CONTEMPORARY DILEMMAS OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE: NARRATIVE, ETHICS AND EMOTION IN THE “VOLKSWAGEN 70 ANOS GERAÇÕES” COMMERCIAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista GEMInIS |
Texto Completo: | https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/819 |
Resumo: | Artificial intelligence (AI) has generated discussions about ethical limits and how narratives are constructed with texts, audio and images that are sometimes invented or appropriated from intellectual properties. In this media and platformized development, Volkswagen’s (VW) 70th anniversary commercial raises questions about the use of AI and the contexts in which it is employed. From an indicative methodological perspective, the aim is to discuss how AI narratives have implications for digital platforms, ethical issues and the mobilization of emotions. |
id |
UFSCAR-2_2ea63af0a04f2259fcda6d8a29810f3f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/819 |
network_acronym_str |
UFSCAR-2 |
network_name_str |
Revista GEMInIS |
repository_id_str |
|
spelling |
CONTEMPORARY DILEMMAS OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE: NARRATIVE, ETHICS AND EMOTION IN THE “VOLKSWAGEN 70 ANOS GERAÇÕES” COMMERCIALDILEMAS CONTEMPORÁNEOS DE LA INTELIGENCIA ARTIFICIAL: NARRATIVA, ÉTICA Y EMOCIÓN EN EL COMERCIAL “VOLKSWAGEN 70 ANOS GERAÇÕES”DILEMAS CONTEMPORÂNEOS DA INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL : NARRATIVA, ÉTICA E EMOÇÃO NO COMERCIAL “VOLKSWAGEN 70 ANOS GERAÇÕES”inteligência artificialcomercial Volkswagen 70 anos Geraçõesnarrativaséticaemoçõesinteligencia artificialcomercial Generaciones 70 años de Volkswagennarrativasartificial intelligenceVolkswagen’s 70 years Generations commercialnarrativesArtificial intelligence (AI) has generated discussions about ethical limits and how narratives are constructed with texts, audio and images that are sometimes invented or appropriated from intellectual properties. In this media and platformized development, Volkswagen’s (VW) 70th anniversary commercial raises questions about the use of AI and the contexts in which it is employed. From an indicative methodological perspective, the aim is to discuss how AI narratives have implications for digital platforms, ethical issues and the mobilization of emotions.La inteligencia artificial (IA) ha generado debates sobre los límites éticos y cómo se construyen las narrativas con textos, audio e imágenes que a veces son inventados o se apropian de la propiedad intelectual. En este desarrollo mediático y plataformizado, el comercial del 70 aniversario de Volkswagen (VW) plantea interrogantes sobre el uso de la IA y los contextos en los que se emplea. Desde una perspectiva metodológica indicativa, el objetivo es debatir cómo las narrativas de la IA tienen implicaciones para las plataformas digitales, las cuestiones éticas y la movilización de las emociones.A inteligência artificial (IA) tem gerado discussões sobre limites éticos e como as narrativas são construídas com textos, áudios e imagens que, por vezes, são inventados ou apropriados de propriedades intelectuais. Nesse desenvolvimento midiático e plataformizado, o comercial de 70 anos da Volkswagen (VW) acende questões sobre o uso da IA e os contextos em que é empregada. A partir da perspectiva metodológica indiciária, objetiva-se discutir como as narrativas da IA trazem implicações para as plataformas digitais, as questões éticas e a mobilização das emoções. UFSCar2024-05-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/81910.14244/2179-1465.RG.2024v15i1p165-187Revista GEMInIS; v. 15 n. 1 (2024): Narrativas de IA: tendências da produção audiovisual - Parte 2; 165-187Revista GEMInIS; Vol. 15 No. 1 (2024): AI narratives: trends in audiovisual production - Part 2; 165-187Revista GEMInIS; Vol. 15 Núm. 1 (2024): Narrativas de IA: tendencias en la producción audiovisual - Parte 2; 165-1872179-1465reponame:Revista GEMInISinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARporhttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/819/544Copyright (c) 2024 Laryssa Gabellini, Maurício João Vieira Filho, Mariana Ramalho Procópiohttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGabellini, Laryssa Vieira Filho, Maurício JoãoProcópio, Mariana Ramalho2024-05-06T01:35:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/819Revistahttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminisPUBhttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/oai||revista.geminisufscar@gmail.com2179-14652179-1465opendoar:2024-05-06T01:35:12Revista GEMInIS - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CONTEMPORARY DILEMMAS OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE: NARRATIVE, ETHICS AND EMOTION IN THE “VOLKSWAGEN 70 ANOS GERAÇÕES” COMMERCIAL DILEMAS CONTEMPORÁNEOS DE LA INTELIGENCIA ARTIFICIAL: NARRATIVA, ÉTICA Y EMOCIÓN EN EL COMERCIAL “VOLKSWAGEN 70 ANOS GERAÇÕES” DILEMAS CONTEMPORÂNEOS DA INTELIGÊNCIA ARTIFICIAL : NARRATIVA, ÉTICA E EMOÇÃO NO COMERCIAL “VOLKSWAGEN 70 ANOS GERAÇÕES” |
