Prosody of Neutral and Sarcastic Interrogatives: how more schooled readers and less schooled readers recover pragmatic aspects in reading in a loud voice
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/77230 |
Resumo: | In order to correlate reading proficiency and prosodic aspects, we characterize the reading aloud of readers at different levels of education regarding the acoustic behavior of sarcastic and neutral interrogatives. In order to contribute to the literature, we seek to show how these different reader profiles process pragmatic aspects of the written text. For this, we produce texts with sarcastic interrogative target phrases and neutral interrogative target phrases. The texts were read aloud and recorded for acoustic analysis. The scores obtained underwent statistical analysis. The statistical test showed relevant differences between the sarcastic interrogative and the neutral interrogative. We verified that the acoustic F0 measures are increased in the sarcastic interrogative, for the most schooled groups. |
id |
UFSC-24_c1bac9bd41ff73bd417b76d5ca09c180 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/77230 |
network_acronym_str |
UFSC-24 |
network_name_str |
Fórum Linguístico |
repository_id_str |
|
spelling |
Prosody of Neutral and Sarcastic Interrogatives: how more schooled readers and less schooled readers recover pragmatic aspects in reading in a loud voice Prosodia de Interrogativas Neutras y Sarcásticas: cómo lectores más escolarizados y menos escolarizados recuperan aspectos pragmáticos en la lectura en voz altaProsódia das interrogativas neutra e sarcástica: como leitores mais escolarizados e menos escolarizados recuperam aspectos pragmáticos na leitura em voz altaIn order to correlate reading proficiency and prosodic aspects, we characterize the reading aloud of readers at different levels of education regarding the acoustic behavior of sarcastic and neutral interrogatives. In order to contribute to the literature, we seek to show how these different reader profiles process pragmatic aspects of the written text. For this, we produce texts with sarcastic interrogative target phrases and neutral interrogative target phrases. The texts were read aloud and recorded for acoustic analysis. The scores obtained underwent statistical analysis. The statistical test showed relevant differences between the sarcastic interrogative and the neutral interrogative. We verified that the acoustic F0 measures are increased in the sarcastic interrogative, for the most schooled groups.Con el fin de correlacionar la competencia lectora y los aspectos prosódicos, caracterizamos la lectura en voz alta de lectores de diferentes niveles educativos con relación al comportamiento acústico de interrogativas sarcásticas e interrogativas neutras. Buscamos mostrar cómo estos diferentes perfiles de lectores procesan aspectos pragmáticos del texto escrito. Para ello, creamos textos con frases interrogativas sarcásticas y frases interrogativas neutras. Los textos se leyeron en voz alta y se grabaron para su análisis acústico. Los valores brutos se sometieron a análisis estadístico. La prueba estadística mostró diferencias significativas entre la interrogativa sarcástica y la interrogativa neutra. Encontramos que las medidas acústicas de F0 aumentan en interrogativas sarcásticas, para los grupos con mayor nivel de escolaridad.A fim de correlacionar proficiência leitora e aspectos prosódicos, caracterizamos a leitura em voz alta de leitores em diferentes níveis de escolaridade quanto ao comportamento acústico de interrogativas sarcásticas e neutras. Buscamos mostrar como esses diferentes perfis de leitores processam aspectos pragmáticos do texto escrito. Para isso, produzimos textos com frases-alvo interrogativas sarcásticas e frases-alvo interrogativas neutras. Os textos foram lidos em voz alta e gravados para análise acústica. Os escores brutos foram submetidos a análises estatísticas. O teste estatístico evidenciou diferenças significativas entre a interrogativa sarcástica e a interrogativa neutra. Verificamos que as medidas acústicas de F0 são aumentadas na interrogativa sarcástica, para os grupos mais escolarizados.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2022-05-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresAnálise estatisticaapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/7723010.5007/1984-8412.2022.e77230Fórum Linguístico; Vol. 19 No. 1 (2022); 7459-7480Fórum Linguístico; Vol. 19 Núm. 1 (2022); 7459-7480Fórum Linguístico; v. 19 n. 1 (2022); 7459-74801984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/77230/49202Copyright (c) 2022 Fórum Linguísticohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Alcione de Jesus Pacheco, Vera2022-05-19T18:18:39Zoai:periodicos.ufsc.br:article/77230Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:42.553694Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Prosody of Neutral and Sarcastic Interrogatives: how more schooled readers and less schooled readers recover pragmatic aspects in reading in a loud voice Prosodia de Interrogativas Neutras y Sarcásticas: cómo lectores más escolarizados y menos escolarizados recuperan aspectos pragmáticos en la lectura en voz alta Prosódia das interrogativas neutra e sarcástica: como leitores mais escolarizados e menos escolarizados recuperam aspectos pragmáticos na leitura em voz alta |
title |
Prosody of Neutral and Sarcastic Interrogatives: how more schooled readers and less schooled readers recover pragmatic aspects in reading in a loud voice |
spellingShingle |
Prosody of Neutral and Sarcastic Interrogatives: how more schooled readers and less schooled readers recover pragmatic aspects in reading in a loud voice Santos, Alcione de Jesus |
title_short |
Prosody of Neutral and Sarcastic Interrogatives: how more schooled readers and less schooled readers recover pragmatic aspects in reading in a loud voice |
title_full |
Prosody of Neutral and Sarcastic Interrogatives: how more schooled readers and less schooled readers recover pragmatic aspects in reading in a loud voice |
title_fullStr |
Prosody of Neutral and Sarcastic Interrogatives: how more schooled readers and less schooled readers recover pragmatic aspects in reading in a loud voice |
title_full_unstemmed |
Prosody of Neutral and Sarcastic Interrogatives: how more schooled readers and less schooled readers recover pragmatic aspects in reading in a loud voice |
title_sort |
Prosody of Neutral and Sarcastic Interrogatives: how more schooled readers and less schooled readers recover pragmatic aspects in reading in a loud voice |
author |
Santos, Alcione de Jesus |
author_facet |
Santos, Alcione de Jesus Pacheco, Vera |
author_role |
author |
author2 |
Pacheco, Vera |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Alcione de Jesus Pacheco, Vera |
description |
In order to correlate reading proficiency and prosodic aspects, we characterize the reading aloud of readers at different levels of education regarding the acoustic behavior of sarcastic and neutral interrogatives. In order to contribute to the literature, we seek to show how these different reader profiles process pragmatic aspects of the written text. For this, we produce texts with sarcastic interrogative target phrases and neutral interrogative target phrases. The texts were read aloud and recorded for acoustic analysis. The scores obtained underwent statistical analysis. The statistical test showed relevant differences between the sarcastic interrogative and the neutral interrogative. We verified that the acoustic F0 measures are increased in the sarcastic interrogative, for the most schooled groups. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares Análise estatistica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/77230 10.5007/1984-8412.2022.e77230 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/77230 |
identifier_str_mv |
10.5007/1984-8412.2022.e77230 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/77230/49202 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Fórum Linguístico http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Fórum Linguístico http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fórum Linguístico; Vol. 19 No. 1 (2022); 7459-7480 Fórum Linguístico; Vol. 19 Núm. 1 (2022); 7459-7480 Fórum Linguístico; v. 19 n. 1 (2022); 7459-7480 1984-8412 1415-8698 reponame:Fórum Linguístico instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Fórum Linguístico |
collection |
Fórum Linguístico |
repository.name.fl_str_mv |
Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br |
_version_ |
1797051420978970624 |