Improving learner's dictionaries: a discussion based on an interdisciplinary approach
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/70844 |
Resumo: | Learner's Lexicography has reached a high standard of quality in language description. However, it is still necessary to face an old and, at the same time, always new challenge: increasing the user-friendliness of learner's dictionaries. This work deals with how to improve learner’s dictionaries, focusing on the user profile and the user's needs. To achieve this aim, notions from Psycholinguistics, Contrastive Linguistic, Applied Linguistics, Lexicology and Cognitive Psychology were central for this research. This study covered the delimitation of the user profile and the relevance of their mother tongue and the user's learning needs in relation to their proficiency level in the foreign language. At last, I carry out a brief analysis of entries in learner's dictionaries to discuss how straightforward and user-friendly the information provided is. This work allows the conclusion that an interdisciplinary approach can improve the user-friendliness of learner's dictionaries, particularly EFL and SFL dictionaries. |
id |
UFSC-24_b42efebd1616ea050eb6360282807335 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/70844 |
network_acronym_str |
UFSC-24 |
network_name_str |
Fórum Linguístico |
repository_id_str |
|
spelling |
Improving learner's dictionaries: a discussion based on an interdisciplinary approachPerfeccionando los diccionarios de aprendices: una discusión basada en un abordaje interdisciplinarAprimorando os dicionários de aprendizes: uma discussão baseada em uma abordagem interdisciplinarLearner's Lexicography has reached a high standard of quality in language description. However, it is still necessary to face an old and, at the same time, always new challenge: increasing the user-friendliness of learner's dictionaries. This work deals with how to improve learner’s dictionaries, focusing on the user profile and the user's needs. To achieve this aim, notions from Psycholinguistics, Contrastive Linguistic, Applied Linguistics, Lexicology and Cognitive Psychology were central for this research. This study covered the delimitation of the user profile and the relevance of their mother tongue and the user's learning needs in relation to their proficiency level in the foreign language. At last, I carry out a brief analysis of entries in learner's dictionaries to discuss how straightforward and user-friendly the information provided is. This work allows the conclusion that an interdisciplinary approach can improve the user-friendliness of learner's dictionaries, particularly EFL and SFL dictionaries.Los diccionarios de aprendices han alcanzado un alto nivel de calidad en lo que se refiere a la descripción de la lengua. No obstante ello, aún es necesario enfrentar un antiguo y al mismo tiempo nuevo desafío: incrementar la facilidad de consulta [user-friendliness] de dichas obras. El presente trabajo trata de cómo mejorar estos diccionarios, concentrándose en el perfil de usuario y en sus necesidades. Para alcanzar tal objetivo se emplean subsidios de la Psicolingüística, la Lingüística Contrastiva, la Lingüística Aplicada, la Lexicología y la Psicología Cognitiva. El ámbito de este estudio abarca la delimitación del usuario y el papel que juega la lengua materna, así como las necesidades de aprendizaje de éste en relación a su grado de competencia en la lengua extranjera; del mismo modo, se realiza también un breve análisis de artículos de diccionarios de aprendices para discutir que tan simples y didácticas [user-friendly] son las informaciones que proporcionan. El trabajo lleva a la conclusión de que un abordaje interdisciplinar puede mejorar la facilidad de consulta de los diccionarios de aprendices, particularmente aquellos para aprendices de inglés y español como lengua extranjera. Os dicionários de aprendizes alcançaram um alto padrão de qualidade no que se refere à descrição da língua. Contudo, ainda é necessário enfrentar um antigo e, ao mesmo tempo, novo desafio: aumentar a facilidade de consulta [user-friendliness] de tais obras. Este trabalho trata de como aprimorar os dicionários de aprendizes, com especial atenção ao perfil de usuário e às suas necessidades. Para alcançar este objetivo, são empregados subsídios da Psicolinguística, da Linguística Contrastiva, da Linguística Aplicada, da Lexicologia e da Psicologia Cognitiva. Este estudo abarca os seguintes âmbitos: a delimitação do perfil de usuário e a relevância de sua língua materna e as suas necessidades de aprendizagem em relação ao seu nível de proficiência na língua estrangeira. Por fim, realiza-se uma breve análise de verbetes de dicionários de aprendizes para discutir quão simples e didáticas [user-friendly] são as informações fornecidas. Conclui-se que uma abordagem interdisciplinar pode melhorar a facilidade de consulta dos dicionários de aprendizes, especialmente aqueles para aprendizes de inglês e espanhol como língua estrangeira.