Letter of complaint, didactic sequence and learning: tripod for the development of children's argumentative discourse
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Fórum Linguístico |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n4p385 |
Resumo: | This paper aims to investigate the development of argumentative discourse in the writing of the letter-of-complaint genre by students in the 4th grade of elementary school in a Brazilian public school, through the development of a Didactic Sequence. To undertake this work, we relied on the dialogical conception of Bakhtin (1988), the letter-of-complaint genre by Barton & Hall (2000) and Bazerman (2011), and Scheneuwly and Dolz’s studies (2004) on didactic sequence. Results showed that, when the productions of the participants are compared, the Didactic Sequence is an effective methodology for a systematic teaching and for a significant development of argumentative discourse. |
id |
UFSC-24_fe754aa897659e7789723c1acecaf7d2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/32565 |
network_acronym_str |
UFSC-24 |
network_name_str |
Fórum Linguístico |
repository_id_str |
|
spelling |
Letter of complaint, didactic sequence and learning: tripod for the development of children's argumentative discourseCarta de reclamación, secuencia didáctica y enseñanza: trípode para el desarrollo del discurso argumentativo infantilCarta de reclamação, sequência didática e ensino: tripé para o desenvolvimento do discurso argumentativo infantilThis paper aims to investigate the development of argumentative discourse in the writing of the letter-of-complaint genre by students in the 4th grade of elementary school in a Brazilian public school, through the development of a Didactic Sequence. To undertake this work, we relied on the dialogical conception of Bakhtin (1988), the letter-of-complaint genre by Barton & Hall (2000) and Bazerman (2011), and Scheneuwly and Dolz’s studies (2004) on didactic sequence. Results showed that, when the productions of the participants are compared, the Didactic Sequence is an effective methodology for a systematic teaching and for a significant development of argumentative discourse.Este trabajo tiene como objetivo investigar el desarrollo del discurso argumentativo en la redacción del género epistolar de reclamación de los estudiantes del cuarto año de primaria en una escuela pública de Brasil, a través del desarrollo de una secuencia didáctica. Para llevar a cabo este trabajo, nos basamos en la concepción dialógica del lenguaje de Bakhtin (2003), la caracterización del género la epistolar, con Barton & Hall (2000) y Bazerman (2011) y estudios sobre la secuencia didáctica con Schneuwly y Dolz (2004). Los resultados mostraron, al comparar las producciones de los participantes, que la secuencia didáctica es una metodología eficaz para una enseñanza sistemática y para un desarrollo significativo del discurso argumentativo.Este texto tem por objetivo investigar o desenvolvimento do discurso argumentativo na escrita do gênero carta de reclamação de estudantes do 4º ano do Ensino Fundamental de uma escola pública municipal brasileira, por meio do desenvolvimento de uma Sequência Didática. Para empreendermos este trabalho, baseamo-nos na concepção dialógica de linguagem de Bakthin (2003), na caracterização do gênero carta, com Barton & Hall (2000) e Bazerman (2011) e nos estudos sobre a Sequência Didática, com Schneuwly e Dolz (2004). Os resultados mostraram, ao comparar-se as produções dos participantes, que a Sequência Didática é um dispositivo metodológico eficaz para um ensino sistemático e para um significativo desenvolvimento do discurso argumentativo. Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2014-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n4p38510.5007/1984-8412.2014v11n4p385Fórum Linguístico; Vol. 11 No. 4 (2014); 385-402Fórum Linguístico; Vol. 11 Núm. 4 (2014); 385-402Fórum Linguístico; v. 11 n. 4 (2014); 385-4021984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n4p385/29507Copyright (c) 2015 Fórum Linguísticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Ana Paula MartinsSerafim, Mônica de Souza2017-09-05T18:42:57Zoai:periodicos.ufsc.br:article/32565Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:23.397282Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Letter of complaint, didactic sequence and learning: tripod for the development of children's argumentative discourse Carta de reclamación, secuencia didáctica y enseñanza: trípode para el desarrollo del discurso argumentativo infantil Carta de reclamação, sequência didática e ensino: tripé para o desenvolvimento do discurso argumentativo infantil |
title |
Letter of complaint, didactic sequence and learning: tripod for the development of children's argumentative discourse |
spellingShingle |
Letter of complaint, didactic sequence and learning: tripod for the development of children's argumentative discourse Alves, Ana Paula Martins |
title_short |
Letter of complaint, didactic sequence and learning: tripod for the development of children's argumentative discourse |
title_full |
Letter of complaint, didactic sequence and learning: tripod for the development of children's argumentative discourse |
title_fullStr |
Letter of complaint, didactic sequence and learning: tripod for the development of children's argumentative discourse |
title_full_unstemmed |
Letter of complaint, didactic sequence and learning: tripod for the development of children's argumentative discourse |
title_sort |
Letter of complaint, didactic sequence and learning: tripod for the development of children's argumentative discourse |
author |
Alves, Ana Paula Martins |
author_facet |
Alves, Ana Paula Martins Serafim, Mônica de Souza |
author_role |
author |
author2 |
Serafim, Mônica de Souza |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Ana Paula Martins Serafim, Mônica de Souza |
description |
This paper aims to investigate the development of argumentative discourse in the writing of the letter-of-complaint genre by students in the 4th grade of elementary school in a Brazilian public school, through the development of a Didactic Sequence. To undertake this work, we relied on the dialogical conception of Bakhtin (1988), the letter-of-complaint genre by Barton & Hall (2000) and Bazerman (2011), and Scheneuwly and Dolz’s studies (2004) on didactic sequence. Results showed that, when the productions of the participants are compared, the Didactic Sequence is an effective methodology for a systematic teaching and for a significant development of argumentative discourse. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n4p385 10.5007/1984-8412.2014v11n4p385 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n4p385 |
identifier_str_mv |
10.5007/1984-8412.2014v11n4p385 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n4p385/29507 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 Fórum Linguístico info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 Fórum Linguístico |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Fórum Linguístico; Vol. 11 No. 4 (2014); 385-402 Fórum Linguístico; Vol. 11 Núm. 4 (2014); 385-402 Fórum Linguístico; v. 11 n. 4 (2014); 385-402 1984-8412 1415-8698 reponame:Fórum Linguístico instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Fórum Linguístico |
collection |
Fórum Linguístico |
repository.name.fl_str_mv |
Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br |
_version_ |
1797051418607091712 |