the same way, for Vygotsky, the individuality develops from the “in itself” to the “for itself”, and the most developed systems of psychological tools are indispensable to the achievement of the highest levels of psychological development. En este artículo son exploradas en la psicología vygotskiana las relaciones entre el individuo en desarrollo e las formas más ricas de individualidad, de conocimiento y de lenguaje. La proposición metodológica que Karl Marx presenta en su clásico análisis del método de la economía política, de que la forma más desarrollada es la referencia para la comprensión de la menos desarrollada, es concebida por Vigotski como fuerza motora del desarrollo psíquico humano. Este psicólogo postula que la relación con el adulto es imprescindible para el desarrollo del niño, que el desarrollo de la individualidad camina del “en sí” al “para sí” y que los más desarrollados sistemas de instrumentos psicológicos son indispensables al alcance de los más elevados niveles del desarrollo psíquico.Neste artigo são exploradas as relações, na psicologia vigotskiana, entre o indivíduo em desenvolvimento e as formas mais ricas de individualidade, de conhecimento e de linguagem. A proposição metodológica que Karl Marx apresenta em sua clássica análise do método da economia política, segundo a qual, a anatomia humana é uma chave para a anatomia do macaco, ou seja, a forma mais desenvolvida é uma referência para a compreensão da menos desenvolvida, é vista por Vigotski como força motora do desenvolvimento psíquico humano. Esse psicólogo defende que a relação com o adulto é necessária ao desenvolvimento da criança. Igualmente ele postula que a individualidade se desenvolve do “em si” ao “para si” e que os sistemas de instrumentos psicológicos mais ricos são indispensáveis ao alcance de níveis mais elevados de desenvolvimento psíquico. Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2016-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n4p155910.5007/1984-8412.2016v13n4p1559Fórum Linguístico; Vol. 13 No. 4 (2016): The relevance of vygotskian historical-cultural perspective for language professionals within the realm of education; 1559-1571Fórum Linguístico; Vol. 13 Núm. 4 (2016): La relevancia de la perspectiva histórico-cultural de Vygotsky para los profesionales ocupados con la educación en la lenguaje; 1559-1571Fórum Linguístico; v. 13 n. 4 (2016): A relevância da perspectiva histórico-cultural vigotskiana para profissionais ocupados com educação escolar em linguagem; 1559-15711984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n4p1559/33374Copyright (c) 2016 Fórum Linguísticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDuarte, Newton2017-10-11T15:33:33Zoai:periodicos.ufsc.br:article/47600Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:30.829963Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Individuality, knowledge, and Language in the Vygotskyan dialectical approach of development Individualidad, conocimiento y lenguaje na concepción dialéctica de desarrollo en Vygotski Individualidade, conhecimento e linguagem na concepção dialética de desenvolvimento em Vigotski |
title |
Individuality, knowledge, and Language in the Vygotskyan dialectical approach of development |
spellingShingle |
Individuality, knowledge, and Language in the Vygotskyan dialectical approach of development Individuality, knowledge, and Language in the Vygotskyan dialectical approach of development Duarte, Newton Duarte, Newton |
title_short |
Individuality, knowledge, and Language in the Vygotskyan dialectical approach of development |
title_full |
Individuality, knowledge, and Language in the Vygotskyan dialectical approach of development |
title_fullStr |
Individuality, knowledge, and Language in the Vygotskyan dialectical approach of development Individuality, knowledge, and Language in the Vygotskyan dialectical approach of development |
title_full_unstemmed |
Individuality, knowledge, and Language in the Vygotskyan dialectical approach of development Individuality, knowledge, and Language in the Vygotskyan dialectical approach of development |
title_sort |
Individuality, knowledge, and Language in the Vygotskyan dialectical approach of development |
author |
Duarte, Newton |
author_facet |
Duarte, Newton Duarte, Newton |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Duarte, Newton |
description |
This paper explores the relations between the individual in development and the richest forms of individuality, knowledge and language in the Vygotskian psychology. In Karl Marx’s classical analysis of the method of political economy, he sustains that human anatomy is the key to the analysis of the ape’s anatomy. Vygotsky transforms this methodological assumption in a moving force of human psychological development, defending that the relation between the adult and the child is indispensable to the development of the child. In the same way, for Vygotsky, the individuality develops from the “in itself” to the “for itself”, and the most developed systems of psychological tools are indispensable to the achievement of the highest levels of psychological development. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-01-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n4p1559 10.5007/1984-8412.2016v13n4p1559 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n4p1559 |
identifier_str_mv |
10.5007/1984-8412.2016v13n4p1559 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n4p1559/33374 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Fórum Linguístico info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Fórum Linguístico |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fórum Linguístico; Vol. 13 No. 4 (2016): The relevance of vygotskian historical-cultural perspective for language professionals within the realm of education; 1559-1571 Fórum Linguístico; Vol. 13 Núm. 4 (2016): La relevancia de la perspectiva histórico-cultural de Vygotsky para los profesionales ocupados con la educación en la lenguaje; 1559-1571 Fórum Linguístico; v. 13 n. 4 (2016): A relevância da perspectiva histórico-cultural vigotskiana para profissionais ocupados com educação escolar em linguagem; 1559-1571 1984-8412 1415-8698 reponame:Fórum Linguístico instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Fórum Linguístico |
collection |
Fórum Linguístico |
repository.name.fl_str_mv |
Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br |
_version_ |
1822178704532439040 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5007/1984-8412.2016v13n4p1559 |