PERMANENT EDUCATION IN HEALTH: PERCEPTION OF PROFESSIONALS IN THE MULTIDISCIPLINAR RESIDENCE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Cristiane Trivisiol da
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Souto, Valquíria Toledo, Roso, Camila Castro, Terra, Marlene Gomes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
DOI: 10.5902/2179769211067
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/11067
Resumo: Aim: to know the perception of professional members of a multiprofessional residence about permanent education in health. Method: the study is characterized as a qualitative, descriptive and exploratory research, type case study, conducted through field observation, documentary research and semi-structured interview, with 17 professionals members of a multiprofessional residence. Results: the evidence shows that the multiprofessional residence in health it’s a space that enables integration theory and practice as a trigger of Continuing Education in Health, which, in turn, is articulated by segments of attention for the production and management of health. Conclusion: it’s highlightened the perception of permant education beyond a punctual perspective, being trigged by spaces in which the actors discuss about permanent education, so that it can contribute to the development of competencies to act on the Public Health System.
id UFSM-12_23832b57ac33e92f0f8e93447f8258a0
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11067
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
spelling PERMANENT EDUCATION IN HEALTH: PERCEPTION OF PROFESSIONALS IN THE MULTIDISCIPLINAR RESIDENCEEducación permanente en salud: percepción de los profesionales de una residencia multidisciplinarEducação permanente em saúde: percepção de profissionais de uma residência multidisciplinarNursingContinuingeducationCase studiesInternship and residencyHealth public policyEnfermeríaEducación continuaEstudios de casosInternado y residenciaPolíticas públicas de saludEnfermagemEducação continuadaEstudos de casosInternato e residênciaPolíticas públicas de saúdeEnfermagemEducação continuadaEstudos de casosInternato e residênciaPolíticas públicas de saúdeAim: to know the perception of professional members of a multiprofessional residence about permanent education in health. Method: the study is characterized as a qualitative, descriptive and exploratory research, type case study, conducted through field observation, documentary research and semi-structured interview, with 17 professionals members of a multiprofessional residence. Results: the evidence shows that the multiprofessional residence in health it’s a space that enables integration theory and practice as a trigger of Continuing Education in Health, which, in turn, is articulated by segments of attention for the production and management of health. Conclusion: it’s highlightened the perception of permant education beyond a punctual perspective, being trigged by spaces in which the actors discuss about permanent education, so that it can contribute to the development of competencies to act on the Public Health System.Objetivo: conocer la percepción de los profesionales de una residencia multiprofesional acerca de la Educación Permanente en Salud. Método: investigación cualitativa, descriptiva y exploratoria, del tipo estudio de caso, realizado por medio de la observación de campo, pesquisa documental y entrevista semiestructurada, con 17 profesionales de una residencia multiprofesional. Resultados: los testimonios indican que la residencia multiprofesional en salud es un espacio que posibilita la integración teoría y práctica, como un disparador de la Educación Permanente en Salud, que a su vez es constituido por segmentos articulados de la atención y el manejo de la producción de la salud. Consideraciones finales: destaca la percepción de la educación permanente, más allá de una perspectiva de punto, que se desencadena por espacios en los cuales los actores hablan sobre la formación permanente para que puedan contribuir al desarrollo de las habilidades para operar en el Sistema Único de Salud.Objetivo: conhecer a percepção dos profissionais integrantes de uma residência multiprofissional sobre a Educação Permanente em Saúde. Método: pesquisa qualitativa, descritiva e exploratória, do tipo Estudo de Caso, realizado por meio de observação de campo, pesquisa documental e entrevista semiestruturada, com 17 profissionais integrantes de uma residência multiprofissional. Resultados: os depoimentos indicam que a residência multiprofissional em saúde é um espaço que possibilita a integração teoria e prática como desencadeadora da Educação Permanente em Saúde que, por sua vez, é articulada pelos segmentos da atenção e gestão para a produção de saúde. Considerações finais: destaca-se a percepção da educação permanente além de uma perspectiva pontual, sendo desencadeada por espaços nos quais atores dialogam acerca da educação permanente, a fim de que esta possa contribuir para