Critical EFL and critical literacy: the impacts of designing and implementing a cycle of tasks in a public school setting for critical language and critical literacy development

Bibliographic Details
Main Author: Farias, Priscila Fabiane
Publication Date: 2018
Format: Doctoral thesis
Language: eng
Source: Repositório Institucional da UFSC
Download full: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/192786
Summary: Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2018.
id UFSC_40cd37550201bc7f5073fc32c054abea
oai_identifier_str oai:repositorio.ufsc.br:123456789/192786
network_acronym_str UFSC
network_name_str Repositório Institucional da UFSC
repository_id_str 2373
spelling Universidade Federal de Santa CatarinaFarias, Priscila FabianeD'Ely, Raquel Carolina Souza Ferraz2019-01-05T03:02:09Z2019-01-05T03:02:09Z2018355547https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/192786Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2018.Abstract : Bearing in mind the relevance of critical applied linguistics (Pennycook, 1999) to English as a foreign language teaching and taking into account the significant contributions that Task-Based Approach (TBA) (Van den Branden, 2016), Critical Pedagogy (CP) (Crookes, 2013) and Critical Literacy (CL) (Bishop, 2014) have made to the advance of language education, this study aims at investigating the implementation of a cycle of tasks in a 7th grade English class in a public school, comprised of fourteen students, fostering the development of language and critical literacy. In this sense, a task cycle that tackled issues of gender representation was designed under the TBA (Skehan, 1996,2016; Ellis, 2003, 2017), CL (McLaughlin & DeVoogd, 2004a, 2004b) and CP (Freire, 1970; Crookes, 2013) frameworks. It was then implemented and its impacts on participants language and critical literacy development were analyzed considering a) the teacher/researcher s perceptions on tasks and diary notes, b) learners performance in two pre-tests and two post-tests, and c) participants own perceptions through a post-task questionnaire and interviews. Data was analyzed both quantitatively and qualitatively. Findings from the teacher/researcher s perception revealed that both language and critical literacy development seemed to take place during the cycle implementation, highlighting both the role of the task-cycle as an instructional tool and the role of the critical task-based teacher in task design and implementation. Moreover, statistical results from two pre-test/post-test comparisons showed a significant difference between conditions after the task cycle implementation, in terms of knowledge of the simple past structure, accuracy, outcome achievement and critical perspective. Finally, participants own perceptions indicate positive perspectives towards their language and critical literacy development. All in all, these findings make a strong case for critical and task-based foreign language classrooms, not as a recipe for successful outcome but, instead, as an alternative for learners emancipation towards context transformation.Considerando a relevância de uma perspectiva critica para linguística aplicada (Pennycook, 1999) no que diz respeito ao ensino de inglês como língua estrangeira, e levando em conta as significativas contribuições que as áreas da Abordagem Baseada em Tarefas (ABT) (Van den Branden, 2016), da Pedagogia Crítica (PC) (Crookes, 2013), e do Letramento Critico (LC) (Bishop, 2014) tem feito para o avanço da educação de língua estrangeira, este estudo teve como objetivo investigar a implementação de um ciclo de tarefas em uma turma de inglês de sétimo ano de uma escola pública, com quatorze alunos, na tentativa de promover o desenvolvimento de língua e letramento critico. Dessa forma, o ciclo de tarefas utilizado, que discutiu questões de representação de gênero, foi desenvolvido sob os princípios e parâmetros da ABT (Skehan, 1996,2016; Ellis, 2003, 2017), do LC (McLaughlin & DeVoogd, 2004a, 2004b), e da PC (Freire, 1970; Crookes, 2013). As tarefas foram então implementadas e seus possíveis impactos no desenvolvimento de língua e letramento critico dos participantes analisados, levando em consideração a) a percepção da professora/pesquisadora em relação à tarefas e notas em seu diário de aula, b) o desempenho dos participantes em dois pré-testes e dois pós-testes, e c) a percepção dos participantes através de um questionário pós-tarefa e entrevistas. Os dados coletados foram analisados quantitativa e qualitativamente. Resultados, em relação a perspectiva da professora/pesquisadora, demonstram que o desenvolvimento de ambos língua e letramento critico parecem ter ocorrido durante a implementação do ciclo de tarefas, enfatizando o papel do ciclo em si, como uma ferramenta de instrução, e do professor critico e orientado pelos princípios da tarefas no momento de