Grammar Teaching and BNCC: a Pedagogic-Historiographical approach

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Anjos, Marcelo Alessandro Limeira dos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Torres, Maria de Jesus Medeiros, Silva, Rodrigo Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/76183
Resumo: This research aims to contribute with to the discussion about Portuguese language teaching in general from the analysis of the proposal in the piece Gramática contextualizada: limpando “o pó das ideias simples” (ANTUNES, 2014), in the light of some Linguistics Historiography principles, mainly the contextualization one (KOERNER (2014 [1995]). The specific objectives are: 1) to analyze what the proposal says about language conception, grammar conception, grammar place, and teaching goals; and 2) to verify how it approaches the BNCC guidelines or not. Therefore, it was made a historical review of traditional grammar and its pedagogical implications, based on Borges Neto (2018, unpublished), Faraco (2017), among others. Besides, a brief analysis of BNCC guidelines about language teaching was made. In general, it was observed that the author’s proposal converges with what BNCC says and reinforces the defense that teaching takes, as a basis and as an end, the text.
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spelling Grammar Teaching and BNCC: a Pedagogic-Historiographical approachEnseñanza de gramática y BNCC: un abordaje pedagógico historiográficoEnsino de gramática e BNCC: uma abordagem pedagógico-historiográficaThis research aims to contribute with to the discussion about Portuguese language teaching in general from the analysis of the proposal in the piece Gramática contextualizada: limpando “o pó das ideias simples” (ANTUNES, 2014), in the light of some Linguistics Historiography principles, mainly the contextualization one (KOERNER (2014 [1995]). The specific objectives are: 1) to analyze what the proposal says about language conception, grammar conception, grammar place, and teaching goals; and 2) to verify how it approaches the BNCC guidelines or not. Therefore, it was made a historical review of traditional grammar and its pedagogical implications, based on Borges Neto (2018, unpublished), Faraco (2017), among others. Besides, a brief analysis of BNCC guidelines about language teaching was made. In general, it was observed that the author’s proposal converges with what BNCC says and reinforces the defense that teaching takes, as a basis and as an end, the text.Este trabajo busca contribuir con la discusión sobre la enseñanza de la lengua portuguesa de modo general a partir del análisis de la propuesta contenida en la obra Gramática Contextualizada: limpando “o pó das ideias simples” (ANTUNES, 2014), a la luz de algunos principios de la Historiografía Lingüística, principalmente, de la contextualización (KOERNER (2014 [1995]). Los objetivos específicos son: 1) analizar lo que dice la propuesta con relación a la concepción de lengua y lenguaje, a la concepción de gramática, al lugar de la gramática y a los objetivos de la enseñanza; y 2) verificar cómo ella se acerca o no a las directrices de la BNCC. Para ello, se hizo un rescate histórico de la tradición gramatical y sus implicaciones pedagógicas, con base, entre otros, en Borges Neto (2018, en prensa) y Faraco (2017). Además, se hizo un breve análisis de las directrices de la BNCC sobre enseñanza de la lengua. En líneas generales, se observó que la propuesta de la autora converge con lo que ha dicho la BNCC y refuerza la defensa de una enseñanza que tome, como base y como fin, el texto.Este trabalho objetiva contribuir com a discussão sobre ensino de língua portuguesa de modo geral a partir da análise da proposta contida na obra Gramática contextualizada: limpando “o pó das ideias simples” (ANTUNES, 2014), à luz de alguns princípios da Historiografia Linguística, mormente o da contextualização (KOERNER (2014 [1995]). Os objetivos específicos são: 1) analisar o que diz a proposta quanto à concepção de língua e linguagem, à concepção de gramática, ao lugar da gramática e aos objetivos do ensino; e 2) verificar como ela se aproxima ou não das diretrizes da BNCC. Para tanto, fez-se um resgate histórico da tradição gramatical e suas implicações pedagógicas, com base, dentre outros, em Borges Neto (2018, no prelo) e Faraco (2017). Além disso, fez-se uma breve análise das diretrizes da BNCC sobre ensino de língua. Em linhas gerais, observou-se que a proposta da autora converge com o que diz a BNCC e reforça a defesa de um ensino que tome, como base e como fim, o texto.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2022-05-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresPesquisa bibliográficaapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/7618310.5007/1984-8412.2022.e76183Fórum Linguístico; Vol. 19 No. 1 (2022); 7575-7592Fórum Linguístico; Vol. 19 Núm. 1 (2022); 7575-7592Fórum Linguístico; v. 19 n. 1 (2022); 7575-75921984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/76183/49209Copyright (c) 2022 Fórum Linguísticohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAnjos, Marcelo Alessandro Limeira dosTorres, Maria de Jesus Medeiros Silva, Rodrigo Alves2022-05-19T18:18:39Zoai:periodicos.ufsc.br:article/76183Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:41.747836Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
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