Knowledge management practices study at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão/Brazil (Federal Institution of Education, Science and Technology of Maranhão/BR)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Encontros Bibli |
DOI: | 10.5007/1518-2924.2014v19n41p105 |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2014v19n41p105 |
Resumo: | The following study aims to analyze the knowledge management practice adopted by the Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Maranhão (Federal Institution of Education, Science and Technology of Maranhão) - IFMA, part of the Public Authority indirect administration. It's a descriptive research using a quantitative method and as a research strategy, the case study. The instrument used for the data gathering was a survey that adopted the knowledge management model proposed by Terra (2005). The obtained results enabled verifying that the practices of the knowledge management at IFMA still constitutes of an incipient process. They are isolated practices associated with the knowledge management; which are just discussed with effectiveness nowadays. The study shows that the main condition for the Knowledge Management process implementation in the public administration is the commitment of the top management, the focus for a development of the human resources, more transparency, use and share of the technology information and communication, and mainly, focus for the citizen/client/consumer/partner. This commitment should work to unite efforts so it could encourage the best knowledge management practices in the public administration. |
id |
UFSC-29_bf8b7994f72ed477dddbb1a7269816c5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/34844 |
network_acronym_str |
UFSC-29 |
network_name_str |
Encontros Bibli |
spelling |
Knowledge management practices study at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão/Brazil (Federal Institution of Education, Science and Technology of Maranhão/BR)Estudo das práticas de gestão do conhecimento no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do MaranhãoGestão do ConhecimentoConhecimentoDimensões do ConhecimentoInstituto Federal de EducaçãoKnowledge ManagementKnowledgeKnowledge DimensionsFederal Institute of EducationThe following study aims to analyze the knowledge management practice adopted by the Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Maranhão (Federal Institution of Education, Science and Technology of Maranhão) - IFMA, part of the Public Authority indirect administration. It's a descriptive research using a quantitative method and as a research strategy, the case study. The instrument used for the data gathering was a survey that adopted the knowledge management model proposed by Terra (2005). The obtained results enabled verifying that the practices of the knowledge management at IFMA still constitutes of an incipient process. They are isolated practices associated with the knowledge management; which are just discussed with effectiveness nowadays. The study shows that the main condition for the Knowledge Management process implementation in the public administration is the commitment of the top management, the focus for a development of the human resources, more transparency, use and share of the technology information and communication, and mainly, focus for the citizen/client/consumer/partner. This commitment should work to unite efforts so it could encourage the best knowledge management practices in the public administration.O presente estudo tem por objetivo analisar as práticas de gestão do conhecimento adotadas no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão – IFMA, órgão da administração indireta do Poder Público. Trata-se de uma pesquisa do tipo descritiva, utilizando-se o método quantitativo e como estratégia de pesquisa o estudo de caso. O instrumento utilizado para a coleta de dados foi o questionário que adotou o modelo de gestão do conhecimento proposto por Terra (2005). Os resultados obtidos possibilitaram verificar que as práticas de gestão do conhecimento no IFMA ainda se constituem um processo incipiente. São práticas isoladas associadas à gestão do conhecimento; apenas começam a ser discutidas com maior efetividade no momento atual. O estudo aponta que é condição fundamental para implantação do processo de Gestão do Conhecimento na administração pública o comprometimento da alta administração, o foco para uma política de desenvolvimento de recursos humanos, maior transparência, uso e compartilhamento de tecnologia de informação e comunicação e principalmente um olhar dirigido ao cidadão/cliente/consumidor/parceiro. Esse comprometimento deve repercutir no sentido de unir esforços a fim de incentivar as melhores práticas de gestão do conhecimento na administração pública.Departamento de Ciência da Informação – UFSC2014-12-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2014v19n41p10510.5007/1518-2924.2014v19n41p105Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Vol. 19 No. 41 (2014); 105-126Encontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información.; Vol. 19 Núm. 41 (2014); 105-126Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; v. 19 n. 41 (2014); 105-1261518-2924reponame:Encontros Bibliinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2014v19n41p105/28289Copyright (c) 2014 Nilzete Melo Lima, Fabricio Ziviani, Roberts Vinicius de Melo Reishttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Nilzete MeloZiviani, FabricioReis, Roberts Vinicius de Melo2023-06-13T12:27:51Zoai:periodicos.ufsc.br:article/34844Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/oaiencontrosbibli@contato.ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br1518-29241518-2924opendoar:2023-06-13T12:27:51Encontros Bibli - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Knowledge management practices study at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão/Brazil (Federal Institution of Education, Science and Technology of Maranhão/BR) Estudo das práticas de gestão do conhecimento no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão |
