Prosody of Neutral and Sarcastic Interrogatives: how more schooled readers and less schooled readers recover pragmatic aspects in reading in a loud voice

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Alcione de Jesus
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Pacheco, Vera
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/77230
Resumo: In order to correlate reading proficiency and prosodic aspects, we characterize the reading aloud of readers at different levels of education regarding the acoustic behavior of sarcastic and neutral interrogatives. In order to contribute to the literature, we seek to show how these different reader profiles process pragmatic aspects of the written text. For this, we produce texts with sarcastic interrogative target phrases and neutral interrogative target phrases. The texts were read aloud and recorded for acoustic analysis. The scores obtained underwent statistical analysis. The statistical test showed relevant differences between the sarcastic interrogative and the neutral interrogative. We verified that the acoustic F0 measures are increased in the sarcastic interrogative, for the most schooled groups.
id UFSC-24_c1bac9bd41ff73bd417b76d5ca09c180
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/77230
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Prosody of Neutral and Sarcastic Interrogatives: how more schooled readers and less schooled readers recover pragmatic aspects in reading in a loud voice Prosodia de Interrogativas Neutras y Sarcásticas: cómo lectores más escolarizados y menos escolarizados recuperan aspectos pragmáticos en la lectura en voz altaProsódia das interrogativas neutra e sarcástica: como leitores mais escolarizados e menos escolarizados recuperam aspectos pragmáticos na leitura em voz altaIn order to correlate reading proficiency and prosodic aspects, we characterize the reading aloud of readers at different levels of education regarding the acoustic behavior of sarcastic and neutral interrogatives. In order to contribute to the literature, we seek to show how these different reader profiles process pragmatic aspects of the written text. For this, we produce texts with sarcastic interrogative target phrases and neutral interrogative target phrases. The texts were read aloud and recorded for acoustic analysis. The scores obtained underwent statistical analysis. The statistical test showed relevant differences between the sarcastic interrogative and the neutral interrogative. We verified that the acoustic F0 measures are increased in the sarcastic interrogative, for the most schooled groups.Con el fin de correlacionar la competencia lectora y los aspectos prosódicos, caracterizamos la lectura en voz alta de lectores de diferentes niveles educativos con relación al comportamiento acústico de interrogativas sarcásticas e interrogativas neutras. Buscamos mostrar cómo estos diferentes perfiles de lectores procesan aspectos pragmáticos del texto escrito. Para ello, creamos textos con frases interrogativas sarcásticas y frases interrogativas neutras. Los textos se leyeron en voz alta y se grabaron para su análisis acústico. Los valores brutos se sometieron a análisis estadístico. La prueba estadística mostró diferencias significativas entre la interrogativa sarcástica y la interrogativa neutra. Encontramos que las medidas acústicas de F0 aumentan en interrogativas sarcásticas, para los grupos con mayor nivel de escolaridad.A fim de correlacionar proficiência leitora e aspectos prosódicos, caracterizamos a leitura em voz alta de leitores em diferentes níveis de escolaridade quanto ao comportamento acústico de interrogativas sarcásticas e neutras. Buscamos mostrar como esses diferentes perfis de leitores processam aspectos pragmáticos do texto escrito. Para isso, produzimos textos com frases-alvo interrogativas sarcásticas e frases-alvo interrogativas neutras. Os textos foram lidos em voz alta e gravados para análise acústica. Os escores brutos foram submetidos a análises estatísticas. O teste estatístico evidenciou diferenças significativas entre a interrogativa sarcástica e a interrogativa neutra. Verificamos que as medidas acústicas de F0 são aumentadas na interrogativa sarcástica, para os grupos mais escolarizados.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2022-05-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresAnálise estatisticaapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/7723010.5007/1984-8412.2022.e77230Fórum Linguístico; Vol. 19 No. 1 (2022); 7459-7480Fórum Linguístico; Vol. 19 Núm. 1 (2022); 7459-7480Fórum Linguístico; v. 19 n. 1 (2022); 7459-74801984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/77230/49202Copyright (c) 2022 Fórum Linguísticohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Alcione de Jesus Pacheco, Vera2022-05-19T18:18:39Zoai:periodicos.ufsc.br:article/77230Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:42.553694Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Prosody of Neutral and Sarcastic Interrogatives: how more schooled readers and less schooled readers recover pragmatic aspects in reading in a loud voice
Prosodia de Interrogativas Neutras y Sarcásticas: cómo lectores más escolarizados y menos escolarizados recuperan aspectos pragmáticos en la lectura en voz alta
Prosódia das interrogativas neutra e sarcástica: como leitores mais escolarizados e menos escolarizados recuperam aspectos pragmáticos na leitura em voz alta
title Prosody of Neutral and Sarcastic Interrogatives: how more schooled readers and less schooled readers recover pragmatic aspects in reading in a loud voice
spellingShingle Prosody of Neutral and Sarcastic Interrogatives: how more schooled readers and less schooled readers recover pragmatic aspects in reading in a loud voice
Santos, Alcione de Jesus
title_short Prosody of Neutral and Sarcastic Interrogatives: how more schooled readers and less schooled readers recover pragmatic aspects in reading in a loud voice
title_full Prosody of Neutral and Sarcastic Interrogatives: how more schooled readers and less schooled readers recover pragmatic aspects in reading in a loud voice
title_fullStr Prosody of Neutral and Sarcastic Interrogatives: how more schooled readers and less schooled readers recover pragmatic aspects in reading in a loud voice
title_full_unstemmed Prosody of Neutral and Sarcastic Interrogatives: how more schooled readers and less schooled readers recover pragmatic aspects in reading in a loud voice
title_sort Prosody of Neutral and Sarcastic Interrogatives: how more schooled readers and less schooled readers recover pragmatic aspects in reading in a loud voice
author Santos, Alcione de Jesus
author_facet Santos, Alcione de Jesus
Pacheco, Vera
author_role author
author2 Pacheco, Vera
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Alcione de Jesus
Pacheco, Vera
description In order to correlate reading proficiency and prosodic aspects, we characterize the reading aloud of readers at different levels of education regarding the acoustic behavior of sarcastic and neutral interrogatives. In order to contribute to the literature, we seek to show how these different reader profiles process pragmatic aspects of the written text. For this, we produce texts with sarcastic interrogative target phrases and neutral interrogative target phrases. The texts were read aloud and recorded for acoustic analysis. The scores obtained underwent statistical analysis. The statistical test showed relevant differences between the sarcastic interrogative and the neutral interrogative. We verified that the acoustic F0 measures are increased in the sarcastic interrogative, for the most schooled groups.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
Análise estatistica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/77230
10.5007/1984-8412.2022.e77230
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/77230
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2022.e77230
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/77230/49202
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Fórum Linguístico
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Fórum Linguístico
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 19 No. 1 (2022); 7459-7480
Fórum Linguístico; Vol. 19 Núm. 1 (2022); 7459-7480
Fórum Linguístico; v. 19 n. 1 (2022); 7459-7480
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051420978970624