Public ombudsmen as a transparency tool: legal and federative aspects
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Sequência (Florianópolis. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/sequencia/article/view/86824 |
Resumo: | The research’s hypothesis is that Brazilian law establishes public ombudsmen as an essential tool for transparency. This paper follows a bibliographic and documentary methodology, aiming to approach the legal aspects of the connection between public ombudsmen and the principle of transparency, besides federative aspects that indicate structuring model to ombudsmen units. The article starts with doctrinal and constitutional elements, such as the “right to be heard”, the “right of access to information” and the “rights of public service users”. It reveals a tendency of the derived constituent power to vote constitutional amendments with clear mention to ombudsman figure. Then, provisions from “Brazilian’s Freedom of Information Act” and “Brazilian’s Defense Code of Public Service Users” point an expressive emphasis on competencies of public ombudsmen. Lastly, some federal guidelines indicate important patterns, such as “Model of Maturity in Public Ombudsman”, a technical document produced by the Brazilian Federal Government Office of the Comptroller General (CGU), as a reference to states and municipalities to structure their own ombudsmen units. Federal patterns are an alternative because Brazilian law does not offer a common legal and national standard for the effective establishment of ombudsmen, which are decisive for the public transparency. |
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Public ombudsmen as a transparency tool: legal and federative aspectsAs ouvidorias públicas como instrumento de transparência: aspectos jurídicos e federativosOmbudsmanTransparencyPublic service usersAccess to informationOuvidoriaTransparênciaUsuário de serviços públicosAcesso à informação.Acesso à informaçãoThe research’s hypothesis is that Brazilian law establishes public ombudsmen as an essential tool for transparency. This paper follows a bibliographic and documentary methodology, aiming to approach the legal aspects of the connection between public ombudsmen and the principle of transparency, besides federative aspects that indicate structuring model to ombudsmen units. The article starts with doctrinal and constitutional elements, such as the “right to be heard”, the “right of access to information” and the “rights of public service users”. It reveals a tendency of the derived constituent power to vote constitutional amendments with clear mention to ombudsman figure. Then, provisions from “Brazilian’s Freedom of Information Act” and “Brazilian’s Defense Code of Public Service Users” point an expressive emphasis on competencies of public ombudsmen. Lastly, some federal guidelines indicate important patterns, such as “Model of Maturity in Public Ombudsman”, a technical document produced by the Brazilian Federal Government Office of the Comptroller General (CGU), as a reference to states and municipalities to structure their own ombudsmen units. Federal patterns are an alternative because Brazilian law does not offer a common legal and national standard for the effective establishment of ombudsmen, which are decisive for the public transparency.O artigo funda-se na hipótese de que as ouvidorias públicas são instrumentos essenciais para o fomento à transparência. A pesquisa é de metodologia bibliográfica e documental, com o objetivo de abordar, de um lado, os aspectos jurídicos da inter-relação entre ouvidoria e o princípio da transparência e, de outro, os aspectos federativos que indicam modelos estruturantes para a ouvidoria pública. Partindo-se de bases doutrinárias e da evolução da acepção de “ouvidor” no direito brasileiro, reuniram-se elementos constitucionais, a exemplo dos direitos de “ser ouvido”, de acesso à informação e dos usuários de serviços públicos, notando-se tendência do poder constituinte derivado de promulgar emendas constitucionais com menção expressa às ouvidorias públicas. Quanto aos aspectos legais e regulamentares, detalharam-se disposições da Lei de Acesso à Informação – Lei nº 12.527/2011 – e do Código de Defesa dos Usuários de Serviços Públicos – Lei nº 13.460/2017. Por fim, apontaram-se parâmetros federais, tal qual o “Modelo de Maturidade em Ouvidoria Pública”, da Controladoria-Geral da União (CGU), como uma referência para os demais entes federativos na estruturação de suas ouvidorias, diante da inexistência de uma lei geral que estabelecesse critérios mínimos, de abrangência nacional, para a efetiva instituição dessas unidades, decisivas para o fomento à transparência.Universidade Federal de Santa Catarina2023-04-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/sequencia/article/view/8682410.5007/2177-7055.2022.e86824Seqüência - Legal and Political Studies; Vol. 43 No. 92 (2022): Seqüência - Estudos Jurídicos e Políticos; 1-29Revista Seqüência: Estudos Jurídicos e Políticos; Vol. 43 Núm. 92 (2022): Seqüência - Estudos Jurídicos e Políticos; 1-29Seqüência Estudos Jurídicos e Políticos; v. 43 n. 92 (2022): Seqüência - Estudos Jurídicos e Políticos; 1-292177-70550101-9562reponame:Sequência (Florianópolis. Online)instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/sequencia/article/view/86824/52867Copyright (c) 2023 Seqüência Estudos Jurídicos e Políticosinfo:eu-repo/semantics/openAccessPiccini, Óthon Castrequini Reis, Daniel Falcão Pimentel dos2023-04-04T21:38:11Zoai:periodicos.ufsc.br:article/86824Revistahttps://periodicos.ufsc.br/index.php/sequenciaPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/sequencia/oai||sequencia@funjab.ufsc.br2177-70550101-9562opendoar:2023-04-04T21:38:11Sequência (Florianópolis. Online) - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
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