Gramatikê: on the development of a Grammar Teaching Software based on Active Language Learning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/90556 |
Resumo: | This article presents reflections on the development of an application for smartphones based on Active Linguistic Learning (PILATI, 2017). The application, called Gramatikê, is unprecedented, free and available for smartphones and tablets. Its main objective is to support the development of explicit linguistic awareness of users, in a playful and fun way. The article initially describes the theoretical foundations on which the application is based, then presents in more detail one of the four grammatical themes addressed - the use of the sign indicative of crasis. Finally, it analyzes the preliminary evaluations of teachers about the app, obtained through an online questionnaire, which reveal a positive evaluation of this application and indicate a promising future for the area. |
id |
UFSC-24_95a220dd50944a14d4125023fd76964b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/90556 |
network_acronym_str |
UFSC-24 |
network_name_str |
Fórum Linguístico |
repository_id_str |
|
spelling |
Gramatikê: on the development of a Grammar Teaching Software based on Active Language LearningGramatikê: sobre el desarrollo de un software para la enseñanza de la gramática basado en el aprendizaje activo de idiomasSobre o desenvolvimento do aplicativo Gramatikê para o ensino de gramática, fundamentos teóricos e questões práticas Ensino de gramáticaAplicativoJogo virtualEnseñanza de la gramáticaAplicaciónJuego virtualTeaching grammarApplicationVirtual gameThis article presents reflections on the development of an application for smartphones based on Active Linguistic Learning (PILATI, 2017). The application, called Gramatikê, is unprecedented, free and available for smartphones and tablets. Its main objective is to support the development of explicit linguistic awareness of users, in a playful and fun way. The article initially describes the theoretical foundations on which the application is based, then presents in more detail one of the four grammatical themes addressed - the use of the sign indicative of crasis. Finally, it analyzes the preliminary evaluations of teachers about the app, obtained through an online questionnaire, which reveal a positive evaluation of this application and indicate a promising future for the area.Este artículo presenta reflexiones sobre el desarrollo de una aplicación para smartphones basada en el Aprendizaje Lingüístico Activo (PILATI, 2017). La aplicación, llamada Gramatikê, no tiene precedentes, es gratuita y está disponible para teléfonos inteligentes y tabletas. Su principal objetivo es apoyar el desarrollo de la conciencia lingüística explícita de los usuarios, de una forma lúdica y divertida. El artículo describe inicialmente los fundamentos teóricos en los que se basa la aplicación, luego presenta con más detalle uno de los cuatro temas gramaticales abordados: el uso del signo grave indicativo de crasis. Finalmente, analiza las valoraciones preliminares de los docentes sobre la aplicación, obtenidas a través de un cuestionario en línea, que revelan una valoración positiva de esta aplicación e indican un futuro prometedor para el área.Este artigo apresenta reflexões sobre o processo de desenvolvimento de um aplicativo para smartphones baseado na Aprendizagem Linguística Ativa (PILATI, 2017). O aplicativo, denominado Gramatikê, é inédito, gratuito e está disponível para smartphones e tablets. Seu objetivo principal é servir de apoio para o desenvolvimento da consciência linguística explícita dos usuários, com base na apresentação de princípios que regem certos fenômenos gramaticais, de forma lúdica e ativa. O artigo descreve inicialmente os fundamentos teóricos nos quais o aplicativo se baseia, em seguida, apresenta de forma mais detalhada um dos quatro temas gramaticais abordados - o uso do sinal grave indicativo de crase. Por fim, analisa as avaliações preliminares de professores sobre o aplicativo, obtidas por meio de questionário on-line, que revelam uma avaliação positiva e indicam um futuro promissor para a área.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2023-05-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/9055610.5007/1984-8412.2023.e90556Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 2 (2023): Playful Games and Active Pedagogical Practices in the Teaching Portugues Language; 8960-8973Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 2 (2023): Ludicidades y Práticas Pedagógicas Activas en la Enseñanza de la Lengua Portuguesa; 8960-8973Fórum Linguístico; v. 20 n. 2 (2023): Ludicidade e Práticas Pedagógicas no Ensino do Português; 8960-89731984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/90556/53269http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPilati, Eloísa Nascimento SilvaVeneziano, Wilson2023-05-26T17:00:32Zoai:periodicos.ufsc.br:article/90556Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-05-26T17:00:32Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gramatikê: on the development of a Grammar Teaching Software based on Active Language Learning Gramatikê: sobre el desarrollo de un software para la enseñanza de la gramática basado en el aprendizaje activo de idiomas Sobre o desenvolvimento do aplicativo Gramatikê para o ensino de gramática, fundamentos teóricos e questões práticas |
title |
Gramatikê: on the development of a Grammar Teaching Software based on Active Language Learning |
spellingShingle |
Gramatikê: on the development of a Grammar Teaching Software based on Active Language Learning Pilati, Eloísa Nascimento Silva Ensino de gramática Aplicativo Jogo virtual Enseñanza de la gramática Aplicación Juego virtual Teaching grammar Application Virtual game |
title_short |
Gramatikê: on the development of a Grammar Teaching Software based on Active Language Learning |
title_full |
Gramatikê: on the development of a Grammar Teaching Software based on Active Language Learning |
title_fullStr |
Gramatikê: on the development of a Grammar Teaching Software based on Active Language Learning |
title_full_unstemmed |
Gramatikê: on the development of a Grammar Teaching Software based on Active Language Learning |
title_sort |
Gramatikê: on the development of a Grammar Teaching Software based on Active Language Learning |
author |
Pilati, Eloísa Nascimento Silva |
author_facet |
Pilati, Eloísa Nascimento Silva Veneziano, Wilson |
author_role |
author |
author2 |
Veneziano, Wilson |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pilati, Eloísa Nascimento Silva Veneziano, Wilson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de gramática Aplicativo Jogo virtual Enseñanza de la gramática Aplicación Juego virtual Teaching grammar Application Virtual game |
topic |
Ensino de gramática Aplicativo Jogo virtual Enseñanza de la gramática Aplicación Juego virtual Teaching grammar Application Virtual game |
description |
This article presents reflections on the development of an application for smartphones based on Active Linguistic Learning (PILATI, 2017). The application, called Gramatikê, is unprecedented, free and available for smartphones and tablets. Its main objective is to support the development of explicit linguistic awareness of users, in a playful and fun way. The article initially describes the theoretical foundations on which the application is based, then presents in more detail one of the four grammatical themes addressed - the use of the sign indicative of crasis. Finally, it analyzes the preliminary evaluations of teachers about the app, obtained through an online questionnaire, which reveal a positive evaluation of this application and indicate a promising future for the area. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/90556 10.5007/1984-8412.2023.e90556 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/90556 |
identifier_str_mv |
10.5007/1984-8412.2023.e90556 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/90556/53269 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 2 (2023): Playful Games and Active Pedagogical Practices in the Teaching Portugues Language; 8960-8973 Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 2 (2023): Ludicidades y Práticas Pedagógicas Activas en la Enseñanza de la Lengua Portuguesa; 8960-8973 Fórum Linguístico; v. 20 n. 2 (2023): Ludicidade e Práticas Pedagógicas no Ensino do Português; 8960-8973 1984-8412 1415-8698 reponame:Fórum Linguístico instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Fórum Linguístico |
collection |
Fórum Linguístico |
repository.name.fl_str_mv |
Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br |
_version_ |
1797051417728385024 |