Linguistic analysis and textual rewritting: articulating referrals
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n2p1225 |
Resumo: | This article wishes to present a study about the practice of linguistic analysis associated to textual production and rewritings. It is about an investigation focused on a qualitative-interpretative approach, methodologically recurring to the ethnographic perspective and the active research. With it, we present referrals developed from in-class textual production, guided by the practice of linguistic analysis, understood as something that goes beyond the normative analysis, and which can contribute to the processes of textual production and rewriting. The investigative cut uses the text, organized in a discursive genre, as its starting point, and as the guiding element on the teaching of Portuguese. The verified results indicate the necessity of an association between all discursive practices that organize the teaching process, and prove that the textual production and rewriting are subsidized and pervaded by the linguistic analysis. |
id |
UFSC-24_d2a523139cc52893c78ab692484fc738 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/40884 |
network_acronym_str |
UFSC-24 |
network_name_str |
Fórum Linguístico |
repository_id_str |
|
spelling |
Linguistic analysis and textual rewritting: articulating referralsAnálisis lingüístico y textual reescrito: coordinar referenciasAnálise linguística e reescrita textual: articulando encaminhamentosThis article wishes to present a study about the practice of linguistic analysis associated to textual production and rewritings. It is about an investigation focused on a qualitative-interpretative approach, methodologically recurring to the ethnographic perspective and the active research. With it, we present referrals developed from in-class textual production, guided by the practice of linguistic analysis, understood as something that goes beyond the normative analysis, and which can contribute to the processes of textual production and rewriting. The investigative cut uses the text, organized in a discursive genre, as its starting point, and as the guiding element on the teaching of Portuguese. The verified results indicate the necessity of an association between all discursive practices that organize the teaching process, and prove that the textual production and rewriting are subsidized and pervaded by the linguistic analysis.Este artículo tiene como objetivo mostrar un estudio sobre la práctica de análisis lingüístico asociado al trabajo con la producción y la reescritura textual. Se trata de una investigación amparada en el abordaje cualitativo de interpretación, recorriendo la perspectiva de cuño etnográfico y la pesquisa-acción como delineamiento metodológico. Presentamos encaminamientos desarrollados a partir de la producción de textos en sala de aula, pautados en la práctica del análisis lingüístico, entendido con un enfoque que va más allá del trabajo con la gramática normativa, y que puede contribuir al proceso de producción y reescritura de textos. El recorte investigativo toma el texto, organizado en un género discursivo, como punto de partida y elemento orientador de la enseñanza de la lengua Portuguesa. La línea teórica utilizada se ampara en fuentes que confieren a las prácticas de análisis lingüístico, producción y reescritura textual una perspectiva dialógico en el trabajo con el lenguaje. Los resultados verificados indican la necesidad de asociación entre todas las prácticas discursivas que organizan la enseñanza y muestran que la producción escrita y reescritura textual son atravesadas y subsidiadas por el análisis lingüístico.Este artigo objetiva mostrar um estudo sobre a prática de análise linguística associada ao trabalho com a produção e a reescrita textual. Trata-se de uma investigação amparada na abordagem qualitativa interpretativista, recorrendo à perspectiva de cunho etnográfico e à pesquisa-ação como delineamento metodológico. Apresentamos encaminhamentos desenvolvidos a partir da produção textual em sala de aula, pautados na prática de análise linguística, entendida num enfoque que vai além do trabalho com a gramática normativa e que pode contribuir para o processo de produção e reescrita de textos. O recorte investigativo toma o texto, organizado num gênero discursivo, como ponto de partida e elemento norteador do ensino da Língua Portuguesa. A linha teórica utilizada ampara-se em fontes que conferem às práticas de análise linguística, produção e reescrita textual um viés dialógico no trabalho com a linguagem. Os resultados verificados indicam a necessidade de associação entre todas as práticas discursivas que organizam o ensino e mostram que a produção escrita e a reescrita textual são perpassadas e subsidiadas pela análise linguística.Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2016-07-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n2p122510.5007/1984-8412.2016v13n2p1225Fórum Linguístico; Vol. 13 No. 2 (2016); 1225-1239Fórum Linguístico; Vol. 13 Núm. 2 (2016); 1225-1239Fórum Linguístico; v. 13 n. 2 (2016); 1225-12391984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n2p1225/32087Copyright (c) 2016 Fórum Linguísticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessGedoz, Sueli2017-08-31T19:03:09Zoai:periodicos.ufsc.br:article/40884Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:25.755821Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Linguistic analysis and textual rewritting: articulating referrals Análisis lingüístico y textual reescrito: coordinar referencias Análise linguística e reescrita textual: articulando encaminhamentos |
title |
Linguistic analysis and textual rewritting: articulating referrals |
spellingShingle |
Linguistic analysis and textual rewritting: articulating referrals Gedoz, Sueli |
title_short |
Linguistic analysis and textual rewritting: articulating referrals |
title_full |
Linguistic analysis and textual rewritting: articulating referrals |
title_fullStr |
Linguistic analysis and textual rewritting: articulating referrals |
title_full_unstemmed |
Linguistic analysis and textual rewritting: articulating referrals |
title_sort |
Linguistic analysis and textual rewritting: articulating referrals |
author |
Gedoz, Sueli |
author_facet |
Gedoz, Sueli |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gedoz, Sueli |
description |
This article wishes to present a study about the practice of linguistic analysis associated to textual production and rewritings. It is about an investigation focused on a qualitative-interpretative approach, methodologically recurring to the ethnographic perspective and the active research. With it, we present referrals developed from in-class textual production, guided by the practice of linguistic analysis, understood as something that goes beyond the normative analysis, and which can contribute to the processes of textual production and rewriting. The investigative cut uses the text, organized in a discursive genre, as its starting point, and as the guiding element on the teaching of Portuguese. The verified results indicate the necessity of an association between all discursive practices that organize the teaching process, and prove that the textual production and rewriting are subsidized and pervaded by the linguistic analysis. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-07-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n2p1225 10.5007/1984-8412.2016v13n2p1225 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n2p1225 |
identifier_str_mv |
10.5007/1984-8412.2016v13n2p1225 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2016v13n2p1225/32087 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Fórum Linguístico info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Fórum Linguístico |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fórum Linguístico; Vol. 13 No. 2 (2016); 1225-1239 Fórum Linguístico; Vol. 13 Núm. 2 (2016); 1225-1239 Fórum Linguístico; v. 13 n. 2 (2016); 1225-1239 1984-8412 1415-8698 reponame:Fórum Linguístico instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Fórum Linguístico |
collection |
Fórum Linguístico |
repository.name.fl_str_mv |
Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br |
_version_ |
1797051418987724800 |