Individuality, knowledge, and Language in the Vygotskyan dialectical approach of development

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Duarte, Newton
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
DOI: 10.5007/1984-8412.2016v13n4p1559
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n4p1559
Resumo: This paper explores the relations between the individual in development and the richest forms of individuality, knowledge and language in the Vygotskian psychology. In Karl Marx’s classical analysis of the method of political economy, he sustains that human anatomy is the key to the analysis of the ape’s anatomy. Vygotsky transforms this methodological assumption in a moving force of human psychological development, defending that the relation between the adult and the child is indispensable to the development of the child. In the same way, for Vygotsky, the individuality develops from the “in itself” to the “for itself”, and the most developed systems of psychological tools are indispensable to the achievement of the highest levels of psychological development.  
id UFSC-24_85fd66c6920a7c8f15ce1224593bcfbc
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/47600
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
spelling Individuality, knowledge, and Language in the Vygotskyan dialectical approach of developmentIndividualidad, conocimiento y lenguaje na concepción dialéctica de desarrollo en VygotskiIndividualidade, conhecimento e linguagem na concepção dialética de desenvolvimento em VigotskiThis paper explores the relations between the individual in development and the richest forms of individuality, knowledge and language in the Vygotskian psychology. In Karl Marx’s classical analysis of the method of political economy, he sustains that human anatomy is the key to the analysis of the ape’s anatomy. Vygotsky transforms this methodological assumption in a moving force of human psychological development, defending that the relation between the adult and the child is indispensable to the development of the child. In the same way, for Vygotsky, the individuality develops from the “in itself” to the “for itself”, and the most developed systems of psychological tools are indispensable to the achievement of the highest levels of psychological development.  En este artículo son exploradas en la psicología vygotskiana las relaciones entre el individuo en desarrollo e las formas más ricas de individualidad, de conocimiento y de lenguaje. La proposición metodológica que Karl Marx presenta en su clásico análisis del método de la economía política, de que la forma más desarrollada es la referencia para la comprensión de la menos desarrollada, es concebida por Vigotski como fuerza motora del desarrollo psíquico humano. Este psicólogo postula que la relación con el adulto es imprescindible para el desarrollo del niño, que el desarrollo de la individualidad camina del “en sí” al “para sí” y que los más desarrollados sistemas de instrumentos psicológicos son indispensables al alcance de los más elevados niveles del desarrollo psíquico.Neste artigo são exploradas as relações, na psicologia vigotskiana, entre o indivíduo em desenvolvimento e as formas mais ricas de individualidade, de conhecimento e de linguagem. A proposição metodológica que Karl Marx apresenta em sua clássica análise do método da economia política, segundo a qual, a anatomia humana é uma chave para a anatomia do macaco, ou seja, a forma mais desenvolvida é uma referência para a compreensão da menos desenvolvida, é vista por Vigotski como força motora do desenvolvimento psíquico humano. Esse psicólogo defende que a relação com o adulto é necessária ao desenvolvimento da criança. Igualmente ele postula que a individualidade se desenvolve do “em si” ao “para si” e que os sistemas de instrumentos psicológicos mais ricos são indispensáveis ao alcance de níveis mais elevados de desenvolvimento psíquico. Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2016-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n4p155910.5007/1984-8412.2016v13n4p1559Fórum Linguístico; Vol. 13 No. 4 (2016): The relevance of vygotskian historical-cultural perspective for language professionals within the realm of education; 1559-1571Fórum Linguístico; Vol. 13 Núm. 4 (2016): La relevancia de la perspectiva histórico-cultural de Vygotsky para los profesionales ocupados con la educación en la lenguaje; 1559-1571Fórum Linguístico; v. 13 n. 4 (2016): A relevância da perspectiva histórico-cultural vigotskiana para profissionais ocupados com educação escolar em linguagem; 1559-15711984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n4p1559/33374Copyright (c) 2016 Fórum Linguísticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDuarte, Newton2017-10-11T15:33:33Zoai:periodicos.ufsc.br:article/47600Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:30.829963Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Individuality, knowledge, and Language in the Vygotskyan dialectical approach of development
Individualidad, conocimiento y lenguaje na concepción dialéctica de desarrollo en Vygotski
Individualidade, conhecimento e linguagem na concepção dialética de desenvolvimento em Vigotski
title Individuality, knowledge, and Language in the Vygotskyan dialectical approach of development
spellingShingle Individuality, knowledge, and Language in the Vygotskyan dialectical approach of development
Individuality, knowledge, and Language in the Vygotskyan dialectical approach of development
Duarte, Newton
Duarte, Newton
title_short Individuality, knowledge, and Language in the Vygotskyan dialectical approach of development
title_full Individuality, knowledge, and Language in the Vygotskyan dialectical approach of development
title_fullStr Individuality, knowledge, and Language in the Vygotskyan dialectical approach of development
Individuality, knowledge, and Language in the Vygotskyan dialectical approach of development
title_full_unstemmed Individuality, knowledge, and Language in the Vygotskyan dialectical approach of development
Individuality, knowledge, and Language in the Vygotskyan dialectical approach of development
title_sort Individuality, knowledge, and Language in the Vygotskyan dialectical approach of development
author Duarte, Newton
author_facet Duarte, Newton
Duarte, Newton
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Duarte, Newton
description This paper explores the relations between the individual in development and the richest forms of individuality, knowledge and language in the Vygotskian psychology. In Karl Marx’s classical analysis of the method of political economy, he sustains that human anatomy is the key to the analysis of the ape’s anatomy. Vygotsky transforms this methodological assumption in a moving force of human psychological development, defending that the relation between the adult and the child is indispensable to the development of the child. In the same way, for Vygotsky, the individuality develops from the “in itself” to the “for itself”, and the most developed systems of psychological tools are indispensable to the achievement of the highest levels of psychological development.  
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-01-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n4p1559
10.5007/1984-8412.2016v13n4p1559
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n4p1559
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2016v13n4p1559
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n4p1559/33374
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Fórum Linguístico
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Fórum Linguístico
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 13 No. 4 (2016): The relevance of vygotskian historical-cultural perspective for language professionals within the realm of education; 1559-1571
Fórum Linguístico; Vol. 13 Núm. 4 (2016): La relevancia de la perspectiva histórico-cultural de Vygotsky para los profesionales ocupados con la educación en la lenguaje; 1559-1571
Fórum Linguístico; v. 13 n. 4 (2016): A relevância da perspectiva histórico-cultural vigotskiana para profissionais ocupados com educação escolar em linguagem; 1559-1571
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1822178704532439040
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.5007/1984-8412.2016v13n4p1559