On the pedagogical policies project: syllabus flexibility
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Encontros Bibli |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2006v11n22p158 |
Resumo: | This article presents questions concerning the syllabus of the Library Science School at the Universidade Federal da Paraíba. The methodology is based on a qualitative approach, and the main data come from legal sources (laws and similar normative pieces) and institutional sources (registered discussions about the pedagogical policies projects [PPPs], formal proposals, and others). In sketching our proposal of flexibility of curricula, we focus on some strategic actions which aim to strengthen the connection between the courses offered and labor market. Besides, we discuss the flexibility of the syllabus as a tool to expande/garantee the students’ right to choose the convenient subjects to their academic formation; to strengthen the academic self-management of the Schools; and to stimulate the School staff (especially teachers) to assume a more reflective attitude toward the internal demands concerning their courses. |
id |
UFSC-29_48c852a4e548b22fa4a2d64c9a4c280e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/298 |
network_acronym_str |
UFSC-29 |
network_name_str |
Encontros Bibli |
repository_id_str |
|
spelling |
On the pedagogical policies project: syllabus flexibilitySobre o projeto político pedagógico: a flexibilização curricularProjeto Político-PedagógicoFlexibilização curricularBiblioteconomia Pedagogical Policies ProjectSyllabus FlexibilityThis article presents questions concerning the syllabus of the Library Science School at the Universidade Federal da Paraíba. The methodology is based on a qualitative approach, and the main data come from legal sources (laws and similar normative pieces) and institutional sources (registered discussions about the pedagogical policies projects [PPPs], formal proposals, and others). In sketching our proposal of flexibility of curricula, we focus on some strategic actions which aim to strengthen the connection between the courses offered and labor market. Besides, we discuss the flexibility of the syllabus as a tool to expande/garantee the students’ right to choose the convenient subjects to their academic formation; to strengthen the academic self-management of the Schools; and to stimulate the School staff (especially teachers) to assume a more reflective attitude toward the internal demands concerning their courses.Este artigo apresenta questões curriculares do curso de graduação em Biblioteconomia da Universidade Federal da Paraíba. O objetivo é analisar elementos que subsidiem a proposta de flexibilização curricular para o referido curso. Do ponto de vista metodológico, a pesquisa respalda-se em uma abordagem qualitativa, utilizando documentos legais (Leis, Pareceres, Editais e Resoluções) e documentos institucionais (materiais produzidos pela academia na área pedagógica voltada para discussões referentes ao PPP, currículo e flexibilização curricular e seus enlaces teóricos). Como proposta, verifica-se na flexibilização curricular uma ação estratégica na tentativa de garantir o diálogo permanente entre cursos de formação e mercado de trabalho, favorecendo, assim, a conexão com a realidade social na qual o aluno egresso será inserido. Além disso, a flexibilização curricular amplia o direito de escolha dos alunos, possibilita uma maior participação dos colegiados dos cursos e produz reflexão nos docentes quanto ao atendimento das necessidades internas dos próprios cursos de formação.Departamento de Ciência da Informação – UFSC2006-12-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2006v11n22p15810.5007/1518-2924.2006v11n22p158Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Vol. 11 No. 22 (2006); 158-177Encontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información.; Vol. 11 Núm. 22 (2006); 158-177Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; v. 11 n. 22 (2006); 158-1771518-2924reponame:Encontros Bibliinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2006v11n22p158/370Copyright (c) 2007 Manuela Eugênia Maia, Maria Elizabeth Baltar Carneiro de Albuquerquehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMaia, Manuela EugêniaAlbuquerque, Maria Elizabeth Baltar Carneiro de2023-08-01T13:07:23Zoai:periodicos.ufsc.br:article/298Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/oaiencontrosbibli@contato.ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br1518-29241518-2924opendoar:2023-08-01T13:07:23Encontros Bibli - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
On the pedagogical policies project: syllabus flexibility Sobre o projeto político pedagógico: a flexibilização curricular |
title |
On the pedagogical policies project: syllabus flexibility |
spellingShingle |
On the pedagogical policies project: syllabus flexibility Maia, Manuela Eugênia Projeto Político-Pedagógico Flexibilização curricular Biblioteconomia Pedagogical Policies Project Syllabus Flexibility |
title_short |
On the pedagogical policies project: syllabus flexibility |
title_full |
On the pedagogical policies project: syllabus flexibility |
title_fullStr |
On the pedagogical policies project: syllabus flexibility |
title_full_unstemmed |
On the pedagogical policies project: syllabus flexibility |
title_sort |
On the pedagogical policies project: syllabus flexibility |
author |
Maia, Manuela Eugênia |
author_facet |
Maia, Manuela Eugênia Albuquerque, Maria Elizabeth Baltar Carneiro de |
author_role |
author |
author2 |
Albuquerque, Maria Elizabeth Baltar Carneiro de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Maia, Manuela Eugênia Albuquerque, Maria Elizabeth Baltar Carneiro de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Projeto Político-Pedagógico Flexibilização curricular Biblioteconomia Pedagogical Policies Project Syllabus Flexibility |
topic |
Projeto Político-Pedagógico Flexibilização curricular Biblioteconomia Pedagogical Policies Project Syllabus Flexibility |
description |
This article presents questions concerning the syllabus of the Library Science School at the Universidade Federal da Paraíba. The methodology is based on a qualitative approach, and the main data come from legal sources (laws and similar normative pieces) and institutional sources (registered discussions about the pedagogical policies projects [PPPs], formal proposals, and others). In sketching our proposal of flexibility of curricula, we focus on some strategic actions which aim to strengthen the connection between the courses offered and labor market. Besides, we discuss the flexibility of the syllabus as a tool to expande/garantee the students’ right to choose the convenient subjects to their academic formation; to strengthen the academic self-management of the Schools; and to stimulate the School staff (especially teachers) to assume a more reflective attitude toward the internal demands concerning their courses. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-12-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2006v11n22p158 10.5007/1518-2924.2006v11n22p158 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2006v11n22p158 |
identifier_str_mv |
10.5007/1518-2924.2006v11n22p158 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2006v11n22p158/370 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2007 Manuela Eugênia Maia, Maria Elizabeth Baltar Carneiro de Albuquerque https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2007 Manuela Eugênia Maia, Maria Elizabeth Baltar Carneiro de Albuquerque https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Ciência da Informação – UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Ciência da Informação – UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Vol. 11 No. 22 (2006); 158-177 Encontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información.; Vol. 11 Núm. 22 (2006); 158-177 Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; v. 11 n. 22 (2006); 158-177 1518-2924 reponame:Encontros Bibli instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Encontros Bibli |
collection |
Encontros Bibli |
repository.name.fl_str_mv |
Encontros Bibli - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
encontrosbibli@contato.ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br |
_version_ |
1797067775455264768 |