Communicative body: analyzing the bodily communication through the educator´s space exploration
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Motrivivência (Florianópolis) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2013v25n41p206 |
Resumo: | From the perspective of the body as perception and expression of the subject in the world, this article analyzes the bodily communication of the educator as a primary source of information and constant. This is a descriptive, qualitative study, participant type, with 28 physical education teachers. The results showed the concreteness of a bodily action can be brought about and changed, seeing the pedagogical potential with regard to proper and conscious space exploration by the research subjects. It was also concluded that the surrounding space is characterized as pedagogical scenario to that which purports to teach. |
id |
UFSC-2_7fd789412a68073be12a8ecd8803e9da |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/30391 |
network_acronym_str |
UFSC-2 |
network_name_str |
Motrivivência (Florianópolis) |
repository_id_str |
|
spelling |
Communicative body: analyzing the bodily communication through the educator´s space explorationCuerpo comunicativo: analizando la comunicación corporal por medio de la exploración espacial del educadorCorpo comunicativo: analisando a comunicação corporal por meio da exploração espacial do educadorFrom the perspective of the body as perception and expression of the subject in the world, this article analyzes the bodily communication of the educator as a primary source of information and constant. This is a descriptive, qualitative study, participant type, with 28 physical education teachers. The results showed the concreteness of a bodily action can be brought about and changed, seeing the pedagogical potential with regard to proper and conscious space exploration by the research subjects. It was also concluded that the surrounding space is characterized as pedagogical scenario to that which purports to teach. A partir de la perspectiva del cuerpo como percepción y expresión del sujeto en el mundo, el presente artículo analiza la comunicación corporal del educador como fuente primaria y constante de información. Se trata de una investigación descriptiva, de abordaje cualitativo, del tipo participante, con 28 profesores de educación física. Los resultados evidenciaron la concretización de una acción corporal posible de ser provocada y alterada, vislumbrando el potencial pedagógico en lo que se refiere a la debida y consciente explotación del espacio por los sujetos investigados. Se concluyo aunque el entorno espacial se caracteriza como escenario pedagógico a aquel que se propone a enseñar. A partir da perspectiva do corpo como percepção e expressão do sujeito no mundo, o presente artigo analisa a comunicação corporal do educador como fonte primária e constante de informação. Trata-se de uma pesquisa descritiva, de abordagem qualitativa, do tipo participante, com 28 professores de educação física. Os resultados evidenciaram a concretude de uma ação corporal possível de ser provocada e alterada, vislumbrando o potencial pedagógico no que se refere à devida e consciente exploração do espaço pelos sujeitos pesquisados. Concluiu-se ainda que o entorno espacial caracteriza-se como cenário pedagógico àquele que se propõe a ensinar.Universidade Federal de Santa Catarina2013-11-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2013v25n41p20610.5007/2175-8042.2013v25n41p206Motrivivência; n. 41 (2013): Manifestações populares, Cidadania e Megaeventos esportivos; 206-2222175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2013v25n41p206/25816Antério, DjavanGomes-da-Silva, Pierreinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-21T14:19:58Zoai:periodicos.ufsc.br:article/30391Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2022-11-21T14:19:58Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Communicative body: analyzing the bodily communication through the educator´s space exploration Cuerpo comunicativo: analizando la comunicación corporal por medio de la exploración espacial del educador Corpo comunicativo: analisando a comunicação corporal por meio da exploração espacial do educador |
title |
Communicative body: analyzing the bodily communication through the educator´s space exploration |
spellingShingle |
Communicative body: analyzing the bodily communication through the educator´s space exploration Antério, Djavan |
title_short |
Communicative body: analyzing the bodily communication through the educator´s space exploration |
title_full |
Communicative body: analyzing the bodily communication through the educator´s space exploration |
title_fullStr |
Communicative body: analyzing the bodily communication through the educator´s space exploration |
title_full_unstemmed |
Communicative body: analyzing the bodily communication through the educator´s space exploration |
title_sort |
Communicative body: analyzing the bodily communication through the educator´s space exploration |
author |
Antério, Djavan |
author_facet |
Antério, Djavan Gomes-da-Silva, Pierre |
author_role |
author |
author2 |
Gomes-da-Silva, Pierre |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Antério, Djavan Gomes-da-Silva, Pierre |
description |
From the perspective of the body as perception and expression of the subject in the world, this article analyzes the bodily communication of the educator as a primary source of information and constant. This is a descriptive, qualitative study, participant type, with 28 physical education teachers. The results showed the concreteness of a bodily action can be brought about and changed, seeing the pedagogical potential with regard to proper and conscious space exploration by the research subjects. It was also concluded that the surrounding space is characterized as pedagogical scenario to that which purports to teach. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-11-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2013v25n41p206 10.5007/2175-8042.2013v25n41p206 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2013v25n41p206 |
identifier_str_mv |
10.5007/2175-8042.2013v25n41p206 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2013v25n41p206/25816 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Motrivivência; n. 41 (2013): Manifestações populares, Cidadania e Megaeventos esportivos; 206-222 2175-8042 0103-4111 reponame:Motrivivência (Florianópolis) instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Motrivivência (Florianópolis) |
collection |
Motrivivência (Florianópolis) |
repository.name.fl_str_mv |
Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
||giovani.pires@ufsc.br |
_version_ |
1789434858475356160 |