CORPO E EDUCAÇÃO: relações interculturais nas práticas corporais Bororo em Meruri-MT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Grando, Beleni Saléte
Data de Publicação: 2003
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motrivivência (Florianópolis)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/918
Resumo: This research had as its focus of interest “Education of the Body” (education expressed in body practices) in intercultural contexts. The field research in Merur Village was carried out from an ethnographic perspective in the period from May to September of 200. The body practices identified were the Nomination Ritual, Dance and Soccer. During the participatory observation, I perceived that the festivals held by the Salesian Mission among the Bororo were appropriate for them and acquired a polysemic character. Among the multiplicity of meanings, it is important to mention the revitalization of the traditional forms of “fabricating the persona”, the valuing of individual and collective identities and the creation of integration strategies. In this polysemic process, the identities confront one another in a “game” that is established along the “boundaries” between “we” and “they”, creating new possibilities for interaction and education. Key words: education; body; intercultural relations
id UFSC-2_9894b677897b7f4266b7e68f23a71e5c
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/918
network_acronym_str UFSC-2
network_name_str Motrivivência (Florianópolis)
repository_id_str
spelling CORPO E EDUCAÇÃO: relações interculturais nas práticas corporais Bororo em Meruri-MTThis research had as its focus of interest “Education of the Body” (education expressed in body practices) in intercultural contexts. The field research in Merur Village was carried out from an ethnographic perspective in the period from May to September of 200. The body practices identified were the Nomination Ritual, Dance and Soccer. During the participatory observation, I perceived that the festivals held by the Salesian Mission among the Bororo were appropriate for them and acquired a polysemic character. Among the multiplicity of meanings, it is important to mention the revitalization of the traditional forms of “fabricating the persona”, the valuing of individual and collective identities and the creation of integration strategies. In this polysemic process, the identities confront one another in a “game” that is established along the “boundaries” between “we” and “they”, creating new possibilities for interaction and education. Key words: education; body; intercultural relationsEsta pesquisa teve como foco de interesse a “Educação do Corpo” (educação expressa nas práticas corporais) em contextos interculturais. A pesquisa de campo foi realizada no período de maio a setembro de 2001, na Aldeia de Meruri, numa perspectiva etnográfica. As práticas corporais identificadas foram o Ritual de Nominação, a Dança e o Futebol. Durante a observação participante, identifiquei que as festas realizadas pela Missão Salesiana junto aos Bororo eram apropriadas por estes e adquiriam um caráter polissêmico. Entre os múltiplos sentidos e significações, cabe destacar a revitalização das formas tradicionais de “fabricação da pessoa”, a valorização das identidades individual e coletiva e a criação de estratégias de integração. Nesse processo polissêmico, as identidades se confrontam num “jogo” que se estabelece nas “fronteiras” do “nós” e do “eles”, criando novas possibilidades de interação e de educação.Universidade Federal de Santa Catarina2003-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/91810.5007/%xMotrivivência; n. 20-21 (2003): Edição especial 15 anos; 201-2102175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/918/4150Grando, Beleni Saléteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-11-21T14:16:30Zoai:periodicos.ufsc.br:article/918Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2022-11-21T14:16:30Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv CORPO E EDUCAÇÃO: relações interculturais nas práticas corporais Bororo em Meruri-MT
title CORPO E EDUCAÇÃO: relações interculturais nas práticas corporais Bororo em Meruri-MT
spellingShingle CORPO E EDUCAÇÃO: relações interculturais nas práticas corporais Bororo em Meruri-MT
Grando, Beleni Saléte
title_short CORPO E EDUCAÇÃO: relações interculturais nas práticas corporais Bororo em Meruri-MT
title_full CORPO E EDUCAÇÃO: relações interculturais nas práticas corporais Bororo em Meruri-MT
title_fullStr CORPO E EDUCAÇÃO: relações interculturais nas práticas corporais Bororo em Meruri-MT
title_full_unstemmed CORPO E EDUCAÇÃO: relações interculturais nas práticas corporais Bororo em Meruri-MT
title_sort CORPO E EDUCAÇÃO: relações interculturais nas práticas corporais Bororo em Meruri-MT
author Grando, Beleni Saléte
author_facet Grando, Beleni Saléte
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Grando, Beleni Saléte
description This research had as its focus of interest “Education of the Body” (education expressed in body practices) in intercultural contexts. The field research in Merur Village was carried out from an ethnographic perspective in the period from May to September of 200. The body practices identified were the Nomination Ritual, Dance and Soccer. During the participatory observation, I perceived that the festivals held by the Salesian Mission among the Bororo were appropriate for them and acquired a polysemic character. Among the multiplicity of meanings, it is important to mention the revitalization of the traditional forms of “fabricating the persona”, the valuing of individual and collective identities and the creation of integration strategies. In this polysemic process, the identities confront one another in a “game” that is established along the “boundaries” between “we” and “they”, creating new possibilities for interaction and education. Key words: education; body; intercultural relations
publishDate 2003
dc.date.none.fl_str_mv 2003-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/918
10.5007/%x
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/918
identifier_str_mv 10.5007/%x
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/918/4150
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Motrivivência; n. 20-21 (2003): Edição especial 15 anos; 201-210
2175-8042
0103-4111
reponame:Motrivivência (Florianópolis)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Motrivivência (Florianópolis)
collection Motrivivência (Florianópolis)
repository.name.fl_str_mv Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||giovani.pires@ufsc.br
_version_ 1789434851026272256