User study: information needs of contracting companies of market research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mafra Pereira, Frederico Cesar
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Jordão, Ricardo Vinícius Dias, Cunha Netto, Maria Carolina, Duarte, Leonora da Cunha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Encontros Bibli
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n51p108
Resumo: This paper has as main objective to understand why companies use market research as a source of information for their business, with a comparison between what they want to apply for a research and the effective use of the information received. The main methodological approach was based on the 'Model for identifying needs, seeking and use of information' (MAFRA PEREIRA, 2010), and from this approach has drawn up a script for conducting interviews with clients of research institute located in Belo Horizonte (MG). The results showed the applicability of the model, identifying information needs, gaps of information and the effective use of information in their respective organizational contexts; besides the methodological procedures for conducting and analyzing the results.
id UFSC-29_11bbad8fdfa0db531af59d03d79466cd
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/52009
network_acronym_str UFSC-29
network_name_str Encontros Bibli
repository_id_str
spelling User study: information needs of contracting companies of market researchEstudo de Usuário: necessidades informacionais de empresas contratantes de pesquisas de mercadoEstudo de UsuárioPesquisa de Mercado Comportamento InformacionalNecessidade, Busca e Uso da InformaçãoUser studiesMarket ResearchInformation BehaviorInformation Needs, Seeking and UsesThis paper has as main objective to understand why companies use market research as a source of information for their business, with a comparison between what they want to apply for a research and the effective use of the information received. The main methodological approach was based on the 'Model for identifying needs, seeking and use of information' (MAFRA PEREIRA, 2010), and from this approach has drawn up a script for conducting interviews with clients of research institute located in Belo Horizonte (MG). The results showed the applicability of the model, identifying information needs, gaps of information and the effective use of information in their respective organizational contexts; besides the methodological procedures for conducting and analyzing the results.Este trabalho tem como objetivo principal compreender o motivo de empresas utilizarem pesquisas de mercado como fonte de informação para seus negócios, estabelecendo uma comparação entre o que elas buscam ao solicitar uma pesquisa e o uso efetivo das informações recebidas. A principal abordagem metodológica se baseou no ‘Modelo para identificação das necessidades, busca e uso da informação’ (MAFRA PEREIRA, 2010), e a partir dele foi elaborado um roteiro para realização de entrevistas com clientes de um instituto de pesquisa sediado em Belo Horizonte (MG). Os resultados mostraram a aplicabilidade do modelo, sendo identificadas as necessidades informacionais, as lacunas de informação e o efetivo uso da informação nos seus respectivos contextos organizacionais; além dos procedimentos metodológicos adotados para a realização e análise dos resultados alcançados.Departamento de Ciência da Informação – UFSC2018-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEstudo de Caso; Pesquisa Descritiva; Pesquisa Qualitativaapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n51p10810.5007/1518-2924.2018v23n51p108Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Vol. 23 No. 51 (2018): Data de publicação: 12/12/2017; 108-122Encontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información.; Vol. 23 Núm. 51 (2018): Data de publicação: 12/12/2017; 108-122Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; v. 23 n. 51 (2018): Data de publicação: 12/12/2017; 108-1221518-2924reponame:Encontros Bibliinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n51p108/35514https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n51p108/53666Copyright (c) 2017 Frederico Cesar Mafra Pereira, Ricardo Vinícius Dias Jordão, Maria Carolina Cunha Netto, Leonora da Cunha Duartehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMafra Pereira, Frederico CesarJordão, Ricardo Vinícius DiasCunha Netto, Maria CarolinaDuarte, Leonora da Cunha2023-07-16T14:53:35Zoai:periodicos.ufsc.br:article/52009Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/oaiencontrosbibli@contato.ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br1518-29241518-2924opendoar:2023-07-16T14:53:35Encontros Bibli - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv User study: information needs of contracting companies of market research
Estudo de Usuário: necessidades informacionais de empresas contratantes de pesquisas de mercado
title User study: information needs of contracting companies of market research
spellingShingle User study: information needs of contracting companies of market research
Mafra Pereira, Frederico Cesar
Estudo de Usuário
Pesquisa de Mercado
Comportamento Informacional
Necessidade, Busca e Uso da Informação
User studies
Market Research
Information Behavior
Information Needs, Seeking and Uses
title_short User study: information needs of contracting companies of market research
title_full User study: information needs of contracting companies of market research
title_fullStr User study: information needs of contracting companies of market research
title_full_unstemmed User study: information needs of contracting companies of market research
title_sort User study: information needs of contracting companies of market research
author Mafra Pereira, Frederico Cesar
author_facet Mafra Pereira, Frederico Cesar
Jordão, Ricardo Vinícius Dias
Cunha Netto, Maria Carolina
Duarte, Leonora da Cunha
author_role author
author2 Jordão, Ricardo Vinícius Dias
Cunha Netto, Maria Carolina
Duarte, Leonora da Cunha
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mafra Pereira, Frederico Cesar
Jordão, Ricardo Vinícius Dias
Cunha Netto, Maria Carolina
Duarte, Leonora da Cunha
dc.subject.por.fl_str_mv Estudo de Usuário
Pesquisa de Mercado
Comportamento Informacional
Necessidade, Busca e Uso da Informação
User studies
Market Research
Information Behavior
Information Needs, Seeking and Uses
topic Estudo de Usuário
Pesquisa de Mercado
Comportamento Informacional
Necessidade, Busca e Uso da Informação
User studies
Market Research
Information Behavior
Information Needs, Seeking and Uses
description This paper has as main objective to understand why companies use market research as a source of information for their business, with a comparison between what they want to apply for a research and the effective use of the information received. The main methodological approach was based on the 'Model for identifying needs, seeking and use of information' (MAFRA PEREIRA, 2010), and from this approach has drawn up a script for conducting interviews with clients of research institute located in Belo Horizonte (MG). The results showed the applicability of the model, identifying information needs, gaps of information and the effective use of information in their respective organizational contexts; besides the methodological procedures for conducting and analyzing the results.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Estudo de Caso; Pesquisa Descritiva; Pesquisa Qualitativa
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n51p108
10.5007/1518-2924.2018v23n51p108
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n51p108
identifier_str_mv 10.5007/1518-2924.2018v23n51p108
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n51p108/35514
https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n51p108/53666
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Departamento de Ciência da Informação – UFSC
publisher.none.fl_str_mv Departamento de Ciência da Informação – UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Vol. 23 No. 51 (2018): Data de publicação: 12/12/2017; 108-122
Encontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información.; Vol. 23 Núm. 51 (2018): Data de publicação: 12/12/2017; 108-122
Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; v. 23 n. 51 (2018): Data de publicação: 12/12/2017; 108-122
1518-2924
reponame:Encontros Bibli
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Encontros Bibli
collection Encontros Bibli
repository.name.fl_str_mv Encontros Bibli - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv encontrosbibli@contato.ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br
_version_ 1797067778118647808