Communicative body: analyzing the bodily communication through the educator´s space exploration

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Antério, Djavan
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Gomes-da-Silva, Pierre
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motrivivência (Florianópolis)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2013v25n41p206
Resumo: From the perspective of the body as perception and expression of the subject in the world, this article analyzes the bodily communication of the educator as a primary source of information and constant. This is a descriptive, qualitative study, participant type, with 28 physical education teachers. The results showed the concreteness of a bodily action can be brought about and changed, seeing the pedagogical potential with regard to proper and conscious space exploration by the research subjects. It was also concluded that the surrounding space is characterized as pedagogical scenario to that which purports to teach.  
id UFSC-2_7fd789412a68073be12a8ecd8803e9da
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/30391
network_acronym_str UFSC-2
network_name_str Motrivivência (Florianópolis)
repository_id_str
spelling Communicative body: analyzing the bodily communication through the educator´s space explorationCuerpo comunicativo: analizando la comunicación corporal por medio de la exploración espacial del educadorCorpo comunicativo: analisando a comunicação corporal por meio da exploração espacial do educadorFrom the perspective of the body as perception and expression of the subject in the world, this article analyzes the bodily communication of the educator as a primary source of information and constant. This is a descriptive, qualitative study, participant type, with 28 physical education teachers. The results showed the concreteness of a bodily action can be brought about and changed, seeing the pedagogical potential with regard to proper and conscious space exploration by the research subjects. It was also concluded that the surrounding space is characterized as pedagogical scenario to that which purports to teach.  A partir de la perspectiva del cuerpo como percepción y expresión del sujeto en el mundo, el presente artículo analiza la comunicación corporal del educador como fuente primaria y constante de información. Se trata de una investigación descriptiva, de abordaje cualitativo, del tipo participante, con 28 profesores de educación física. Los resultados evidenciaron la concretización de una acción corporal posible de ser provocada y alterada, vislumbrando el potencial pedagógico en lo que se refiere a la debida y consciente explotación del espacio por los sujetos investigados. Se concluyo aunque el entorno espacial se caracteriza como escenario pedagógico a aquel que se propone a enseñar.  A partir da perspectiva do corpo como percepção e expressão do sujeito no mundo, o presente artigo analisa a comunicação corporal do educador como fonte primária e constante de informação. Trata-se de uma pesquisa descritiva, de abordagem qualitativa, do tipo participante, com 28 professores de educação física. Os resultados evidenciaram a concretude de uma ação corporal possível de ser provocada e alterada, vislumbrando o potencial pedagógico no que se refere à devida e consciente exploração do espaço pelos sujeitos pesquisados. Concluiu-se ainda que o entorno espacial caracteriza-se como cenário pedagógico àquele que se propõe a ensinar.Universidade Federal de Santa Catarina2013-11-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2013v25n41p20610.5007/2175-8042.2013v25n41p206Motrivivência; n. 41 (2013): Manifestações populares, Cidadania e Megaeventos esportivos; 206-2222175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2013v25n41p206/25816Antério, DjavanGomes-da-Silva, Pierreinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-21T14:19:58Zoai:periodicos.ufsc.br:article/30391Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2022-11-21T14:19:58Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Communicative body: analyzing the bodily communication through the educator´s space exploration
Cuerpo comunicativo: analizando la comunicación corporal por medio de la exploración espacial del educador
Corpo comunicativo: analisando a comunicação corporal por meio da exploração espacial do educador
title Communicative body: analyzing the bodily communication through the educator´s space exploration
spellingShingle Communicative body: analyzing the bodily communication through the educator´s space exploration
Antério, Djavan
title_short Communicative body: analyzing the bodily communication through the educator´s space exploration
title_full Communicative body: analyzing the bodily communication through the educator´s space exploration
title_fullStr Communicative body: analyzing the bodily communication through the educator´s space exploration
title_full_unstemmed Communicative body: analyzing the bodily communication through the educator´s space exploration
title_sort Communicative body: analyzing the bodily communication through the educator´s space exploration
author Antério, Djavan
author_facet Antério, Djavan
Gomes-da-Silva, Pierre
author_role author
author2 Gomes-da-Silva, Pierre
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Antério, Djavan
Gomes-da-Silva, Pierre
description From the perspective of the body as perception and expression of the subject in the world, this article analyzes the bodily communication of the educator as a primary source of information and constant. This is a descriptive, qualitative study, participant type, with 28 physical education teachers. The results showed the concreteness of a bodily action can be brought about and changed, seeing the pedagogical potential with regard to proper and conscious space exploration by the research subjects. It was also concluded that the surrounding space is characterized as pedagogical scenario to that which purports to teach.  
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-11-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2013v25n41p206
10.5007/2175-8042.2013v25n41p206
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2013v25n41p206
identifier_str_mv 10.5007/2175-8042.2013v25n41p206
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2013v25n41p206/25816
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Motrivivência; n. 41 (2013): Manifestações populares, Cidadania e Megaeventos esportivos; 206-222
2175-8042
0103-4111
reponame:Motrivivência (Florianópolis)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Motrivivência (Florianópolis)
collection Motrivivência (Florianópolis)
repository.name.fl_str_mv Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||giovani.pires@ufsc.br
_version_ 1789434858475356160