User study: information needs of contracting companies of market research
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Encontros Bibli |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n51p108 |
Resumo: | This paper has as main objective to understand why companies use market research as a source of information for their business, with a comparison between what they want to apply for a research and the effective use of the information received. The main methodological approach was based on the 'Model for identifying needs, seeking and use of information' (MAFRA PEREIRA, 2010), and from this approach has drawn up a script for conducting interviews with clients of research institute located in Belo Horizonte (MG). The results showed the applicability of the model, identifying information needs, gaps of information and the effective use of information in their respective organizational contexts; besides the methodological procedures for conducting and analyzing the results. |
id |
UFSC-29_11bbad8fdfa0db531af59d03d79466cd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/52009 |
network_acronym_str |
UFSC-29 |
network_name_str |
Encontros Bibli |
repository_id_str |
|
spelling |
User study: information needs of contracting companies of market researchEstudo de Usuário: necessidades informacionais de empresas contratantes de pesquisas de mercadoEstudo de UsuárioPesquisa de Mercado Comportamento InformacionalNecessidade, Busca e Uso da InformaçãoUser studiesMarket ResearchInformation BehaviorInformation Needs, Seeking and UsesThis paper has as main objective to understand why companies use market research as a source of information for their business, with a comparison between what they want to apply for a research and the effective use of the information received. The main methodological approach was based on the 'Model for identifying needs, seeking and use of information' (MAFRA PEREIRA, 2010), and from this approach has drawn up a script for conducting interviews with clients of research institute located in Belo Horizonte (MG). The results showed the applicability of the model, identifying information needs, gaps of information and the effective use of information in their respective organizational contexts; besides the methodological procedures for conducting and analyzing the results.Este trabalho tem como objetivo principal compreender o motivo de empresas utilizarem pesquisas de mercado como fonte de informação para seus negócios, estabelecendo uma comparação entre o que elas buscam ao solicitar uma pesquisa e o uso efetivo das informações recebidas. A principal abordagem metodológica se baseou no ‘Modelo para identificação das necessidades, busca e uso da informação’ (MAFRA PEREIRA, 2010), e a partir dele foi elaborado um roteiro para realização de entrevistas com clientes de um instituto de pesquisa sediado em Belo Horizonte (MG). Os resultados mostraram a aplicabilidade do modelo, sendo identificadas as necessidades informacionais, as lacunas de informação e o efetivo uso da informação nos seus respectivos contextos organizacionais; além dos procedimentos metodológicos adotados para a realização e análise dos resultados alcançados.Departamento de Ciência da Informação – UFSC2018-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionEstudo de Caso; Pesquisa Descritiva; Pesquisa Qualitativaapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n51p10810.5007/1518-2924.2018v23n51p108Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Vol. 23 No. 51 (2018): Data de publicação: 12/12/2017; 108-122Encontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información.; Vol. 23 Núm. 51 (2018): Data de publicação: 12/12/2017; 108-122Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; v. 23 n. 51 (2018): Data de publicação: 12/12/2017; 108-1221518-2924reponame:Encontros Bibliinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n51p108/35514https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n51p108/53666Copyright (c) 2017 Frederico Cesar Mafra Pereira, Ricardo Vinícius Dias Jordão, Maria Carolina Cunha Netto, Leonora da Cunha Duartehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMafra Pereira, Frederico CesarJordão, Ricardo Vinícius DiasCunha Netto, Maria CarolinaDuarte, Leonora da Cunha2023-07-16T14:53:35Zoai:periodicos.ufsc.br:article/52009Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/oaiencontrosbibli@contato.ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br1518-29241518-2924opendoar:2023-07-16T14:53:35Encontros Bibli - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
User study: information needs of contracting companies of market research Estudo de Usuário: necessidades informacionais de empresas contratantes de pesquisas de mercado |
title |
User study: information needs of contracting companies of market research |
spellingShingle |
User study: information needs of contracting companies of market research Mafra Pereira, Frederico Cesar Estudo de Usuário Pesquisa de Mercado Comportamento Informacional Necessidade, Busca e Uso da Informação User studies Market Research Information Behavior Information Needs, Seeking and Uses |
title_short |
User study: information needs of contracting companies of market research |
title_full |
User study: information needs of contracting companies of market research |
title_fullStr |
User study: information needs of contracting companies of market research |
title_full_unstemmed |
User study: information needs of contracting companies of market research |
title_sort |
User study: information needs of contracting companies of market research |
author |
Mafra Pereira, Frederico Cesar |
author_facet |
Mafra Pereira, Frederico Cesar Jordão, Ricardo Vinícius Dias Cunha Netto, Maria Carolina Duarte, Leonora da Cunha |
author_role |
author |
author2 |
Jordão, Ricardo Vinícius Dias Cunha Netto, Maria Carolina Duarte, Leonora da Cunha |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mafra Pereira, Frederico Cesar Jordão, Ricardo Vinícius Dias Cunha Netto, Maria Carolina Duarte, Leonora da Cunha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estudo de Usuário Pesquisa de Mercado Comportamento Informacional Necessidade, Busca e Uso da Informação User studies Market Research Information Behavior Information Needs, Seeking and Uses |
topic |
Estudo de Usuário Pesquisa de Mercado Comportamento Informacional Necessidade, Busca e Uso da Informação User studies Market Research Information Behavior Information Needs, Seeking and Uses |
description |
This paper has as main objective to understand why companies use market research as a source of information for their business, with a comparison between what they want to apply for a research and the effective use of the information received. The main methodological approach was based on the 'Model for identifying needs, seeking and use of information' (MAFRA PEREIRA, 2010), and from this approach has drawn up a script for conducting interviews with clients of research institute located in Belo Horizonte (MG). The results showed the applicability of the model, identifying information needs, gaps of information and the effective use of information in their respective organizational contexts; besides the methodological procedures for conducting and analyzing the results. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Estudo de Caso; Pesquisa Descritiva; Pesquisa Qualitativa |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n51p108 10.5007/1518-2924.2018v23n51p108 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n51p108 |
identifier_str_mv |
10.5007/1518-2924.2018v23n51p108 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n51p108/35514 https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2018v23n51p108/53666 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Ciência da Informação – UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Ciência da Informação – UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Vol. 23 No. 51 (2018): Data de publicação: 12/12/2017; 108-122 Encontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información.; Vol. 23 Núm. 51 (2018): Data de publicação: 12/12/2017; 108-122 Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; v. 23 n. 51 (2018): Data de publicação: 12/12/2017; 108-122 1518-2924 reponame:Encontros Bibli instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Encontros Bibli |
collection |
Encontros Bibli |
repository.name.fl_str_mv |
Encontros Bibli - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
encontrosbibli@contato.ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br |
_version_ |
1797067778118647808 |