title |
Knowledge management practices study at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão/Brazil (Federal Institution of Education, Science and Technology of Maranhão/BR) |
spellingShingle |
Knowledge management practices study at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão/Brazil (Federal Institution of Education, Science and Technology of Maranhão/BR) Knowledge management practices study at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão/Brazil (Federal Institution of Education, Science and Technology of Maranhão/BR) Lima, Nilzete Melo Gestão do Conhecimento Conhecimento Dimensões do Conhecimento Instituto Federal de Educação Knowledge Management Knowledge Knowledge Dimensions Federal Institute of Education Lima, Nilzete Melo Gestão do Conhecimento Conhecimento Dimensões do Conhecimento Instituto Federal de Educação Knowledge Management Knowledge Knowledge Dimensions Federal Institute of Education |
title_short |
Knowledge management practices study at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão/Brazil (Federal Institution of Education, Science and Technology of Maranhão/BR) |
title_full |
Knowledge management practices study at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão/Brazil (Federal Institution of Education, Science and Technology of Maranhão/BR) |
title_fullStr |
Knowledge management practices study at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão/Brazil (Federal Institution of Education, Science and Technology of Maranhão/BR) Knowledge management practices study at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão/Brazil (Federal Institution of Education, Science and Technology of Maranhão/BR) |
title_full_unstemmed |
Knowledge management practices study at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão/Brazil (Federal Institution of Education, Science and Technology of Maranhão/BR) Knowledge management practices study at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão/Brazil (Federal Institution of Education, Science and Technology of Maranhão/BR) |
title_sort |
Knowledge management practices study at Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão/Brazil (Federal Institution of Education, Science and Technology of Maranhão/BR) |
author |
Lima, Nilzete Melo |
author_facet |
Lima, Nilzete Melo Lima, Nilzete Melo Ziviani, Fabricio Reis, Roberts Vinicius de Melo Ziviani, Fabricio Reis, Roberts Vinicius de Melo |
author_role |
author |
author2 |
Ziviani, Fabricio Reis, Roberts Vinicius de Melo |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Nilzete Melo Ziviani, Fabricio Reis, Roberts Vinicius de Melo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gestão do Conhecimento Conhecimento Dimensões do Conhecimento Instituto Federal de Educação Knowledge Management Knowledge Knowledge Dimensions Federal Institute of Education |
topic |
Gestão do Conhecimento Conhecimento Dimensões do Conhecimento Instituto Federal de Educação Knowledge Management Knowledge Knowledge Dimensions Federal Institute of Education |
description |
The following study aims to analyze the knowledge management practice adopted by the Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Maranhão (Federal Institution of Education, Science and Technology of Maranhão) - IFMA, part of the Public Authority indirect administration. It's a descriptive research using a quantitative method and as a research strategy, the case study. The instrument used for the data gathering was a survey that adopted the knowledge management model proposed by Terra (2005). The obtained results enabled verifying that the practices of the knowledge management at IFMA still constitutes of an incipient process. They are isolated practices associated with the knowledge management; which are just discussed with effectiveness nowadays. The study shows that the main condition for the Knowledge Management process implementation in the public administration is the commitment of the top management, the focus for a development of the human resources, more transparency, use and share of the technology information and communication, and mainly, focus for the citizen/client/consumer/partner. This commitment should work to unite efforts so it could encourage the best knowledge management practices in the public administration. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-12-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2014v19n41p105 10.5007/1518-2924.2014v19n41p105 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2014v19n41p105 |
identifier_str_mv |
10.5007/1518-2924.2014v19n41p105 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2014v19n41p105/28289 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Nilzete Melo Lima, Fabricio Ziviani, Roberts Vinicius de Melo Reis https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Nilzete Melo Lima, Fabricio Ziviani, Roberts Vinicius de Melo Reis https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Ciência da Informação – UFSC |
publisher.none.fl_str_mv |
Departamento de Ciência da Informação – UFSC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Vol. 19 No. 41 (2014); 105-126 Encontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información.; Vol. 19 Núm. 41 (2014); 105-126 Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; v. 19 n. 41 (2014); 105-126 1518-2924 reponame:Encontros Bibli instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Encontros Bibli |
collection |
Encontros Bibli |
repository.name.fl_str_mv |
Encontros Bibli - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
encontrosbibli@contato.ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br |
_version_ |
1822178832138895360 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5007/1518-2924.2014v19n41p105 |