Knowledge management practices study at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão/Brazil (Federal Institution of Education, Science and Technology of Maranhão/BR)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Nilzete Melo
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Ziviani, Fabricio, Reis, Roberts Vinicius de Melo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Encontros Bibli
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2014v19n41p105
Resumo: The following study aims to analyze the knowledge management practice adopted by the Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Maranhão (Federal Institution of Education, Science and Technology of Maranhão) - IFMA, part of the Public Authority indirect administration. It's a descriptive research using a quantitative method and as a research strategy, the case study. The instrument used for the data gathering was a survey that adopted the knowledge management model proposed by Terra (2005). The obtained results enabled verifying that the practices of the knowledge management at IFMA still constitutes of an incipient process. They are isolated practices associated with the knowledge management; which are just discussed with effectiveness nowadays. The study shows that the main condition for the Knowledge Management process implementation in the public administration is the commitment of the top management, the focus for a development of the human resources, more transparency, use and share of the technology information and communication, and mainly, focus for the citizen/client/consumer/partner. This commitment should work to unite efforts so it could encourage the best knowledge management practices in the public administration.
id UFSC-29_bf8b7994f72ed477dddbb1a7269816c5
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/34844
network_acronym_str UFSC-29
network_name_str Encontros Bibli
repository_id_str
spelling Knowledge management practices study at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão/Brazil (Federal Institution of Education, Science and Technology of Maranhão/BR)Estudo das práticas de gestão do conhecimento no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do MaranhãoGestão do ConhecimentoConhecimentoDimensões do ConhecimentoInstituto Federal de EducaçãoKnowledge ManagementKnowledgeKnowledge DimensionsFederal Institute of EducationThe following study aims to analyze the knowledge management practice adopted by the Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Maranhão (Federal Institution of Education, Science and Technology of Maranhão) - IFMA, part of the Public Authority indirect administration. It's a descriptive research using a quantitative method and as a research strategy, the case study. The instrument used for the data gathering was a survey that adopted the knowledge management model proposed by Terra (2005). The obtained results enabled verifying that the practices of the knowledge management at IFMA still constitutes of an incipient process. They are isolated practices associated with the knowledge management; which are just discussed with effectiveness nowadays. The study shows that the main condition for the Knowledge Management process implementation in the public administration is the commitment of the top management, the focus for a development of the human resources, more transparency, use and share of the technology information and communication, and mainly, focus for the citizen/client/consumer/partner. This commitment should work to unite efforts so it could encourage the best knowledge management practices in the public administration.O presente estudo tem por objetivo analisar as práticas de gestão do conhecimento adotadas no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão – IFMA, órgão da administração indireta do Poder Público. Trata-se de uma pesquisa do tipo descritiva, utilizando-se o método quantitativo e como estratégia de pesquisa o estudo de caso. O instrumento utilizado para a coleta de dados foi o questionário que adotou o modelo de gestão do conhecimento proposto por Terra (2005). Os resultados obtidos possibilitaram verificar que as práticas de gestão do conhecimento no IFMA ainda se constituem um processo incipiente. São práticas isoladas associadas à gestão do conhecimento; apenas começam a ser discutidas com maior efetividade no momento atual. O estudo aponta que é condição fundamental para implantação do processo de Gestão do Conhecimento na administração pública o comprometimento da alta administração, o foco para uma política de desenvolvimento de recursos humanos, maior transparência, uso e compartilhamento de tecnologia de informação e comunicação e principalmente um olhar dirigido ao cidadão/cliente/consumidor/parceiro. Esse comprometimento deve repercutir no sentido de unir esforços a fim de incentivar as melhores práticas de gestão do conhecimento na administração pública.Departamento de Ciência da Informação – UFSC2014-12-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2014v19n41p10510.5007/1518-2924.2014v19n41p105Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Vol. 19 No. 41 (2014); 105-126Encontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información.; Vol. 19 Núm. 41 (2014); 105-126Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; v. 19 n. 41 (2014); 105-1261518-2924reponame:Encontros Bibliinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2014v19n41p105/28289Copyright (c) 2014 Nilzete Melo Lima, Fabricio Ziviani, Roberts Vinicius de Melo Reishttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Nilzete MeloZiviani, FabricioReis, Roberts Vinicius de Melo2023-06-13T12:27:51Zoai:periodicos.ufsc.br:article/34844Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/oaiencontrosbibli@contato.ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br1518-29241518-2924opendoar:2023-06-13T12:27:51Encontros Bibli - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Knowledge management practices study at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão/Brazil (Federal Institution of Education, Science and Technology of Maranhão/BR)
