Actions for information literacy in cyberspace: reflections on the contribution of metacognition

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freire, Gustavo Henrique de Araujo
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Freire, Isa Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Encontros Bibli
DOI: 10.5007/1518-2924.2012v17nesp1p1
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2012v17nesp1p1
Resumo: Presents a theoretical framework and conceptual context in which it discusses the contribution of metacognition to actions to information competencies in cyberspace. Discusses the interrelated concepts in the text, clarifying perspective whereby the production and sharing of information and knowledge in virtual networks is seen as a possibility of creating new knowledge. In this sense, becomes relevant in the network society, the development and availability of skills in information on the Internet in order to promote the use and ownership of intellectual digital technologies. Highlights the value of metacognitive strategies in the production of artifacts for the development of Information Literacy for running on the Internet, particularly with regard to virtual networks of learning.
id UFSC-29_cc0791aa73abc1602250bb7ebc1a8a34
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/25951
network_acronym_str UFSC-29
network_name_str Encontros Bibli
spelling Actions for information literacy in cyberspace: reflections on the contribution of metacognitionAções para competências em informação no ciberespaço: reflexões sobre a contribuição da metacogniçãoSociedade em redeCiberespaçoRedes virtuais de aprendizagemCompetências em informaçãoMetacogniçãoNetwork societyCyberspaceVirtual learning networksInformation literacyMetacognitionPresents a theoretical framework and conceptual context in which it discusses the contribution of metacognition to actions to information competencies in cyberspace. Discusses the interrelated concepts in the text, clarifying perspective whereby the production and sharing of information and knowledge in virtual networks is seen as a possibility of creating new knowledge. In this sense, becomes relevant in the network society, the development and availability of skills in information on the Internet in order to promote the use and ownership of intellectual digital technologies. Highlights the value of metacognitive strategies in the production of artifacts for the development of Information Literacy for running on the Internet, particularly with regard to virtual networks of learning.Apresenta um quadro de referência teórico-conceitual em cujo contexto se discute a contribuição da metacognição às ações para competências em informação no ciberespaço. Discorre sobre os conceitos inter-relacionados no texto, esclarecendo a perspectiva mediante a qual a produção e compartilhamento de informação e conhecimento em redes virtuais são vistas como possibilidades de criação de novos conhecimentos. Nesse sentido, torna-se relevante, na sociedade em rede, o desenvolvimento e disponibilização de competências em informação na internet, de modo a promover o uso e apropriação de tecnologias intelectuais digitais. Destaca o valor das estratégias metacognitivas na produção de artefatos destinados ao desenvolvimento de competências em informação para veiculação na internet, em especial no que diz respeito às redes virtuais de aprendizagem.Departamento de Ciência da Informação – UFSC2012-08-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2012v17nesp1p110.5007/1518-2924.2012v17nesp1p1Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Edição Especial - v. 17, n. esp. 1 (2012); 1-23Encontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información.; Edição Especial - v. 17, n. esp. 1 (2012); 1-23Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Edição Especial - v. 17, n. esp. 1 (2012); 1-231518-2924reponame:Encontros Bibliinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2012v17nesp1p1/22720Copyright (c) 2012 Gustavo Henrique de Araujo Freire, Isa Maria Freirehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFreire, Gustavo Henrique de AraujoFreire, Isa Maria2023-06-23T13:40:34Zoai:periodicos.ufsc.br:article/25951Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/oaiencontrosbibli@contato.ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br1518-29241518-2924opendoar:2023-06-23T13:40:34Encontros Bibli - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Actions for information literacy in cyberspace: reflections on the contribution of metacognition
Ações para competências em informação no ciberespaço: reflexões sobre a contribuição da metacognição
title Actions for information literacy in cyberspace: reflections on the contribution of metacognition
spellingShingle Actions for information literacy in cyberspace: reflections on the contribution of metacognition
Actions for information literacy in cyberspace: reflections on the contribution of metacognition
Freire, Gustavo Henrique de Araujo
Sociedade em rede
Ciberespaço
Redes virtuais de aprendizagem
Competências em informação
Metacognição
Network society
Cyberspace
Virtual learning networks
Information literacy
Metacognition
Freire, Gustavo Henrique de Araujo
Sociedade em rede
Ciberespaço
Redes virtuais de aprendizagem
Competências em informação
Metacognição
Network society
Cyberspace
Virtual learning networks
Information literacy
Metacognition
title_short Actions for information literacy in cyberspace: reflections on the contribution of metacognition
title_full Actions for information literacy in cyberspace: reflections on the contribution of metacognition
title_fullStr Actions for information literacy in cyberspace: reflections on the contribution of metacognition
Actions for information literacy in cyberspace: reflections on the contribution of metacognition
title_full_unstemmed Actions for information literacy in cyberspace: reflections on the contribution of metacognition
Actions for information literacy in cyberspace: reflections on the contribution of metacognition
title_sort Actions for information literacy in cyberspace: reflections on the contribution of metacognition
author Freire, Gustavo Henrique de Araujo
author_facet Freire, Gustavo Henrique de Araujo
Freire, Gustavo Henrique de Araujo
Freire, Isa Maria
Freire, Isa Maria
author_role author
author2 Freire, Isa Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freire, Gustavo Henrique de Araujo
Freire, Isa Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Sociedade em rede
Ciberespaço
Redes virtuais de aprendizagem
Competências em informação
Metacognição
Network society
Cyberspace
Virtual learning networks
Information literacy
Metacognition
topic Sociedade em rede
Ciberespaço
Redes virtuais de aprendizagem
Competências em informação
Metacognição
Network society
Cyberspace
Virtual learning networks
Information literacy
Metacognition
description Presents a theoretical framework and conceptual context in which it discusses the contribution of metacognition to actions to information competencies in cyberspace. Discusses the interrelated concepts in the text, clarifying perspective whereby the production and sharing of information and knowledge in virtual networks is seen as a possibility of creating new knowledge. In this sense, becomes relevant in the network society, the development and availability of skills in information on the Internet in order to promote the use and ownership of intellectual digital technologies. Highlights the value of metacognitive strategies in the production of artifacts for the development of Information Literacy for running on the Internet, particularly with regard to virtual networks of learning.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-08-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2012v17nesp1p1
10.5007/1518-2924.2012v17nesp1p1
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2012v17nesp1p1
identifier_str_mv 10.5007/1518-2924.2012v17nesp1p1
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2012v17nesp1p1/22720
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2012 Gustavo Henrique de Araujo Freire, Isa Maria Freire
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2012 Gustavo Henrique de Araujo Freire, Isa Maria Freire
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Departamento de Ciência da Informação – UFSC
publisher.none.fl_str_mv Departamento de Ciência da Informação – UFSC
dc.source.none.fl_str_mv Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Edição Especial - v. 17, n. esp. 1 (2012); 1-23
Encontros Bibli: revista electrónica de bibliotecología y ciencias de la información.; Edição Especial - v. 17, n. esp. 1 (2012); 1-23
Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação; Edição Especial - v. 17, n. esp. 1 (2012); 1-23
1518-2924
reponame:Encontros Bibli
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Encontros Bibli
collection Encontros Bibli
repository.name.fl_str_mv Encontros Bibli - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv encontrosbibli@contato.ufsc.br||portaldeperiodicos.bu@contato.ufsc.br
_version_ 1822178832046620672
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.5007/1518-2924.2012v17nesp1p1