The use of renewing approaches in public tenders for Physical Education in the municipality of Rio de Janeiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leal Moura, Iuri
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Mendes de Lima, Rogerio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motrivivência (Florianópolis)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/81309
Resumo: We seek to understand the relationship between the references of public tenders for schools that have units in the Rio de Janeiro. It was a cross-sectional study developed by data collection and questionnaire in a qualitative perspective. We present, through the bibliographic survey, which are the most used references in the last ten years and relate, through the closed questionnaire, how Physical Education teachers understand the importance of the approaches and what they actually use. To help reflect on the questionnaire, we used the ideal Weberian type. More than half of the literature used in public tenders in Rio de Janeiro that have schools in the municipality, require that their teachers, when making the contest, master the Renovatory Approaches. We conclude that, although confusing, the approaches appear in the participants' discourse, especially those that are directly related to the PCN and Psychomotricity.
id UFSC-2_650c30b0a2a4c563fd5e301045c62a68
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/81309
network_acronym_str UFSC-2
network_name_str Motrivivência (Florianópolis)
repository_id_str
spelling The use of renewing approaches in public tenders for Physical Education in the municipality of Rio de JaneiroEl uso de enfoques renovadores en licitaciones públicas para Educación Física en el municipio de Rio de JaneiroA utilização das abordagens renovadoras em concursos públicos para a Educação Física no município do Rio de JaneiroWe seek to understand the relationship between the references of public tenders for schools that have units in the Rio de Janeiro. It was a cross-sectional study developed by data collection and questionnaire in a qualitative perspective. We present, through the bibliographic survey, which are the most used references in the last ten years and relate, through the closed questionnaire, how Physical Education teachers understand the importance of the approaches and what they actually use. To help reflect on the questionnaire, we used the ideal Weberian type. More than half of the literature used in public tenders in Rio de Janeiro that have schools in the municipality, require that their teachers, when making the contest, master the Renovatory Approaches. We conclude that, although confusing, the approaches appear in the participants' discourse, especially those that are directly related to the PCN and Psychomotricity.Buscamos comprender la relación entre las referencias de licitaciones públicas para escuelas que tienen unidades en el municipio de Rio de Janeiro. Fue un estudio transversal, ya que analizó un punto específico en un momento dado, desarrollado a través de la recopilación de datos y un cuestionario en una perspectiva cualitativa. Presentamos, a través de la encuesta bibliográfica, cuáles son las referencias más utilizadas en los últimos diez años y relatamos, a través del cuestionario cerrado, cómo los maestros de Educación Física entienden la importancia de los enfoques y lo que realmente usan. Para ayudar a reflexionar sobre el cuestionario, utilizamos el tipo Weberian ideal. Más de la mitad de la literatura utilizada en licitaciones públicas en Río de Janeiro que tienen escuelas en el municipio, requieren que sus maestros, al realizar el concurso, dominen los enfoques renovadores. Llegamos a la conclusión de que, aunque confusos, los enfoques aparecen en el discurso de los participantes, especialmente aquellos que están directamente relacionados con el PCN y la psicomotricidad.Procuramos compreender a relação das referências de concursos públicos para escolas que tenham unidades no município do Rio de Janeiro. Tratou-se de um estudo de tipo transversal, por analisar um ponto específico num dado momento, desenvolvido por levantamento de dados e questionário em uma perspectiva qualitativa. Apresentamos, através do levantamento bibliográfico, quais são as referências mais usadas nos últimos dez anos e relacionamos, através do questionário fechado, como os professores de Educação Física entendem a importância das abordagens e o que de fato utilizam. Para auxiliar na reflexão sobre o questionário utilizamos o tipo-ideal weberiano. Mais da metade da literatura utilizada em concursos públicos no Rio de Janeiro que tenham escolas no município, exigem que seus professores, ao fazerem o concurso, dominem as Abordagens Renovadoras. Concluímos que, ainda que confusas, as abordagens aparecem no discurso dos participantes, principalmente aquelas que se relacionam direto com os PCN e com a Psicomotricidade.Universidade Federal de Santa Catarina2021-10-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/8130910.5007/2175-8042.2021.e81309Motrivivência; v. 33 n. 64 (2021); 1-202175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/81309/47550Leal Moura, IuriMendes de Lima, Rogerio info:eu-repo/semantics/openAccess2023-05-31T13:42:43Zoai:periodicos.ufsc.br:article/81309Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2023-05-31T13:42:43Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv The use of renewing approaches in public tenders for Physical Education in the municipality of Rio de Janeiro
El uso de enfoques renovadores en licitaciones públicas para Educación Física en el municipio de Rio de Janeiro
A utilização das abordagens renovadoras em concursos públicos para a Educação Física no município do Rio de Janeiro
title The use of renewing approaches in public tenders for Physical Education in the municipality of Rio de Janeiro
spellingShingle The use of renewing approaches in public tenders for Physical Education in the municipality of Rio de Janeiro
Leal Moura, Iuri
title_short The use of renewing approaches in public tenders for Physical Education in the municipality of Rio de Janeiro
title_full The use of renewing approaches in public tenders for Physical Education in the municipality of Rio de Janeiro
title_fullStr The use of renewing approaches in public tenders for Physical Education in the municipality of Rio de Janeiro
title_full_unstemmed The use of renewing approaches in public tenders for Physical Education in the municipality of Rio de Janeiro
title_sort The use of renewing approaches in public tenders for Physical Education in the municipality of Rio de Janeiro
author Leal Moura, Iuri
author_facet Leal Moura, Iuri
Mendes de Lima, Rogerio
author_role author
author2 Mendes de Lima, Rogerio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leal Moura, Iuri
Mendes de Lima, Rogerio
description We seek to understand the relationship between the references of public tenders for schools that have units in the Rio de Janeiro. It was a cross-sectional study developed by data collection and questionnaire in a qualitative perspective. We present, through the bibliographic survey, which are the most used references in the last ten years and relate, through the closed questionnaire, how Physical Education teachers understand the importance of the approaches and what they actually use. To help reflect on the questionnaire, we used the ideal Weberian type. More than half of the literature used in public tenders in Rio de Janeiro that have schools in the municipality, require that their teachers, when making the contest, master the Renovatory Approaches. We conclude that, although confusing, the approaches appear in the participants' discourse, especially those that are directly related to the PCN and Psychomotricity.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/81309
10.5007/2175-8042.2021.e81309
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/81309
identifier_str_mv 10.5007/2175-8042.2021.e81309
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/81309/47550
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Motrivivência; v. 33 n. 64 (2021); 1-20
2175-8042
0103-4111
reponame:Motrivivência (Florianópolis)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Motrivivência (Florianópolis)
collection Motrivivência (Florianópolis)
repository.name.fl_str_mv Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||giovani.pires@ufsc.br
_version_ 1799875254423650304