The possibilities of the game in the integration of children with migratory experience

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ghiggi, Gioconda
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Di Pietro, Antonio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zero-a-seis
Texto Completo: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/73461
Resumo: This interview was held with the playful pedagogist Antonio Di Pietro, who researches and works on the theme of gaming in Italy. The theme that guided our questions was: play in the integration of children with the migratory experience. The Professor presented the game as an important resource for learning the language; promoting relationships between children / children, children / adults and educators and families; and enhance the mother tongue, considering it as the language of emotions. Finally, the game as an intercultural device, considering its emotional, relational and motivational dimensions.
id UFSC-4_ae0afe23f36474a642e9afde05f1be44
oai_identifier_str oai:periodicos.ufsc.br:article/73461
network_acronym_str UFSC-4
network_name_str Zero-a-seis
repository_id_str
spelling The possibilities of the game in the integration of children with migratory experienceLe possibilità di gioco nell'integrazione dei bambini con esperienza migratoriaAs possibilidades da brincadeira na integração das crianças com experiência migratóriaThis interview was held with the playful pedagogist Antonio Di Pietro, who researches and works on the theme of gaming in Italy. The theme that guided our questions was: play in the integration of children with the migratory experience. The Professor presented the game as an important resource for learning the language; promoting relationships between children / children, children / adults and educators and families; and enhance the mother tongue, considering it as the language of emotions. Finally, the game as an intercultural device, considering its emotional, relational and motivational dimensions.La presente intervista è stata realizzata con il pedagogista ludico Antonio Di Pietro, che ricerca e lavora sul tema del gioco in Italia. Il tema, che ha guidato le nostre domande, è stato: il gioco nell'integrazione dei bambini con l'esperienza migratoria. Il Professore presenta il gioco come una risorsa importante per imparare la lingua; promuovere le relazioni tra bambini/bambini, bambini/adulti e educatori e famiglie; valorizzare la lingua madre, considerandola come il linguaggio delle emozioni. Infine, il gioco come un dispositivo interculturale, considerando le sue dimensioni emotive, relazionali e motivazionali.A presente entrevista foi realizada com o pedagogo lúdico Antonio Di Pietro, que pesquisa e trabalha com o tema do brincar na Itália. O tema, que orientou nossos questionamentos, foi: a brincadeira na integração das crianças com experiência migratória. O Professor apresentou a brincadeira como um importante recurso para aprender a língua; promover as relações entre crianças/crianças, crianças/adultos e profissionais da educação e famílias; valorizar a língua materna, considerando esta como a língua das emoções. Por fim, a brincadeira como dispositivo intercultural, considerando suas dimensões emocionais, relacionais e motivacionais.Universidade Federal de Santa Catarina2021-03-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/7346110.5007/1980-4512.2021.e73461Zero-a-Seis; v. 23 n. 43 (2021): Dossiê: Migrações Internacionais e Infâncias; 983-9991980-4512reponame:Zero-a-seisinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCporhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/73461/45700Copyright (c) 2021 Antonio Di Pietro; Gioconda Ghiggiinfo:eu-repo/semantics/openAccessGhiggi, GiocondaDi Pietro, Antonio 2021-03-12T23:33:10Zoai:periodicos.ufsc.br:article/73461Revistahttp://www.periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/indexPUBhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/oaijoao.josue@ufsc.br1980-45121980-4512opendoar:2021-03-12T23:33:10Zero-a-seis - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv The possibilities of the game in the integration of children with migratory experience
Le possibilità di gioco nell'integrazione dei bambini con esperienza migratoria
As possibilidades da brincadeira na integração das crianças com experiência migratória
title The possibilities of the game in the integration of children with migratory experience
spellingShingle The possibilities of the game in the integration of children with migratory experience
Ghiggi, Gioconda
title_short The possibilities of the game in the integration of children with migratory experience
title_full The possibilities of the game in the integration of children with migratory experience
title_fullStr The possibilities of the game in the integration of children with migratory experience
title_full_unstemmed The possibilities of the game in the integration of children with migratory experience
title_sort The possibilities of the game in the integration of children with migratory experience
author Ghiggi, Gioconda
author_facet Ghiggi, Gioconda
Di Pietro, Antonio
author_role author
author2 Di Pietro, Antonio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ghiggi, Gioconda
Di Pietro, Antonio
description This interview was held with the playful pedagogist Antonio Di Pietro, who researches and works on the theme of gaming in Italy. The theme that guided our questions was: play in the integration of children with the migratory experience. The Professor presented the game as an important resource for learning the language; promoting relationships between children / children, children / adults and educators and families; and enhance the mother tongue, considering it as the language of emotions. Finally, the game as an intercultural device, considering its emotional, relational and motivational dimensions.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/73461
10.5007/1980-4512.2021.e73461
url https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/73461
identifier_str_mv 10.5007/1980-4512.2021.e73461
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/73461/45700
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Antonio Di Pietro; Gioconda Ghiggi
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Antonio Di Pietro; Gioconda Ghiggi
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Zero-a-Seis; v. 23 n. 43 (2021): Dossiê: Migrações Internacionais e Infâncias; 983-999
1980-4512
reponame:Zero-a-seis
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Zero-a-seis
collection Zero-a-seis
repository.name.fl_str_mv Zero-a-seis - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv joao.josue@ufsc.br
_version_ 1789435152865165312