Worker’s oral competence in english as an endomarketing strategy: a case study in midscale hotels in Florianópolis/SC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Marimar da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Ramos, Luciana de Jesus
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/71116
Resumo: Hotel industry stands out for being a sector focused on services conducted by people mediated by language. Bearing this in mind, hotel workers’ communicative competence turns to be an essential element to ensure the competitiveness of such industry. However, studies on this theme in Brazil ​​have shown fragilities in foreign languages. Thus, this qualitative-interpretative study aims at diagnosing the oral competence in English of midscale hotel front office workers in Florianópolis/SC. For data generation, questionnaires in Portuguese were applied and interviews in English with the participants were made. Data analysis revealed that the level of oral competence in English declared by the participants in the questionnaire differs from the one identified in the interviews, suggesting the need of investment in endomarketing actions focusing on languages, with a view to balancing external and internal marketing strategies in the context studied. This study suggests expanding its scope to corroborate or refute its results.
id UFSC-24_a15aab947e7eee212a9fbf5a3151136b
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/71116
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Worker’s oral competence in english as an endomarketing strategy: a case study in midscale hotels in Florianópolis/SCLa competencia oral en inglés del trabajador como estrategia de endomarketing: un estudio de caso en midscale hoteles en Florianópolis/SCA competência oral em inglês do trabalhador como estratégia de endomarketing: um estudo de caso em midscale hotéis em Florianópolis/SCHotel industry stands out for being a sector focused on services conducted by people mediated by language. Bearing this in mind, hotel workers’ communicative competence turns to be an essential element to ensure the competitiveness of such industry. However, studies on this theme in Brazil ​​have shown fragilities in foreign languages. Thus, this qualitative-interpretative study aims at diagnosing the oral competence in English of midscale hotel front office workers in Florianópolis/SC. For data generation, questionnaires in Portuguese were applied and interviews in English with the participants were made. Data analysis revealed that the level of oral competence in English declared by the participants in the questionnaire differs from the one identified in the interviews, suggesting the need of investment in endomarketing actions focusing on languages, with a view to balancing external and internal marketing strategies in the context studied. This study suggests expanding its scope to corroborate or refute its results.La industria hotelera es un sector dirigido a la prestación de servicios desarrollados por personas mediados por el lenguaje. Así entendida, la competencia comunicativa de sus trabajadores se convierte en un elemento esencial para garantizar la competitividad de esta industria. Sin embargo, investigaciones sobre este tema en Brasil muestran debilidades en idiomas. En este sentido, el presente estudio, de carácter cualitativo-interpretativo, busca diagnosticar la competencia oral en inglés del trabajador del sector de recepción en midscale hoteles en Florianópolis/SC. Para la generación de datos, se aplicaron cuestionarios en portugués y entrevistas en inglés con los participantes. El análisis de los datos reveló que el nivel de competencia oral en inglés declarado por los participantes en el cuestionario difiere del identificado en la entrevista, indicando la necesidad de inversión en el idioma, con miras a equilibrar las estrategias de marketing externas e internas en el contexto estudiado. Se sugiere ampliar el universo de este estudio para corroborar o refutar los resultados informados aquí.A indústria hoteleira é um setor voltado à prestação de serviços desenvolvidos por pessoas mediados pela linguagem. Assim entendida, a competência comunicativa de seus trabalhadores passa a ser um elemento imprescindível para assegurar a competitividade dessa indústria. No entanto, pesquisas sobre essa temática no Brasil vêm indicando fragilidades em idiomas. Nesse sentido, este estudo, de natureza qualitativo-interpretativa, busca diagnosticar a competência oral em inglês do trabalhador do setor de recepção de midscale hotéis em Florianópolis/SC. Para a geração dos dados, foram aplicados questionários em português e entrevistas em inglês com os participantes. A análise dos dados revelou que o nível de competência oral em inglês declarado pelos participantes no questionário difere do identificado na entrevista, sugerindo necessidade de investimento no idioma, visando equilibrar as estratégias de marketing externo e interno no contexto estudado. Sugere-se que seja ampliado o escopo do presente estudo para corroborar ou refutar os resultados aqui relatados.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2021-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresPesquisa qualitativaapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/7111610.5007/1984-8412.2021.e71116Fórum Linguístico; Vol. 18 No. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5750-5765Fórum Linguístico; Vol. 18 Núm. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5750-5765Fórum Linguístico; v. 18 n. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5750-57651984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/71116/45902Copyright (c) 2021 Fórum Linguísticohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Marimar daRamos, Luciana de Jesus2021-04-06T16:57:13Zoai:periodicos.ufsc.br:article/71116Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:39.258135Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Worker’s oral competence in english as an endomarketing strategy: a case study in midscale hotels in Florianópolis/SC
La competencia oral en inglés del trabajador como estrategia de endomarketing: un estudio de caso en midscale hoteles en Florianópolis/SC
A competência oral em inglês do trabalhador como estratégia de endomarketing: um estudo de caso em midscale hotéis em Florianópolis/SC
title Worker’s oral competence in english as an endomarketing strategy: a case study in midscale hotels in Florianópolis/SC
spellingShingle Worker’s oral competence in english as an endomarketing strategy: a case study in midscale hotels in Florianópolis/SC
Silva, Marimar da
title_short Worker’s oral competence in english as an endomarketing strategy: a case study in midscale hotels in Florianópolis/SC
title_full Worker’s oral competence in english as an endomarketing strategy: a case study in midscale hotels in Florianópolis/SC
title_fullStr Worker’s oral competence in english as an endomarketing strategy: a case study in midscale hotels in Florianópolis/SC
title_full_unstemmed Worker’s oral competence in english as an endomarketing strategy: a case study in midscale hotels in Florianópolis/SC
title_sort Worker’s oral competence in english as an endomarketing strategy: a case study in midscale hotels in Florianópolis/SC
author Silva, Marimar da
author_facet Silva, Marimar da
Ramos, Luciana de Jesus
author_role author
author2 Ramos, Luciana de Jesus
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Marimar da
Ramos, Luciana de Jesus
description Hotel industry stands out for being a sector focused on services conducted by people mediated by language. Bearing this in mind, hotel workers’ communicative competence turns to be an essential element to ensure the competitiveness of such industry. However, studies on this theme in Brazil ​​have shown fragilities in foreign languages. Thus, this qualitative-interpretative study aims at diagnosing the oral competence in English of midscale hotel front office workers in Florianópolis/SC. For data generation, questionnaires in Portuguese were applied and interviews in English with the participants were made. Data analysis revealed that the level of oral competence in English declared by the participants in the questionnaire differs from the one identified in the interviews, suggesting the need of investment in endomarketing actions focusing on languages, with a view to balancing external and internal marketing strategies in the context studied. This study suggests expanding its scope to corroborate or refute its results.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
Pesquisa qualitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/71116
10.5007/1984-8412.2021.e71116
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/71116
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2021.e71116
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/71116/45902
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Fórum Linguístico
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Fórum Linguístico
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 18 No. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5750-5765
Fórum Linguístico; Vol. 18 Núm. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5750-5765
Fórum Linguístico; v. 18 n. 1 (2021): Internacionalização no Ensino Superior; 5750-5765
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051420527034368