Who is going to save the final girl? the politics of representation in the films halloween and the silence of the lambs
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFSC |
Texto Completo: | https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/129422 |
Resumo: | Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2014 |
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Who is going to save the final girl? the politics of representation in the films halloween and the silence of the lambsLinguísticaFilmes de horrorTeoria QueerCinema americanoTese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2014Abstract: This dissertation aims at analyzing female representations in two film productions of the North American horror cinema, specifically of its subgenre slasher films, namely Halloween, directed by John Carpenter (1978) and The Silence of the Lambs, directed by Jonathan Demme (1991). My main theoretical framework is film, representation, gender, feminist and queer theories (Butler, 1990, 1993; Clover, 1989; Dika, 1985, Halberstam, 1995; Hall 1973, 1997; Mulvey, 1975, 1981; 2006; Rockoff, 2006; Weedon, 1995). My hypothesis is that the figure of the final girl, in the two films selected for analysis, is not progressive as suggested by the author Carol Clover in her work Men, Women and Chainsaws (1989). On the contrary, the two female characters are represented, in the narrative, as subjugated by the patriarchal system that has been conventionalized in the slasher subgenre. In order to provide arguments for my hypothesis, I analyze general aspects of both form and content of the two films, as well as specific scenes, using the cinematic elements of mise-en-scène, props, characterization, editing and lighting in order to obtain relevant results for my research.<br>Esta tese de doutorado objetiva analisar as representações femininas em duas produções cinematográficas do cinema de horror Norte-americano, especificamente do seu subgênero slasher films, intituladas Halloween, dirigido por John Carpenter (1978) e The Silenceof the Lambs, dirigido por Jonathan Demme (1991). Para tal análise, eu utilizo como referencial teórico as teorias de estudos de cinema, representação, gênero, feministas e queer (Butler, 1990, 1993; Clover, 1989; Dika, 1985; Halberstam, 1995; Hall, 1973, 1997; Halberstam, 1995; Mulvey, 1975; 1981; 2006; Rockoff, 2006; Weedon, 1995) para compor os meus argumentos. A minha hipótese consiste no fato de que a figura da final girl não é inovadora como sugere a autora Carol Clover em sua obra Men, Women and Chainsaws (1989). Ao contrário, a personagem feminina é representada na narrativa como subjugada pelo sistema patriarcal que se convencionou em filmes do gênero. Para a investigação da minha hipótese, foram feitas análises gerais dos filmes propostos, tanto considerando suas formas quanto conteúdos, bem como a de cenas específicas, utilizando-se dos elementos de cinema tais como mise-èn-scene, elementos de cena, caracterização de personagens, edição e luz a fim de obter resultados relevantes para a minha pesquisa.Gatti Junior, José SoaresUniversidade Federal de Santa CatarinaBoer, Raphael Albuquerque de2015-02-05T21:04:30Z2015-02-05T21:04:30Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis136 p. | ils.application/pdf329053https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/129422engreponame:Repositório Institucional da UFSCinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCinfo:eu-repo/semantics/openAccess2015-02-05T21:04:30Zoai:repositorio.ufsc.br:123456789/129422Repositório InstitucionalPUBhttp://150.162.242.35/oai/requestopendoar:23732015-02-05T21:04:30Repositório Institucional da UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false |
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