Revisiting genre in Bakhtin through Patrick Sériot´s perspective: dispersion of meanings and pedagogical implications

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Furlanetto, Maria Marta
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2012v9n4p304
Resumo: The present work discusses what the well known Slavonian languages expert Patrick Sériot calls "poor understanding" in Bakhtin’s theories on genre, in his essay Généraliser l'unique: genres, types et sphères chez Bakhtine. Some topics are detailed in order for one to learn about the historic course followed by the philosopher and the specific text on genres (Speech genres). Then, taking interpretation as dispersion and effects on meaning, the way theory has been made operational and its interpretation along its history is discussed. Noowadays, it has been said that Bakhtin is other than the one he used to be for himself and his contemporaries. What is in focus here is reflecting on all that dispersion of meanings means to us, considering the changes in methodological development in the teaching and learning of languages.
id UFSC-24_d00396f1de53aa27862574833173e3ce
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/26615
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Revisiting genre in Bakhtin through Patrick Sériot´s perspective: dispersion of meanings and pedagogical implicationsRevisitando el género en Bakhtin a partir de la visión de Patrick Sériot: dispersión de sentidos e implicaciones pedagógicasRevisitando o gênero em Bakhtin pela visão de Patrick Sériot: dispersão de sentidos e implicações pedagógicasThe present work discusses what the well known Slavonian languages expert Patrick Sériot calls "poor understanding" in Bakhtin’s theories on genre, in his essay Généraliser l'unique: genres, types et sphères chez Bakhtine. Some topics are detailed in order for one to learn about the historic course followed by the philosopher and the specific text on genres (Speech genres). Then, taking interpretation as dispersion and effects on meaning, the way theory has been made operational and its interpretation along its history is discussed. Noowadays, it has been said that Bakhtin is other than the one he used to be for himself and his contemporaries. What is in focus here is reflecting on all that dispersion of meanings means to us, considering the changes in methodological development in the teaching and learning of languages.Este trabajo discute lo que Patrick Sériot, eslavista reconocido, denomina “malo entendimiento” de la teoría de Bakhtin sobre los géneros, en su ensayo Généraliserl’unique: genres, typesetsphères chez Bakhtine. Se llama la atención sobre algunos tópicos con la intención de llevar a la comprensión y al camino histórico recorrido por el filósofo y el texto específico sobre los géneros (Os gêneros do discurso). A partir de ahí, tomando la interpretación como dispersión y efectos de sentido, se estudia la puesta en acción de la teoría y la interpretación hecha del texto en su camino histórico. Se entiende que Bakhtin, hoy, e otro y no lo que fue para sí mismo y para sus contemporáneos. Se trata, pues, de reflexionar sobre qué significado este hecho tiene para nosotros, con el consecuente cambio de rumbo metodológico en la enseñanza y aprendizaje de lenguas.Este trabalho discute o que Patrick Sériot, eslavista reconhecido, chama de “mau entendimento” da teoria de Bakhtin sobre os gêneros, em seu ensaio Généraliser l’unique: genres, types et sphères chez Bakhtine. Alguns tópicos são detalhados no sentido de se compreender o percurso histórico do filósofo e o texto específico sobre os gêneros (Os gêneros do discurso). A partir daí, tomando a interpretação como dispersão e efeitos de sentido, estuda-se a operacionalização da teoria e a interpretação feita do texto em seu percurso histórico. Entende-se que Bakhtin, hoje, é outro do que foi para si mesmo e seus contemporâneos. Trata-se, pois, de refletir sobre o que isso significa para nós, com a mudança de rumo metodológico no ensino e aprendizagem de línguas.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2013-03-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresPerspectiva crítica documentalapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2012v9n4p30410.5007/1984-8412.2012v9n4p304Fórum Linguístico; Vol. 9 No. 4 (2012): Gêneros textuais e letramentos em diálogo; 304-316Fórum Linguístico; Vol. 9 Núm. 4 (2012): Gêneros textuais e letramentos em diálogo; 304-316Fórum Linguístico; v. 9 n. 4 (2012): Gêneros textuais e letramentos em diálogo; 304-3161984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2012v9n4p304/24238Furlanetto, Maria Martainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-10-11T15:33:12Zoai:periodicos.ufsc.br:article/26615Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:20.926043Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Revisiting genre in Bakhtin through Patrick Sériot´s perspective: dispersion of meanings and pedagogical implications
Revisitando el género en Bakhtin a partir de la visión de Patrick Sériot: dispersión de sentidos e implicaciones pedagógicas
Revisitando o gênero em Bakhtin pela visão de Patrick Sériot: dispersão de sentidos e implicações pedagógicas
title Revisiting genre in Bakhtin through Patrick Sériot´s perspective: dispersion of meanings and pedagogical implications
spellingShingle Revisiting genre in Bakhtin through Patrick Sériot´s perspective: dispersion of meanings and pedagogical implications
Furlanetto, Maria Marta
title_short Revisiting genre in Bakhtin through Patrick Sériot´s perspective: dispersion of meanings and pedagogical implications
title_full Revisiting genre in Bakhtin through Patrick Sériot´s perspective: dispersion of meanings and pedagogical implications
title_fullStr Revisiting genre in Bakhtin through Patrick Sériot´s perspective: dispersion of meanings and pedagogical implications
title_full_unstemmed Revisiting genre in Bakhtin through Patrick Sériot´s perspective: dispersion of meanings and pedagogical implications
title_sort Revisiting genre in Bakhtin through Patrick Sériot´s perspective: dispersion of meanings and pedagogical implications
author Furlanetto, Maria Marta
author_facet Furlanetto, Maria Marta
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Furlanetto, Maria Marta
description The present work discusses what the well known Slavonian languages expert Patrick Sériot calls "poor understanding" in Bakhtin’s theories on genre, in his essay Généraliser l'unique: genres, types et sphères chez Bakhtine. Some topics are detailed in order for one to learn about the historic course followed by the philosopher and the specific text on genres (Speech genres). Then, taking interpretation as dispersion and effects on meaning, the way theory has been made operational and its interpretation along its history is discussed. Noowadays, it has been said that Bakhtin is other than the one he used to be for himself and his contemporaries. What is in focus here is reflecting on all that dispersion of meanings means to us, considering the changes in methodological development in the teaching and learning of languages.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-03-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
Perspectiva crítica documental
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2012v9n4p304
10.5007/1984-8412.2012v9n4p304
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2012v9n4p304
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2012v9n4p304
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2012v9n4p304/24238
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 9 No. 4 (2012): Gêneros textuais e letramentos em diálogo; 304-316
Fórum Linguístico; Vol. 9 Núm. 4 (2012): Gêneros textuais e letramentos em diálogo; 304-316
Fórum Linguístico; v. 9 n. 4 (2012): Gêneros textuais e letramentos em diálogo; 304-316
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051418488602624