title |
CONTEMPORARY DILEMMAS OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE: NARRATIVE, ETHICS AND EMOTION IN THE “VOLKSWAGEN 70 ANOS GERAÇÕES” COMMERCIAL |
spellingShingle |
CONTEMPORARY DILEMMAS OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE: NARRATIVE, ETHICS AND EMOTION IN THE “VOLKSWAGEN 70 ANOS GERAÇÕES” COMMERCIAL Gabellini, Laryssa inteligência artificial comercial Volkswagen 70 anos Gerações narrativas ética emoções inteligencia artificial comercial Generaciones 70 años de Volkswagen narrativas artificial intelligence Volkswagen’s 70 years Generations commercial narratives |
title_short |
CONTEMPORARY DILEMMAS OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE: NARRATIVE, ETHICS AND EMOTION IN THE “VOLKSWAGEN 70 ANOS GERAÇÕES” COMMERCIAL |
title_full |
CONTEMPORARY DILEMMAS OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE: NARRATIVE, ETHICS AND EMOTION IN THE “VOLKSWAGEN 70 ANOS GERAÇÕES” COMMERCIAL |
title_fullStr |
CONTEMPORARY DILEMMAS OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE: NARRATIVE, ETHICS AND EMOTION IN THE “VOLKSWAGEN 70 ANOS GERAÇÕES” COMMERCIAL |
title_full_unstemmed |
CONTEMPORARY DILEMMAS OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE: NARRATIVE, ETHICS AND EMOTION IN THE “VOLKSWAGEN 70 ANOS GERAÇÕES” COMMERCIAL |
title_sort |
CONTEMPORARY DILEMMAS OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE: NARRATIVE, ETHICS AND EMOTION IN THE “VOLKSWAGEN 70 ANOS GERAÇÕES” COMMERCIAL |
author |
Gabellini, Laryssa |
author_facet |
Gabellini, Laryssa Vieira Filho, Maurício João Procópio, Mariana Ramalho |
author_role |
author |
author2 |
Vieira Filho, Maurício João Procópio, Mariana Ramalho |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gabellini, Laryssa Vieira Filho, Maurício João Procópio, Mariana Ramalho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
inteligência artificial comercial Volkswagen 70 anos Gerações narrativas ética emoções inteligencia artificial comercial Generaciones 70 años de Volkswagen narrativas artificial intelligence Volkswagen’s 70 years Generations commercial narratives |
topic |
inteligência artificial comercial Volkswagen 70 anos Gerações narrativas ética emoções inteligencia artificial comercial Generaciones 70 años de Volkswagen narrativas artificial intelligence Volkswagen’s 70 years Generations commercial narratives |
description |
Artificial intelligence (AI) has generated discussions about ethical limits and how narratives are constructed with texts, audio and images that are sometimes invented or appropriated from intellectual properties. In this media and platformized development, Volkswagen’s (VW) 70th anniversary commercial raises questions about the use of AI and the contexts in which it is employed. From an indicative methodological perspective, the aim is to discuss how AI narratives have implications for digital platforms, ethical issues and the mobilization of emotions. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-05-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/819 10.14244/2179-1465.RG.2024v15i1p165-187 |
url |
https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/819 |
identifier_str_mv |
10.14244/2179-1465.RG.2024v15i1p165-187 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/819/544 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Laryssa Gabellini, Maurício João Vieira Filho, Mariana Ramalho Procópio http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Laryssa Gabellini, Maurício João Vieira Filho, Mariana Ramalho Procópio http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UFSCar |
publisher.none.fl_str_mv |
UFSCar |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista GEMInIS; v. 15 n. 1 (2024): Narrativas de IA: tendências da produção audiovisual - Parte 2; 165-187 Revista GEMInIS; Vol. 15 No. 1 (2024): AI narratives: trends in audiovisual production - Part 2; 165-187 Revista GEMInIS; Vol. 15 Núm. 1 (2024): Narrativas de IA: tendencias en la producción audiovisual - Parte 2; 165-187 2179-1465 reponame:Revista GEMInIS instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) instacron:UFSCAR |
instname_str |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
instacron_str |
UFSCAR |
institution |
UFSCAR |
reponame_str |
Revista GEMInIS |
collection |
Revista GEMInIS |
repository.name.fl_str_mv |
Revista GEMInIS - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revista.geminisufscar@gmail.com |
_version_ |
1799875085798998016 |