Lyrics, melody, arrangement: elements in tension in Favela by Antonio Carlos Jobim and Vinícius de Moraes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Merhy, Silvio Augusto
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Per Musi
Texto Completo: https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/43903
Resumo: Records have made easier to think over a musical issue as a document, not exclusively as an aesthetic object. Through song recordings it is possible to decompose, recompose, analyze, extract components, etc., and most of all consider them as belonging to a vast social net. Putting together lyrics, melody and arrangement poses the question of classifying genres. Musical arrangements, as a kind of song frame, can break apart the former sense of the combination lyrics/melody. Some recordings of O morro não tem vez by Tom Jobim and Vinicius de Moraes disclose contradictions and tensions in what is called Bossa Nova and make it a permanent question.
id UFMG-3_74c3e73f62a5c095f26a036be03ae971
oai_identifier_str oai:periodicos.ufmg.br:article/43903
network_acronym_str UFMG-3
network_name_str Per Musi
repository_id_str
spelling Lyrics, melody, arrangement: elements in tension in Favela by Antonio Carlos Jobim and Vinícius de MoraesLetra, melodía, arreglo: componentes en tensión en O morro não tem vez de Antonio Carlos Jobim y Vinícius de MoraesLetra, melodia, arranjo: componentes em tensão em O morro não tem vez de Antonio Carlos Jobim e Vinícius de MoraesBrazilian popular songSambaSlums in Rio de JaneiroBossa NovaTom JobimVinícius de MoraesCanção popular brasileiraSambaFavelas cariocasBossa NovaTom JobimVinícius de MoraesCanción popular brasileñaSambaFavelas cariocasBossa NovaTom JobimVinícius de MoraesRecords have made easier to think over a musical issue as a document, not exclusively as an aesthetic object. Through song recordings it is possible to decompose, recompose, analyze, extract components, etc., and most of all consider them as belonging to a vast social net. Putting together lyrics, melody and arrangement poses the question of classifying genres. Musical arrangements, as a kind of song frame, can break apart the former sense of the combination lyrics/melody. Some recordings of O morro não tem vez by Tom Jobim and Vinicius de Moraes disclose contradictions and tensions in what is called Bossa Nova and make it a permanent question.La grabación fonográfica ha facilitado pensar en una producción musical como documento, no sólo como objeto de apreciación estética. Grabar canciones populares permite descomponerlas, recomponerlas, analizarlas, destacar partes y pensarlas como un objeto perteneciente a una red social de amplitudes casi infinitas. Ocasionalmente, la forma en que se combinan letra, melodía y arreglos plantea interrogantes sobre la clasificación de los géneros. El musical sical, el soporte sonoro de la canción, puede poner en tensión la combinación de letra y música e incluso desplazar el significado del conjunto. Algunas de las grabaciones de O morro não tem vez de Tom Jobim y Vinícius de Moraes revelan contrastes y tensiones que hacen de lo que se ha clasificado como Bossa Nova un tema permanente.O registro fonográfico tornou mais fácil pensar uma produção musical como documento, não apenas como objeto de apreciação estética. A gravação de canções populares permite prontamente decompor, recompor, analisar, destacar partes e pensá-las como objeto pertencente a uma rede social de amplitudes quase infinitas. Ocasionalmente, o modo como se combinam letra, melodia e arranjo faz brotar questões sobre a classificação dos gêneros. O arranjo musical, suporte sonoro da canção, pode colocar em tensão a combinação letra e música e até mesmo deslocar o sentido do conjunto. Algumas das gravações de O morro não tem vez de Tom Jobim e Vinícius de Moraes revelam contrastes e tensões que tornam uma questão permanente o que se classificou como Bossa Nova.Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)2010-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontexttextinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/43903Per Musi; No. 22 (2010): General Topics; 1-9Per Musi; Núm. 22 (2010): General Topics; 1-9Per Musi; n. 22 (2010): General Topics; 1-92317-63771517-7599reponame:Per Musiinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMGporhttps://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/43903/34907http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMerhy, Silvio Augusto2023-03-10T21:39:46Zoai:periodicos.ufmg.br:article/43903Revistahttp://www.scielo.br/revistas/pm/iaboutj.htmPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpantoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br2317-63771517-7599opendoar:2023-03-10T21:39:46Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Lyrics, melody, arrangement: elements in tension in Favela by Antonio Carlos Jobim and Vinícius de Moraes
Letra, melodía, arreglo: componentes en tensión en O morro não tem vez de Antonio Carlos Jobim y Vinícius de Moraes
Letra, melodia, arranjo: componentes em tensão em O morro não tem vez de Antonio Carlos Jobim e Vinícius de Moraes
title Lyrics, melody, arrangement: elements in tension in Favela by Antonio Carlos Jobim and Vinícius de Moraes
spellingShingle Lyrics, melody, arrangement: elements in tension in Favela by Antonio Carlos Jobim and Vinícius de Moraes
Merhy, Silvio Augusto
Brazilian popular song
Samba
Slums in Rio de Janeiro
Bossa Nova
Tom Jobim
Vinícius de Moraes
Canção popular brasileira
Samba
Favelas cariocas
Bossa Nova
Tom Jobim
Vinícius de Moraes
Canción popular brasileña
Samba
Favelas cariocas
Bossa Nova
Tom Jobim
Vinícius de Moraes
title_short Lyrics, melody, arrangement: elements in tension in Favela by Antonio Carlos Jobim and Vinícius de Moraes
title_full Lyrics, melody, arrangement: elements in tension in Favela by Antonio Carlos Jobim and Vinícius de Moraes
title_fullStr Lyrics, melody, arrangement: elements in tension in Favela by Antonio Carlos Jobim and Vinícius de Moraes
title_full_unstemmed Lyrics, melody, arrangement: elements in tension in Favela by Antonio Carlos Jobim and Vinícius de Moraes
title_sort Lyrics, melody, arrangement: elements in tension in Favela by Antonio Carlos Jobim and Vinícius de Moraes
author Merhy, Silvio Augusto
author_facet Merhy, Silvio Augusto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Merhy, Silvio Augusto
dc.subject.por.fl_str_mv Brazilian popular song
Samba
Slums in Rio de Janeiro
Bossa Nova
Tom Jobim
Vinícius de Moraes
Canção popular brasileira
Samba
Favelas cariocas
Bossa Nova
Tom Jobim
Vinícius de Moraes
Canción popular brasileña
Samba
Favelas cariocas
Bossa Nova
Tom Jobim
Vinícius de Moraes
topic Brazilian popular song
Samba
Slums in Rio de Janeiro
Bossa Nova
Tom Jobim
Vinícius de Moraes
Canção popular brasileira
Samba
Favelas cariocas
Bossa Nova
Tom Jobim
Vinícius de Moraes
Canción popular brasileña
Samba
Favelas cariocas
Bossa Nova
Tom Jobim
Vinícius de Moraes
description Records have made easier to think over a musical issue as a document, not exclusively as an aesthetic object. Through song recordings it is possible to decompose, recompose, analyze, extract components, etc., and most of all consider them as belonging to a vast social net. Putting together lyrics, melody and arrangement poses the question of classifying genres. Musical arrangements, as a kind of song frame, can break apart the former sense of the combination lyrics/melody. Some recordings of O morro não tem vez by Tom Jobim and Vinicius de Moraes disclose contradictions and tensions in what is called Bossa Nova and make it a permanent question.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-07-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
text
text
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/43903
url https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/43903
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/43903/34907
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
dc.source.none.fl_str_mv Per Musi; No. 22 (2010): General Topics; 1-9
Per Musi; Núm. 22 (2010): General Topics; 1-9
Per Musi; n. 22 (2010): General Topics; 1-9
2317-6377
1517-7599
reponame:Per Musi
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Per Musi
collection Per Musi
repository.name.fl_str_mv Per Musi - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv antoniom@fgvnf.br||permusi@ufmg.br
_version_ 1799711237275123712