Gramatikê: on the development of a Grammar Teaching Software based on Active Language Learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pilati, Eloísa Nascimento Silva
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Veneziano, Wilson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/90556
Resumo: This article presents reflections on the development of an application for smartphones based on Active Linguistic Learning (PILATI, 2017). The application, called Gramatikê, is unprecedented, free and available for smartphones and tablets. Its main objective is to support the development of explicit linguistic awareness of users, in a playful and fun way. The article initially describes the theoretical foundations on which the application is based, then presents in more detail one of the four grammatical themes addressed - the use of the sign indicative of crasis. Finally, it analyzes the preliminary evaluations of teachers about the app, obtained through an online questionnaire, which reveal a positive evaluation of this application and indicate a promising future for the area.
id UFSC-24_95a220dd50944a14d4125023fd76964b
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/90556
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Gramatikê: on the development of a Grammar Teaching Software based on Active Language LearningGramatikê: sobre el desarrollo de un software para la enseñanza de la gramática basado en el aprendizaje activo de idiomasSobre o desenvolvimento do aplicativo Gramatikê para o ensino de gramática, fundamentos teóricos e questões práticas Ensino de gramáticaAplicativoJogo virtualEnseñanza de la gramáticaAplicaciónJuego virtualTeaching grammarApplicationVirtual gameThis article presents reflections on the development of an application for smartphones based on Active Linguistic Learning (PILATI, 2017). The application, called Gramatikê, is unprecedented, free and available for smartphones and tablets. Its main objective is to support the development of explicit linguistic awareness of users, in a playful and fun way. The article initially describes the theoretical foundations on which the application is based, then presents in more detail one of the four grammatical themes addressed - the use of the sign indicative of crasis. Finally, it analyzes the preliminary evaluations of teachers about the app, obtained through an online questionnaire, which reveal a positive evaluation of this application and indicate a promising future for the area.Este artículo presenta reflexiones sobre el desarrollo de una aplicación para smartphones basada en el Aprendizaje Lingüístico Activo (PILATI, 2017). La aplicación, llamada Gramatikê, no tiene precedentes, es gratuita y está disponible para teléfonos inteligentes y tabletas. Su principal objetivo es apoyar el desarrollo de la conciencia lingüística explícita de los usuarios, de una forma lúdica y divertida. El artículo describe inicialmente los fundamentos teóricos en los que se basa la aplicación, luego presenta con más detalle uno de los cuatro temas gramaticales abordados: el uso del signo grave indicativo de crasis. Finalmente, analiza las valoraciones preliminares de los docentes sobre la aplicación, obtenidas a través de un cuestionario en línea, que revelan una valoración positiva de esta aplicación e indican un futuro prometedor para el área.Este artigo apresenta reflexões sobre o processo de desenvolvimento de um aplicativo para smartphones baseado na Aprendizagem Linguística Ativa (PILATI, 2017). O aplicativo, denominado Gramatikê, é inédito, gratuito e está disponível para smartphones e tablets. Seu objetivo principal é servir de apoio para o desenvolvimento da consciência linguística explícita dos usuários, com base na apresentação de princípios que regem certos fenômenos gramaticais, de forma lúdica e ativa. O artigo descreve inicialmente os fundamentos teóricos nos quais o aplicativo se baseia, em seguida, apresenta de forma mais detalhada um dos quatro temas gramaticais abordados - o uso do sinal grave indicativo de crase. Por fim, analisa as avaliações preliminares de professores sobre o aplicativo, obtidas por meio de questionário on-line, que revelam uma avaliação positiva e indicam um futuro promissor para a área.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2023-05-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/9055610.5007/1984-8412.2023.e90556Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 2 (2023): Playful Games and Active Pedagogical Practices in the Teaching Portugues Language; 8960-8973Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 2 (2023): Ludicidades y Práticas Pedagógicas Activas en la Enseñanza de la Lengua Portuguesa; 8960-8973Fórum Linguístico; v. 20 n. 2 (2023): Ludicidade e Práticas Pedagógicas no Ensino do Português; 8960-89731984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/90556/53269http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPilati, Eloísa Nascimento SilvaVeneziano, Wilson2023-05-26T17:00:32Zoai:periodicos.ufsc.br:article/90556Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-05-26T17:00:32Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Gramatikê: on the development of a Grammar Teaching Software based on Active Language Learning
Gramatikê: sobre el desarrollo de un software para la enseñanza de la gramática basado en el aprendizaje activo de idiomas
Sobre o desenvolvimento do aplicativo Gramatikê para o ensino de gramática, fundamentos teóricos e questões práticas
title Gramatikê: on the development of a Grammar Teaching Software based on Active Language Learning
spellingShingle Gramatikê: on the development of a Grammar Teaching Software based on Active Language Learning
Pilati, Eloísa Nascimento Silva
Ensino de gramática
Aplicativo
Jogo virtual
Enseñanza de la gramática
Aplicación
Juego virtual
Teaching grammar
Application
Virtual game
title_short Gramatikê: on the development of a Grammar Teaching Software based on Active Language Learning
title_full Gramatikê: on the development of a Grammar Teaching Software based on Active Language Learning
title_fullStr Gramatikê: on the development of a Grammar Teaching Software based on Active Language Learning
title_full_unstemmed Gramatikê: on the development of a Grammar Teaching Software based on Active Language Learning
title_sort Gramatikê: on the development of a Grammar Teaching Software based on Active Language Learning
author Pilati, Eloísa Nascimento Silva
author_facet Pilati, Eloísa Nascimento Silva
Veneziano, Wilson
author_role author
author2 Veneziano, Wilson
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pilati, Eloísa Nascimento Silva
Veneziano, Wilson
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de gramática
Aplicativo
Jogo virtual
Enseñanza de la gramática
Aplicación
Juego virtual
Teaching grammar
Application
Virtual game
topic Ensino de gramática
Aplicativo
Jogo virtual
Enseñanza de la gramática
Aplicación
Juego virtual
Teaching grammar
Application
Virtual game
description This article presents reflections on the development of an application for smartphones based on Active Linguistic Learning (PILATI, 2017). The application, called Gramatikê, is unprecedented, free and available for smartphones and tablets. Its main objective is to support the development of explicit linguistic awareness of users, in a playful and fun way. The article initially describes the theoretical foundations on which the application is based, then presents in more detail one of the four grammatical themes addressed - the use of the sign indicative of crasis. Finally, it analyzes the preliminary evaluations of teachers about the app, obtained through an online questionnaire, which reveal a positive evaluation of this application and indicate a promising future for the area.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/90556
10.5007/1984-8412.2023.e90556
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/90556
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2023.e90556
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/90556/53269
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 20 No. 2 (2023): Playful Games and Active Pedagogical Practices in the Teaching Portugues Language; 8960-8973
Fórum Linguístico; Vol. 20 Núm. 2 (2023): Ludicidades y Práticas Pedagógicas Activas en la Enseñanza de la Lengua Portuguesa; 8960-8973
Fórum Linguístico; v. 20 n. 2 (2023): Ludicidade e Práticas Pedagógicas no Ensino do Português; 8960-8973
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051417728385024