The possibilities of the game in the integration of children with migratory experience
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zero-a-seis |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/73461 |
Resumo: | This interview was held with the playful pedagogist Antonio Di Pietro, who researches and works on the theme of gaming in Italy. The theme that guided our questions was: play in the integration of children with the migratory experience. The Professor presented the game as an important resource for learning the language; promoting relationships between children / children, children / adults and educators and families; and enhance the mother tongue, considering it as the language of emotions. Finally, the game as an intercultural device, considering its emotional, relational and motivational dimensions. |
id |
UFSC-4_ae0afe23f36474a642e9afde05f1be44 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufsc.br:article/73461 |
network_acronym_str |
UFSC-4 |
network_name_str |
Zero-a-seis |
repository_id_str |
|
spelling |
The possibilities of the game in the integration of children with migratory experienceLe possibilità di gioco nell'integrazione dei bambini con esperienza migratoriaAs possibilidades da brincadeira na integração das crianças com experiência migratóriaThis interview was held with the playful pedagogist Antonio Di Pietro, who researches and works on the theme of gaming in Italy. The theme that guided our questions was: play in the integration of children with the migratory experience. The Professor presented the game as an important resource for learning the language; promoting relationships between children / children, children / adults and educators and families; and enhance the mother tongue, considering it as the language of emotions. Finally, the game as an intercultural device, considering its emotional, relational and motivational dimensions.La presente intervista è stata realizzata con il pedagogista ludico Antonio Di Pietro, che ricerca e lavora sul tema del gioco in Italia. Il tema, che ha guidato le nostre domande, è stato: il gioco nell'integrazione dei bambini con l'esperienza migratoria. Il Professore presenta il gioco come una risorsa importante per imparare la lingua; promuovere le relazioni tra bambini/bambini, bambini/adulti e educatori e famiglie; valorizzare la lingua madre, considerandola come il linguaggio delle emozioni. Infine, il gioco come un dispositivo interculturale, considerando le sue dimensioni emotive, relazionali e motivazionali.A presente entrevista foi realizada com o pedagogo lúdico Antonio Di Pietro, que pesquisa e trabalha com o tema do brincar na Itália. O tema, que orientou nossos questionamentos, foi: a brincadeira na integração das crianças com experiência migratória. O Professor apresentou a brincadeira como um importante recurso para aprender a língua; promover as relações entre crianças/crianças, crianças/adultos e profissionais da educação e famílias; valorizar a língua materna, considerando esta como a língua das emoções. Por fim, a brincadeira como dispositivo intercultural, considerando suas dimensões emocionais, relacionais e motivacionais.Universidade Federal de Santa Catarina2021-03-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/7346110.5007/1980-4512.2021.e73461Zero-a-Seis; v. 23 n. 43 (2021): Dossiê: Migrações Internacionais e Infâncias; 983-9991980-4512reponame:Zero-a-seisinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/73461/45700Copyright (c) 2021 Antonio Di Pietro; Gioconda Ghiggiinfo:eu-repo/semantics/openAccessGhiggi, GiocondaDi Pietro, Antonio 2021-03-12T23:33:10Zoai:periodicos.ufsc.br:article/73461Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/oaijoao.josue@ufsc.br1980-45121980-4512opendoar:2021-03-12T23:33:10Zero-a-seis - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The possibilities of the game in the integration of children with migratory experience Le possibilità di gioco nell'integrazione dei bambini con esperienza migratoria As possibilidades da brincadeira na integração das crianças com experiência migratória |
title |
The possibilities of the game in the integration of children with migratory experience |
spellingShingle |
The possibilities of the game in the integration of children with migratory experience Ghiggi, Gioconda |
title_short |
The possibilities of the game in the integration of children with migratory experience |
title_full |
The possibilities of the game in the integration of children with migratory experience |
title_fullStr |
The possibilities of the game in the integration of children with migratory experience |
title_full_unstemmed |
The possibilities of the game in the integration of children with migratory experience |
title_sort |
The possibilities of the game in the integration of children with migratory experience |
author |
Ghiggi, Gioconda |
author_facet |
Ghiggi, Gioconda Di Pietro, Antonio |
author_role |
author |
author2 |
Di Pietro, Antonio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ghiggi, Gioconda Di Pietro, Antonio |
description |
This interview was held with the playful pedagogist Antonio Di Pietro, who researches and works on the theme of gaming in Italy. The theme that guided our questions was: play in the integration of children with the migratory experience. The Professor presented the game as an important resource for learning the language; promoting relationships between children / children, children / adults and educators and families; and enhance the mother tongue, considering it as the language of emotions. Finally, the game as an intercultural device, considering its emotional, relational and motivational dimensions. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/73461 10.5007/1980-4512.2021.e73461 |
url |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/73461 |
identifier_str_mv |
10.5007/1980-4512.2021.e73461 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/73461/45700 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Antonio Di Pietro; Gioconda Ghiggi info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Antonio Di Pietro; Gioconda Ghiggi |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zero-a-Seis; v. 23 n. 43 (2021): Dossiê: Migrações Internacionais e Infâncias; 983-999 1980-4512 reponame:Zero-a-seis instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) instacron:UFSC |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
instacron_str |
UFSC |
institution |
UFSC |
reponame_str |
Zero-a-seis |
collection |
Zero-a-seis |
repository.name.fl_str_mv |
Zero-a-seis - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) |
repository.mail.fl_str_mv |
joao.josue@ufsc.br |
_version_ |
1789435152865165312 |