The body as the subject’s heterotopia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Cleudemar Alves
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Fernandes Júnior, Antônio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Working Papers em Lingüística (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/workingpapers/article/view/1984-8420.2016v17n2p6
Resumo: http://dx.doi.org/10.5007/1984-8420.2016v17n2p6This study is embodied as an enunciation space, which reflects the subject’s position, through discourses materialized in it; thus, the body is considered as a support of a social-historical objectified subject. For this proposition, we are anchored in Michel Foucault’s thought, specifically in the notions of space, heterotopias, utopia, subjectivity; and we analyze a video presented in the talent show contest Se ela dança, eu danço, from the Sistema Brasileiro de Televisão – SBT, in January, 2011. In this video, the choreog­raphy proposed by the contester John Lennon da Silva results from a rereading of the classic ballet The Dying Swan. We focus on the transformation of the subjects’ position that composes the jury and on the objectification of the dancer subject before, during and after the choreography.
id UFSC-28_166b190b8fd94b8493e7c6649e3f4710
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/48067
network_acronym_str UFSC-28
network_name_str Working Papers em Lingüística (Online)
repository_id_str
spelling The body as the subject’s heterotopiaO corpo como heterotopias do sujeitohttp://dx.doi.org/10.5007/1984-8420.2016v17n2p6This study is embodied as an enunciation space, which reflects the subject’s position, through discourses materialized in it; thus, the body is considered as a support of a social-historical objectified subject. For this proposition, we are anchored in Michel Foucault’s thought, specifically in the notions of space, heterotopias, utopia, subjectivity; and we analyze a video presented in the talent show contest Se ela dança, eu danço, from the Sistema Brasileiro de Televisão – SBT, in January, 2011. In this video, the choreog­raphy proposed by the contester John Lennon da Silva results from a rereading of the classic ballet The Dying Swan. We focus on the transformation of the subjects’ position that composes the jury and on the objectification of the dancer subject before, during and after the choreography.Este estudo toma o corpo como um espaço de enunciação, que reflete posicionamentos de sujeito, por meio de discursos nele materializados; logo, o corpo é considerado como suporte de um sujeito objetivado sócio historicamente. Para tal proposição, nos ancoramos no pensamento de Michel Foucault, especificamente nas noções espaço, heterotopia, utopia, subjetividade, e procederemos à análise de um vídeo apresentado no concurso do reality show “Se ela dança, eu danço”, exibido pelo Sistema Brasileiro de Televisão – SBT, em janeiro de 2011. Nesse vídeo, a coreografia proposta pelo candidato John Lennon da Silva resulta de uma releitura do balé clássico “A Morte do Cisne”. Nosso foco recai nas transformações dos posicionamentos dos sujeitos que compõem o jurado e na objetivação do sujeito dançarino antes, durante e após a coreografia.Programa de Pós-Graduação em Linguística da UFSC2016-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion"Avaliado por pares"Revisão de literatura; Análise de copusapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/workingpapers/article/view/1984-8420.2016v17n2p610.5007/1984-8420.2016v17n2p6Working Papers em Linguística; v. 17 n. 2 (2016): Análise(s) do(s) Discurso(s); 6-181984-8420reponame:Working Papers em Lingüística (Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/workingpapers/article/view/1984-8420.2016v17n2p6/33893Copyright (c) 2017 Working Papers em Linguísticainfo:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Cleudemar AlvesFernandes Júnior, Antônio2018-03-22T12:35:37Zoai:periodicos.ufsc.br:article/48067Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/workingpapersPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/workingpapers/oaiizete.lehmkuhl.coelho@ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br||1984-84201415-1464opendoar:2018-03-22T12:35:37Working Papers em Lingüística (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv The body as the subject’s heterotopia
O corpo como heterotopias do sujeito
title The body as the subject’s heterotopia
spellingShingle The body as the subject’s heterotopia
Fernandes, Cleudemar Alves
title_short The body as the subject’s heterotopia
title_full The body as the subject’s heterotopia
title_fullStr The body as the subject’s heterotopia
title_full_unstemmed The body as the subject’s heterotopia
title_sort The body as the subject’s heterotopia
author Fernandes, Cleudemar Alves
author_facet Fernandes, Cleudemar Alves
Fernandes Júnior, Antônio
author_role author
author2 Fernandes Júnior, Antônio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, Cleudemar Alves
Fernandes Júnior, Antônio
description http://dx.doi.org/10.5007/1984-8420.2016v17n2p6This study is embodied as an enunciation space, which reflects the subject’s position, through discourses materialized in it; thus, the body is considered as a support of a social-historical objectified subject. For this proposition, we are anchored in Michel Foucault’s thought, specifically in the notions of space, heterotopias, utopia, subjectivity; and we analyze a video presented in the talent show contest Se ela dança, eu danço, from the Sistema Brasileiro de Televisão – SBT, in January, 2011. In this video, the choreog­raphy proposed by the contester John Lennon da Silva results from a rereading of the classic ballet The Dying Swan. We focus on the transformation of the subjects’ position that composes the jury and on the objectification of the dancer subject before, during and after the choreography.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-10-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
"Avaliado por pares"
Revisão de literatura; Análise de copus
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/workingpapers/article/view/1984-8420.2016v17n2p6
10.5007/1984-8420.2016v17n2p6
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/workingpapers/article/view/1984-8420.2016v17n2p6
identifier_str_mv 10.5007/1984-8420.2016v17n2p6
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/workingpapers/article/view/1984-8420.2016v17n2p6/33893
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Working Papers em Linguística
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Working Papers em Linguística
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística da UFSC
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística da UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Working Papers em Linguística; v. 17 n. 2 (2016): Análise(s) do(s) Discurso(s); 6-18
1984-8420
reponame:Working Papers em Lingüística (Online)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Working Papers em Lingüística (Online)
collection Working Papers em Lingüística (Online)
repository.name.fl_str_mv Working Papers em Lingüística (Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv izete.lehmkuhl.coelho@ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br||
_version_ 1797174773454733312