THE GESTATION OF THE BOSSA NOVA IN THE TWO MOVIES MOTIVATORS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Miranda Leão, Aurora Almeida de
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista GEMInIS
Texto Completo: https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/591
Resumo: The movies Orpheu do carnaval (1958), of Marcel Camus, and O mandarim (1995), of Julio Bressane, are focuses this article. Starting from the question "To what extent does the audiovisual can contribute to understanding from birth of Bossa Nova and helps preserve your memory como reinvention of samba ?", we aim to unveil the way the works in the historical layout insert of carioca movement and how the ancestry of Orpheus is evident. For this we follow a theoretical-exploratory methodology, concluding that the works function as an important place of memory (NORA, 1993) the rhythm that still enchants the whole world.
id UFSCAR-2_b83dfea94f4bf79cf34e0a3077ca0be5
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/591
network_acronym_str UFSCAR-2
network_name_str Revista GEMInIS
repository_id_str
spelling THE GESTATION OF THE BOSSA NOVA IN THE TWO MOVIES MOTIVATORSA GESTAÇÃO DA BOSSA NOVA EM DOIS FILMES SEMINAISBossa NovaVinícius de MoraesJulio BressaneBossa NovaVinícius de MoraesJulio BressaneThe movies Orpheu do carnaval (1958), of Marcel Camus, and O mandarim (1995), of Julio Bressane, are focuses this article. Starting from the question "To what extent does the audiovisual can contribute to understanding from birth of Bossa Nova and helps preserve your memory como reinvention of samba ?", we aim to unveil the way the works in the historical layout insert of carioca movement and how the ancestry of Orpheus is evident. For this we follow a theoretical-exploratory methodology, concluding that the works function as an important place of memory (NORA, 1993) the rhythm that still enchants the whole world.Os filmes Orfeu do carnaval (1958), de Marcel Camus, e O mandarim (1995), de Júlio Bressane, são foco do artigo. Partindo da pergunta “Até que ponto o audiovisual pode contribuir para a compreensão do surgimento da Bossa Nova e ajuda a preservar sua memória como reinvenção do samba?”, objetivamos desvelar como as obras inserem-se no traçado histórico do movimento carioca e como a ascendência de Orfeu se evidencia. Para isso, seguimos uma metodologia teórico-exploratória, concluindo que as obras funcionam como importante lugar de memória (NORA, 1993) do ritmo que até hoje encanta o mundo inteiro.UFSCar2022-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/59110.53450/2179-1465.RG.2022v13i1p188-203Revista GEMInIS; v. 13 n. 1 (2022): Acessibilidade audiovisual: práticas de tradução e linguagem - Parte 2; 188-203Revista GEMInIS; Vol. 13 No. 1 (2022): Audiovisual accessibility: translation and language practices - Part 2; 188-203Revista GEMInIS; Vol. 13 Núm. 1 (2022): Acessibilidade audiovisual: práticas de tradução e linguagem - Parte 2; 188-2032179-1465reponame:Revista GEMInISinstname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)instacron:UFSCARporhttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/591/475Copyright (c) 2022 Aurora Almeida de Miranda Leãohttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMiranda Leão, Aurora Almeida de2022-04-29T03:33:47Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/591Revistahttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminisPUBhttps://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/oai||revista.geminisufscar@gmail.com2179-14652179-1465opendoar:2022-04-29T03:33:47Revista GEMInIS - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)false
dc.title.none.fl_str_mv THE GESTATION OF THE BOSSA NOVA IN THE TWO MOVIES MOTIVATORS
A GESTAÇÃO DA BOSSA NOVA EM DOIS FILMES SEMINAIS
title THE GESTATION OF THE BOSSA NOVA IN THE TWO MOVIES MOTIVATORS
spellingShingle THE GESTATION OF THE BOSSA NOVA IN THE TWO MOVIES MOTIVATORS
Miranda Leão, Aurora Almeida de
Bossa Nova
Vinícius de Moraes
Julio Bressane
Bossa Nova
Vinícius de Moraes
Julio Bressane
title_short THE GESTATION OF THE BOSSA NOVA IN THE TWO MOVIES MOTIVATORS
title_full THE GESTATION OF THE BOSSA NOVA IN THE TWO MOVIES MOTIVATORS
title_fullStr THE GESTATION OF THE BOSSA NOVA IN THE TWO MOVIES MOTIVATORS
title_full_unstemmed THE GESTATION OF THE BOSSA NOVA IN THE TWO MOVIES MOTIVATORS
title_sort THE GESTATION OF THE BOSSA NOVA IN THE TWO MOVIES MOTIVATORS
author Miranda Leão, Aurora Almeida de
author_facet Miranda Leão, Aurora Almeida de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Miranda Leão, Aurora Almeida de
dc.subject.por.fl_str_mv Bossa Nova
Vinícius de Moraes
Julio Bressane
Bossa Nova
Vinícius de Moraes
Julio Bressane
topic Bossa Nova
Vinícius de Moraes
Julio Bressane
Bossa Nova
Vinícius de Moraes
Julio Bressane
description The movies Orpheu do carnaval (1958), of Marcel Camus, and O mandarim (1995), of Julio Bressane, are focuses this article. Starting from the question "To what extent does the audiovisual can contribute to understanding from birth of Bossa Nova and helps preserve your memory como reinvention of samba ?", we aim to unveil the way the works in the historical layout insert of carioca movement and how the ancestry of Orpheus is evident. For this we follow a theoretical-exploratory methodology, concluding that the works function as an important place of memory (NORA, 1993) the rhythm that still enchants the whole world.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/591
10.53450/2179-1465.RG.2022v13i1p188-203
url https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/591
identifier_str_mv 10.53450/2179-1465.RG.2022v13i1p188-203
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistageminis.ufscar.br/index.php/geminis/article/view/591/475
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Aurora Almeida de Miranda Leão
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Aurora Almeida de Miranda Leão
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv UFSCar
publisher.none.fl_str_mv UFSCar
dc.source.none.fl_str_mv Revista GEMInIS; v. 13 n. 1 (2022): Acessibilidade audiovisual: práticas de tradução e linguagem - Parte 2; 188-203
Revista GEMInIS; Vol. 13 No. 1 (2022): Audiovisual accessibility: translation and language practices - Part 2; 188-203
Revista GEMInIS; Vol. 13 Núm. 1 (2022): Acessibilidade audiovisual: práticas de tradução e linguagem - Parte 2; 188-203
2179-1465
reponame:Revista GEMInIS
instname:Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron:UFSCAR
instname_str Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
instacron_str UFSCAR
institution UFSCAR
reponame_str Revista GEMInIS
collection Revista GEMInIS
repository.name.fl_str_mv Revista GEMInIS - Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
repository.mail.fl_str_mv ||revista.geminisufscar@gmail.com
_version_ 1789434638908784640