Pedagogical supervision: meanings and operationalisation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gaspar, Maria Ivone
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Seabra, Filipa, Neves, Cláudia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2012.3374
Resumo: We are presenting a theoretical analysis which aims at defining the concept of supervision within the field of pedagogy. Thus, we have proceeded to a two step analysis: firstly, reflecting upon the concept of supervision and secondly, contextualizing this concept: as pedagogical supervision. The concept of pedagogical supervision has witnessed an evolution in its meaning widening its scope. Therefore, the second part of this is structured as follows: the evolution of the meaning of supervision within the field of pedagogy; the relation between the concepts of supervision, leadership, and regulation, in the pedagogical field and the proposal of a definition of the concept of pedagogical supervision.
id RCAP_eb430dd21ca97be7f5104f04d1148e7c
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3374
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Pedagogical supervision: meanings and operationalisationA supervisão pedagógica: significados e operacionalizaçãoWe are presenting a theoretical analysis which aims at defining the concept of supervision within the field of pedagogy. Thus, we have proceeded to a two step analysis: firstly, reflecting upon the concept of supervision and secondly, contextualizing this concept: as pedagogical supervision. The concept of pedagogical supervision has witnessed an evolution in its meaning widening its scope. Therefore, the second part of this is structured as follows: the evolution of the meaning of supervision within the field of pedagogy; the relation between the concepts of supervision, leadership, and regulation, in the pedagogical field and the proposal of a definition of the concept of pedagogical supervision.Estamos perante um texto de natureza teórica que procura analisar e situar o conceito de supervisão no campo pedagógico. Decidimos, portanto, elaborar uma análise percorrendo duas etapas: na primeira refletimos sobre o conceito de supervisão e numa segunda transportamos este conceito para um composto que o adjetiva: a supervisão pedagógica. Entretanto, o conceito de supervisão pedagógica tem conhecido uma evolução de significado, o que se projeta no alargamento da sua abrangência. Assim, a segunda etapa deste estudo estrutura-se em três pontos: linha evolutiva do significado de supervisão no campo pedagógico; relação entre os conceitos de supervisão, liderança e regulação no campo pedagógico; e proposta de uma definição de supervisão pedagógica.Universidade Católica Portuguesa2012-06-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2012.3374oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3374Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 12 (2012): Supervisão, colegialidade e avaliação; 29-572182-46141645-400610.34632/investigacaoeducacional.2012.n12reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3374https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2012.3374https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3374/3272Direitos de Autor (c) 2012 Maria Ivone Gaspar, Filipa Seabra, Cláudia Neveshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGaspar, Maria IvoneSeabra, FilipaNeves, Cláudia2022-05-24T16:54:50Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3374Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T14:57:53.654962Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogical supervision: meanings and operationalisation
A supervisão pedagógica: significados e operacionalização
title Pedagogical supervision: meanings and operationalisation
spellingShingle Pedagogical supervision: meanings and operationalisation
Gaspar, Maria Ivone
title_short Pedagogical supervision: meanings and operationalisation
title_full Pedagogical supervision: meanings and operationalisation
title_fullStr Pedagogical supervision: meanings and operationalisation
title_full_unstemmed Pedagogical supervision: meanings and operationalisation
title_sort Pedagogical supervision: meanings and operationalisation
author Gaspar, Maria Ivone
author_facet Gaspar, Maria Ivone
Seabra, Filipa
Neves, Cláudia
author_role author
author2 Seabra, Filipa
Neves, Cláudia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gaspar, Maria Ivone
Seabra, Filipa
Neves, Cláudia
description We are presenting a theoretical analysis which aims at defining the concept of supervision within the field of pedagogy. Thus, we have proceeded to a two step analysis: firstly, reflecting upon the concept of supervision and secondly, contextualizing this concept: as pedagogical supervision. The concept of pedagogical supervision has witnessed an evolution in its meaning widening its scope. Therefore, the second part of this is structured as follows: the evolution of the meaning of supervision within the field of pedagogy; the relation between the concepts of supervision, leadership, and regulation, in the pedagogical field and the proposal of a definition of the concept of pedagogical supervision.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-06-01T00:00:00Z
dc.type.driver.fl_str_mv journal article
info:eu-repo/semantics/article
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2012.3374
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3374
url https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2012.3374
identifier_str_mv oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3374
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3374
https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2012.3374
https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3374/3272
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2012 Maria Ivone Gaspar, Filipa Seabra, Cláudia Neves
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2012 Maria Ivone Gaspar, Filipa Seabra, Cláudia Neves
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Católica Portuguesa
dc.source.none.fl_str_mv Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 12 (2012): Supervisão, colegialidade e avaliação; 29-57
2182-4614
1645-4006
10.34632/investigacaoeducacional.2012.n12
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799129851634909184