The epistemological identity of Physical Education on scientific journals in upper qualis-capes strata

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: So, Marcos Roberto
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Betti, Mauro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Motrivivência (Florianópolis)
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2016v28n47p109
Resumo: The objective of this investigation is to answer: how scientific journals are including the specificity of Physical Education as an area of studies and intervention? The research method is a combination of quantitative and qualitative study and the procedures were: (a) periodic survey of the Physical Education upper strata Qualis; (b) analysis of each journal title, searching for key words that characterize the specificity of the area; (c) word categorization in Semantic Fields (d) interpretation of the data in confront of the literature. The results indicates a predominance of scientific journals related to medical science in contrast to others area specificities.  It is conclude that Qualis proposes an epistemological identity to Physical Education research. The area is reduced to medical and biological sciences references, which do not indicate Physical Education as integrative science, neither as a professional area of intervention or as a multidisciplinary characteristic.
id UFSC-2_989a20f8cbf6fc8332d6c656e2691813
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/43795
network_acronym_str UFSC-2
network_name_str Motrivivência (Florianópolis)
repository_id_str
spelling The epistemological identity of Physical Education on scientific journals in upper qualis-capes strataLa identidad epistemológica de la Educación Física en los periódicos científicos de los estratos superiores del qualis-capesA identidade epistemológica da Educação Física nos periódicos científicos dos estratos superiores do Qualis-CapesThe objective of this investigation is to answer: how scientific journals are including the specificity of Physical Education as an area of studies and intervention? The research method is a combination of quantitative and qualitative study and the procedures were: (a) periodic survey of the Physical Education upper strata Qualis; (b) analysis of each journal title, searching for key words that characterize the specificity of the area; (c) word categorization in Semantic Fields (d) interpretation of the data in confront of the literature. The results indicates a predominance of scientific journals related to medical science in contrast to others area specificities.  It is conclude that Qualis proposes an epistemological identity to Physical Education research. The area is reduced to medical and biological sciences references, which do not indicate Physical Education as integrative science, neither as a professional area of intervention or as a multidisciplinary characteristic.La investigación parte de la pregunta: en que medida los periódicos del estratos superiores de la Capes contemplan la especificidad de la área del estudios y intervención de la Educación Física? El método es quanti-qualitativo con los siguientes procedimientos: (a) levantamiento de periódicos de los estratos superiores del Qualis Educación Física; (b) búsqueda de expresiones-claves en títulos de periódicos que caracterizen la especificidad de la área; (c) separación de palabras en Campos Semánticos; (d) interpretación de datos con la literatura consultada. Los resultados indican predominio de periódicos relacionados a las ciencias médicas en comparación con otras especificidades del área. Se concluye que el Qualis revela una propuesta de identidad epistemológica para la investigación en Educación Física. El área se reduce a las ciencias médicas y biológicas, que no apuntan a Educación Física una posibilidad de convertirse en una ciencia integradora, ni como área de intervención profesional o de carácter multidisciplinar. Esta investigação parte da questão: em que medida os periódicos dos estratos superiores do Qualis-Capes contemplam a especificidade da área de estudos e intervenção da Educação Física? Trata-se de estudo quanti-qualitativo que adotou os seguintes procedimentos: (a) levantamento de periódicos dos estratos superiores do Qualis-Educação Física; (b) busca de expressões-chaves nos títulos dos periódicos que caracterizem a especificidade da área; (c) separação de palavras em Campos Semânticos; (d) interpretação dos dados à luz da literatura. Os resultados indicam predominância de periódicos científicos relacionadas às ciências médicas em comparação às demais especificidades da área. Conclui-se que o Qualis permite desvelar uma proposta de identidade epistemológica para a pesquisa em Educação Física. A área é reduzida aos referenciais das ciências médicas e biológica, que não apontam à Educação Física à possibilidade de tornar-se uma ciência integradora, nem a caracterizam como uma área de intervenção profissional ou valorizam seu caráter multidisciplinar. Universidade Federal de Santa Catarina2016-05-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2016v28n47p10910.5007/2175-8042.2016v28n47p109Motrivivência; v. 28 n. 47 (2016); 109-1272175-80420103-4111reponame:Motrivivência (Florianópolis)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2016v28n47p109/31822Copyright (c) 2016 Motrivivênciainfo:eu-repo/semantics/openAccessSo, Marcos RobertoBetti, Mauro2018-08-27T14:54:53Zoai:periodicos.ufsc.br:article/43795Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/oai||giovani.pires@ufsc.br2175-80420103-4111opendoar:2018-08-27T14:54:53Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv The epistemological identity of Physical Education on scientific journals in upper qualis-capes strata
La identidad epistemológica de la Educación Física en los periódicos científicos de los estratos superiores del qualis-capes
A identidade epistemológica da Educação Física nos periódicos científicos dos estratos superiores do Qualis-Capes
title The epistemological identity of Physical Education on scientific journals in upper qualis-capes strata
spellingShingle The epistemological identity of Physical Education on scientific journals in upper qualis-capes strata
So, Marcos Roberto
title_short The epistemological identity of Physical Education on scientific journals in upper qualis-capes strata
title_full The epistemological identity of Physical Education on scientific journals in upper qualis-capes strata
title_fullStr The epistemological identity of Physical Education on scientific journals in upper qualis-capes strata
title_full_unstemmed The epistemological identity of Physical Education on scientific journals in upper qualis-capes strata
title_sort The epistemological identity of Physical Education on scientific journals in upper qualis-capes strata
author So, Marcos Roberto
author_facet So, Marcos Roberto
Betti, Mauro
author_role author
author2 Betti, Mauro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv So, Marcos Roberto
Betti, Mauro
description The objective of this investigation is to answer: how scientific journals are including the specificity of Physical Education as an area of studies and intervention? The research method is a combination of quantitative and qualitative study and the procedures were: (a) periodic survey of the Physical Education upper strata Qualis; (b) analysis of each journal title, searching for key words that characterize the specificity of the area; (c) word categorization in Semantic Fields (d) interpretation of the data in confront of the literature. The results indicates a predominance of scientific journals related to medical science in contrast to others area specificities.  It is conclude that Qualis proposes an epistemological identity to Physical Education research. The area is reduced to medical and biological sciences references, which do not indicate Physical Education as integrative science, neither as a professional area of intervention or as a multidisciplinary characteristic.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-05-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2016v28n47p109
10.5007/2175-8042.2016v28n47p109
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2016v28n47p109
identifier_str_mv 10.5007/2175-8042.2016v28n47p109
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2016v28n47p109/31822
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Motrivivência
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Motrivivência
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Motrivivência; v. 28 n. 47 (2016); 109-127
2175-8042
0103-4111
reponame:Motrivivência (Florianópolis)
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Motrivivência (Florianópolis)
collection Motrivivência (Florianópolis)
repository.name.fl_str_mv Motrivivência (Florianópolis) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv ||giovani.pires@ufsc.br
_version_ 1789434860045074432