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2020-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/7084410.5007/1984-8412.2020.70844Fórum Linguístico; Vol. 17 No. 3 (2020): The Terminology, the Lexicography and their interfaces; 5146-5166Fórum Linguístico; Vol. 17 Núm. 3 (2020): La Terminología, la Lexicografía y sus interfaces; 5146-5166Fórum Linguístico; v. 17 n. 3 (2020): A Terminologia, A Lexicografia e suas Interfaces; 5146-51661984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/70844/44673Copyright (c) 2020 Fórum Linguísticohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBorba, Laura Campos de 2020-11-20T17:00:28Zoai:periodicos.ufsc.br:article/70844Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:38.605288Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Improving learner's dictionaries: a discussion based on an interdisciplinary approach Perfeccionando los diccionarios de aprendices: una discusión basada en un abordaje interdisciplinar Aprimorando os dicionários de aprendizes: uma discussão baseada em uma abordagem interdisciplinar |
title |
Improving learner's dictionaries: a discussion based on an interdisciplinary approach |
spellingShingle |
Improving learner's dictionaries: a discussion based on an interdisciplinary approach Borba, Laura Campos de |
title_short |
Improving learner's dictionaries: a discussion based on an interdisciplinary approach |
title_full |
Improving learner's dictionaries: a discussion based on an interdisciplinary approach |
title_fullStr |
Improving learner's dictionaries: a discussion based on an interdisciplinary approach |
title_full_unstemmed |
Improving learner's dictionaries: a discussion based on an interdisciplinary approach |
title_sort |
Improving learner's dictionaries: a discussion based on an interdisciplinary approach |
author |
Borba, Laura Campos de |
author_facet |
Borba, Laura Campos de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borba, Laura Campos de |
description |
Learner's Lexicography has reached a high standard of quality in language description. However, it is still necessary to face an old and, at the same time, always new challenge: increasing the user-friendliness of learner's dictionaries. This work deals with how to improve learner’s dictionaries, focusing on the user profile and the user's needs. To achieve this aim, notions from Psycholinguistics, Contrastive Linguistic, Applied Linguistics, Lexicology and Cognitive Psychology were central for this research. This study covered the delimitation of the user profile and the relevance of their mother tongue and the user's learning needs in relation to their proficiency level in the foreign language. At last, I carry out a brief analysis of entries in learner's dictionaries to discuss how straightforward and user-friendly the information provided is. This work allows the conclusion that an interdisciplinary approach can improve the user-friendliness of learner's dictionaries, particularly EFL and SFL dictionaries. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/70844 10.5007/1984-8412.2020.70844 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/70844 |
identifier_str_mv |
10.5007/1984-8412.2020.70844 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/70844/44673 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Fórum Linguístico https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Fórum Linguístico https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fórum Linguístico; Vol. 17 No. 3 (2020): The Terminology, the Lexicography and their interfaces; 5146-5166 Fórum Linguístico; Vol. 17 Núm. 3 (2020): La Terminología, la Lexicografía y sus interfaces; 5146-5166 Fórum Linguístico; v. 17 n. 3 (2020): A Terminologia, A Lexicografia e suas Interfaces; 5146-5166 1984-8412 1415-8698 reponame:Fórum Linguístico instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Fórum Linguístico |
collection |
Fórum Linguístico |
repository.name.fl_str_mv |
Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br |
_version_ |
1797051420493479936 |