Estudo das práticas de gestão do conhecimento no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão
title Knowledge management practices study at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão/Brazil (Federal Institution of Education, Science and Technology of Maranhão/BR)
spellingShingle Knowledge management practices study at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão/Brazil (Federal Institution of Education, Science and Technology of Maranhão/BR)
Lima, Nilzete Melo
Gestão do Conhecimento
Conhecimento
Dimensões do Conhecimento
Instituto Federal de Educação
Knowledge Management
Knowledge
Knowledge Dimensions
Federal Institute of Education
title_short Knowledge management practices study at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão/Brazil (Federal Institution of Education, Science and Technology of Maranhão/BR)
title_full Knowledge management practices study at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão/Brazil (Federal Institution of Education, Science and Technology of Maranhão/BR)
title_fullStr Knowledge management practices study at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão/Brazil (Federal Institution of Education, Science and Technology of Maranhão/BR)
title_full_unstemmed Knowledge management practices study at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão/Brazil (Federal Institution of Education, Science and Technology of Maranhão/BR)
title_sort Knowledge management practices study at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão/Brazil (Federal Institution of Education, Science and Technology of Maranhão/BR)
author Lima, Nilzete Melo
author_facet Lima, Nilzete Melo
Ziviani, Fabricio
Reis, Roberts Vinicius de Melo
author_role author
author2 Ziviani, Fabricio
Reis, Roberts Vinicius de Melo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Nilzete Melo
Ziviani, Fabricio
Reis, Roberts Vinicius de Melo
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão do Conhecimento
Conhecimento
Dimensões do Conhecimento
Instituto Federal de Educação
Knowledge Management
Knowledge
Knowledge Dimensions
Federal Institute of Education
topic Gestão do Conhecimento
Conhecimento
Dimensões do Conhecimento
Instituto Federal de Educação
Knowledge Management
Knowledge
Knowledge Dimensions
Federal Institute of Education
description The following study aims to analyze the knowledge management practice adopted by the Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Maranhão (Federal Institution of Education, Science and Technology of Maranhão) - IFMA, part of the Public Authority indirect administration. It's a descriptive research using a quantitative method and as a research strategy, the case study. The instrument used for the data gathering was a survey that adopted the knowledge management model proposed by Terra (2005). The obtained results enabled verifying that the practices of the knowledge management at IFMA still constitutes of an incipient process. They are isolated practices associated with the knowledge management; which are just discussed with effectiveness nowadays. The study shows that the main condition for the Knowledge Management process implementation in the public administration is the commitment of the top management, the focus for a development of the human resources, more transparency, use and share of the technology information and communication, and mainly, focus for the citizen/client/consumer/partner. This commitment should work to unite efforts so it could encourage the best knowledge management practices in the public administration.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2014v19n41p105
10.5007/1518-2924.2014v19n41p105
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2014v19n41p105
identifier_str_mv 10.5007/1518-2924.2014v19n41p105
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2014v19n41p105/28289
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Nilzete Melo Lima, Fabricio Ziviani, Roberts Vinicius de Melo Reis
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Nilzete Melo Lima, Fabricio Ziviani, Roberts Vinicius de Melo Reis
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Departamento de Ciência da Informação – UFSC
publisher.none.fl_str_mv Departamento de Ciência da Informação – UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Vol. 19 No. 41 (2014); 105-126
Encontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información.; Vol. 19 Núm. 41 (2014); 105-126
Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; v. 19 n. 41 (2014); 105-126
1518-2924
reponame:Encontros Bibli
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Encontros Bibli
collection Encontros Bibli
repository.name.fl_str_mv Encontros Bibli - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv encontrosbibli@contato.ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br
_version_ 1797067777122500608