desenvolvimento e implementação das mesmas. Além disso, resultados estatísticos de ambas as comparações entre os pré-testes e pós-testes demonstraram uma diferença significativa entre as duas condições após a implementação do ciclo de tarefas, em termos de conhecimento da estrutura do passado simples, acurácia, alcance do outcome e perspectiva critica. Finalmente, a percepção dos participantes indicou perspectivas positivas no que diz respeito à seu desenvolvimento linguístico e de letramento critico. É possível afirmar, portanto, que tais resultados reforçam a relevância de aulas de língua estrangeira de uma perspectiva critica e que sigam os princípios da ABT, não como uma receita para um resultado bem sucedido, mas sim como uma alternativa, que busca emancipação dos estudantes no sentido da transformação de seu próprio contexto.329 p.| il., grafs.engLíngua inglesaLinguística aplicadaLetramentoCritical EFL and critical literacy: the impacts of designing and implementing a cycle of tasks in a public school setting for critical language and critical literacy developmentinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisreponame:Repositório Institucional da UFSCinstname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)instacron:UFSCinfo:eu-repo/semantics/openAccessORIGINALPPGI0123-T.pdfPPGI0123-T.pdfapplication/pdf2127127https://repositorio.ufsc.br/bitstream/123456789/192786/-1/PPGI0123-T.pdfe4da6f54580d6af12c9aba807340ca95MD5-1123456789/1927862019-01-05 01:02:09.686oai:repositorio.ufsc.br:123456789/192786Repositório de PublicaçõesPUBhttp://150.162.242.35/oai/requestopendoar:23732019-01-05T03:02:09Repositório Institucional da UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)false
dc.title.none.fl_str_mv Critical EFL and critical literacy: the impacts of designing and implementing a cycle of tasks in a public school setting for critical language and critical literacy development
title Critical EFL and critical literacy: the impacts of designing and implementing a cycle of tasks in a public school setting for critical language and critical literacy development
spellingShingle Critical EFL and critical literacy: the impacts of designing and implementing a cycle of tasks in a public school setting for critical language and critical literacy development
Farias, Priscila Fabiane
Língua inglesa
Linguística aplicada
Letramento
title_short Critical EFL and critical literacy: the impacts of designing and implementing a cycle of tasks in a public school setting for critical language and critical literacy development
title_full Critical EFL and critical literacy: the impacts of designing and implementing a cycle of tasks in a public school setting for critical language and critical literacy development
title_fullStr Critical EFL and critical literacy: the impacts of designing and implementing a cycle of tasks in a public school setting for critical language and critical literacy development
title_full_unstemmed Critical EFL and critical literacy: the impacts of designing and implementing a cycle of tasks in a public school setting for critical language and critical literacy development
title_sort Critical EFL and critical literacy: the impacts of designing and implementing a cycle of tasks in a public school setting for critical language and critical literacy development
author Farias, Priscila Fabiane
author_facet Farias, Priscila Fabiane
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.contributor.author.fl_str_mv Farias, Priscila Fabiane
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv D'Ely, Raquel Carolina Souza Ferraz
contributor_str_mv D'Ely, Raquel Carolina Souza Ferraz
dc.subject.classification.none.fl_str_mv Língua inglesa
Linguística aplicada
Letramento
topic Língua inglesa
Linguística aplicada
Letramento
description Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2018.
publishDate 2018
dc.date.issued.fl_str_mv 2018
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2019-01-05T03:02:09Z
dc.date.available.fl_str_mv 2019-01-05T03:02:09Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/192786
dc.identifier.other.none.fl_str_mv 355547
identifier_str_mv 355547
url https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/192786
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 329 p.| il., grafs.
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFSC
instname:Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron:UFSC
instname_str Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
instacron_str UFSC
institution UFSC
reponame_str Repositório Institucional da UFSC
collection Repositório Institucional da UFSC
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.ufsc.br/bitstream/123456789/192786/-1/PPGI0123-T.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv e4da6f54580d6af12c9aba807340ca95
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1766804990179934208