Letter of complaint, didactic sequence and learning: tripod for the development of children's argumentative discourse

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Ana Paula Martins
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Serafim, Mônica de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Fórum Linguístico
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n4p385
Resumo: This paper aims to investigate the development of argumentative discourse in the writing of the letter-of-complaint genre by students in the 4th grade of elementary school in a Brazilian public school, through the development of a Didactic Sequence. To undertake this work, we relied on the dialogical conception of Bakhtin (1988), the letter-of-complaint genre by Barton & Hall (2000) and Bazerman (2011), and Scheneuwly and Dolz’s studies (2004) on didactic sequence. Results showed that, when the productions of the participants are compared, the Didactic Sequence is an effective methodology for a systematic teaching and for a significant development of argumentative discourse.
id UFSC-24_fe754aa897659e7789723c1acecaf7d2
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/32565
network_acronym_str UFSC-24
network_name_str Fórum Linguístico
repository_id_str
spelling Letter of complaint, didactic sequence and learning: tripod for the development of children's argumentative discourseCarta de reclamación, secuencia didáctica y enseñanza: trípode para el desarrollo del discurso argumentativo infantilCarta de reclamação, sequência didática e ensino: tripé para o desenvolvimento do discurso argumentativo infantilThis paper aims to investigate the development of argumentative discourse in the writing of the letter-of-complaint genre by students in the 4th grade of elementary school in a Brazilian public school, through the development of a Didactic Sequence. To undertake this work, we relied on the dialogical conception of Bakhtin (1988), the letter-of-complaint genre by Barton & Hall (2000) and Bazerman (2011), and Scheneuwly and Dolz’s studies (2004) on didactic sequence. Results showed that, when the productions of the participants are compared, the Didactic Sequence is an effective methodology for a systematic teaching and for a significant development of argumentative discourse.Este trabajo tiene como objetivo investigar el desarrollo del discurso argumentativo en la redacción del género epistolar de reclamación de los estudiantes del cuarto año de primaria en una escuela pública de Brasil, a través del desarrollo de una secuencia didáctica.  Para llevar a cabo este trabajo, nos basamos en la concepción dialógica del lenguaje de Bakhtin (2003), la caracterización del género la epistolar, con Barton & Hall (2000) y Bazerman (2011) y estudios sobre la secuencia didáctica con Schneuwly y Dolz (2004). Los resultados mostraron, al comparar las producciones de los participantes, que la secuencia didáctica es una metodología eficaz para una enseñanza sistemática y para un desarrollo significativo del discurso argumentativo.Este texto tem por objetivo investigar o desenvolvimento do discurso argumentativo na escrita do gênero carta de reclamação de estudantes do 4º ano do Ensino Fundamental de uma escola pública municipal brasileira, por meio do desenvolvimento de uma Sequência Didática. Para empreendermos este trabalho, baseamo-nos na concepção dialógica de linguagem de Bakthin (2003), na caracterização do gênero carta, com Barton & Hall (2000) e Bazerman (2011) e nos estudos sobre a Sequência Didática, com Schneuwly e Dolz (2004). Os resultados mostraram, ao comparar-se as produções dos participantes, que a Sequência Didática é um dispositivo metodológico eficaz para um ensino sistemático e para um significativo desenvolvimento do discurso argumentativo. Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC2014-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado por paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n4p38510.5007/1984-8412.2014v11n4p385Fórum Linguístico; Vol. 11 No. 4 (2014); 385-402Fórum Linguístico; Vol. 11 Núm. 4 (2014); 385-402Fórum Linguístico; v. 11 n. 4 (2014); 385-4021984-84121415-8698reponame:Fórum Linguísticoinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n4p385/29507Copyright (c) 2015 Fórum Linguísticoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAlves, Ana Paula MartinsSerafim, Mônica de Souza2017-09-05T18:42:57Zoai:periodicos.ufsc.br:article/32565Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/oaiportaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br1984-84121984-8412opendoar:2023-01-12T16:40:23.397282Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Letter of complaint, didactic sequence and learning: tripod for the development of children's argumentative discourse
Carta de reclamación, secuencia didáctica y enseñanza: trípode para el desarrollo del discurso argumentativo infantil
Carta de reclamação, sequência didática e ensino: tripé para o desenvolvimento do discurso argumentativo infantil
title Letter of complaint, didactic sequence and learning: tripod for the development of children's argumentative discourse
spellingShingle Letter of complaint, didactic sequence and learning: tripod for the development of children's argumentative discourse
Alves, Ana Paula Martins
title_short Letter of complaint, didactic sequence and learning: tripod for the development of children's argumentative discourse
title_full Letter of complaint, didactic sequence and learning: tripod for the development of children's argumentative discourse
title_fullStr Letter of complaint, didactic sequence and learning: tripod for the development of children's argumentative discourse
title_full_unstemmed Letter of complaint, didactic sequence and learning: tripod for the development of children's argumentative discourse
title_sort Letter of complaint, didactic sequence and learning: tripod for the development of children's argumentative discourse
author Alves, Ana Paula Martins
author_facet Alves, Ana Paula Martins
Serafim, Mônica de Souza
author_role author
author2 Serafim, Mônica de Souza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Ana Paula Martins
Serafim, Mônica de Souza
description This paper aims to investigate the development of argumentative discourse in the writing of the letter-of-complaint genre by students in the 4th grade of elementary school in a Brazilian public school, through the development of a Didactic Sequence. To undertake this work, we relied on the dialogical conception of Bakhtin (1988), the letter-of-complaint genre by Barton & Hall (2000) and Bazerman (2011), and Scheneuwly and Dolz’s studies (2004) on didactic sequence. Results showed that, when the productions of the participants are compared, the Didactic Sequence is an effective methodology for a systematic teaching and for a significant development of argumentative discourse.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n4p385
10.5007/1984-8412.2014v11n4p385
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n4p385
identifier_str_mv 10.5007/1984-8412.2014v11n4p385
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/forum/article/view/1984-8412.2014v11n4p385/29507
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Fórum Linguístico
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Fórum Linguístico
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística - UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Fórum Linguístico; Vol. 11 No. 4 (2014); 385-402
Fórum Linguístico; Vol. 11 Núm. 4 (2014); 385-402
Fórum Linguístico; v. 11 n. 4 (2014); 385-402
1984-8412
1415-8698
reponame:Fórum Linguístico
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Fórum Linguístico
collection Fórum Linguístico
repository.name.fl_str_mv Fórum Linguístico - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br || atilio.butturi@ufsc.br
_version_ 1797051418607091712