o desenvolvimento de competências para atuação no Sistema Único de Saúde.Universidade Federal de Santa Maria2014-03-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/1106710.5902/2179769211067Revista de Enfermagem da UFSM; v. 3 (2013): Edição Especial; 627 - 6352179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/11067/pdfSilva, Cristiane Trivisiol daSouto, Valquíria ToledoRoso, Camila CastroTerra, Marlene Gomesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T15:15:35Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11067Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T15:15:35Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv PERMANENT EDUCATION IN HEALTH: PERCEPTION OF PROFESSIONALS IN THE MULTIDISCIPLINAR RESIDENCE
Educación permanente en salud: percepción de los profesionales de una residencia multidisciplinar
Educação permanente em saúde: percepção de profissionais de uma residência multidisciplinar
title PERMANENT EDUCATION IN HEALTH: PERCEPTION OF PROFESSIONALS IN THE MULTIDISCIPLINAR RESIDENCE
spellingShingle PERMANENT EDUCATION IN HEALTH: PERCEPTION OF PROFESSIONALS IN THE MULTIDISCIPLINAR RESIDENCE
PERMANENT EDUCATION IN HEALTH: PERCEPTION OF PROFESSIONALS IN THE MULTIDISCIPLINAR RESIDENCE
Silva, Cristiane Trivisiol da
Nursing
Continuing
education
Case studies
Internship and residency
Health public policy
Enfermería
Educación continua
Estudios de casos
Internado y residencia
Políticas públicas de salud
Enfermagem
Educação continuada
Estudos de casos
Internato e residência
Políticas públicas de saúde
Enfermagem
Educação continuada
Estudos de casos
Internato e residência
Políticas públicas de saúde
Silva, Cristiane Trivisiol da
Nursing
Continuing
education
Case studies
Internship and residency
Health public policy
Enfermería
Educación continua
Estudios de casos
Internado y residencia
Políticas públicas de salud
Enfermagem
Educação continuada
Estudos de casos
Internato e residência
Políticas públicas de saúde
Enfermagem
Educação continuada
Estudos de casos
Internato e residência
Políticas públicas de saúde
title_short PERMANENT EDUCATION IN HEALTH: PERCEPTION OF PROFESSIONALS IN THE MULTIDISCIPLINAR RESIDENCE
title_full PERMANENT EDUCATION IN HEALTH: PERCEPTION OF PROFESSIONALS IN THE MULTIDISCIPLINAR RESIDENCE
title_fullStr PERMANENT EDUCATION IN HEALTH: PERCEPTION OF PROFESSIONALS IN THE MULTIDISCIPLINAR RESIDENCE
PERMANENT EDUCATION IN HEALTH: PERCEPTION OF PROFESSIONALS IN THE MULTIDISCIPLINAR RESIDENCE
title_full_unstemmed PERMANENT EDUCATION IN HEALTH: PERCEPTION OF PROFESSIONALS IN THE MULTIDISCIPLINAR RESIDENCE
PERMANENT EDUCATION IN HEALTH: PERCEPTION OF PROFESSIONALS IN THE MULTIDISCIPLINAR RESIDENCE
title_sort PERMANENT EDUCATION IN HEALTH: PERCEPTION OF PROFESSIONALS IN THE MULTIDISCIPLINAR RESIDENCE
author Silva, Cristiane Trivisiol da
author_facet Silva, Cristiane Trivisiol da
Silva, Cristiane Trivisiol da
Souto, Valquíria Toledo
Roso, Camila Castro
Terra, Marlene Gomes
Souto, Valquíria Toledo
Roso, Camila Castro
Terra, Marlene Gomes
author_role author
author2 Souto, Valquíria Toledo
Roso, Camila Castro
Terra, Marlene Gomes
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Cristiane Trivisiol da
Souto, Valquíria Toledo
Roso, Camila Castro
Terra, Marlene Gomes
dc.subject.por.fl_str_mv Nursing
Continuing
education
Case studies
Internship and residency
Health public policy
Enfermería
Educación continua
Estudios de casos
Internado y residencia
Políticas públicas de salud
Enfermagem
Educação continuada
Estudos de casos
Internato e residência
Políticas públicas de saúde
Enfermagem
Educação continuada
Estudos de casos
Internato e residência
Políticas públicas de saúde
topic Nursing
Continuing
education
Case studies
Internship and residency
Health public policy
Enfermería
Educación continua
Estudios de casos
Internado y residencia
Políticas públicas de salud
Enfermagem
Educação continuada
Estudos de casos
Internato e residência
Políticas públicas de saúde
Enfermagem
Educação continuada
Estudos de casos
Internato e residência
Políticas públicas de saúde
description Aim: to know the perception of professional members of a multiprofessional residence about permanent education in health. Method: the study is characterized as a qualitative, descriptive and exploratory research, type case study, conducted through field observation, documentary research and semi-structured interview, with 17 professionals members of a multiprofessional residence. Results: the evidence shows that the multiprofessional residence in health it’s a space that enables integration theory and practice as a trigger of Continuing Education in Health, which, in turn, is articulated by segments of attention for the production and management of health. Conclusion: it’s highlightened the perception of permant education beyond a punctual perspective, being trigged by spaces in which the actors discuss about permanent education, so that it can contribute to the development of competencies to act on the Public Health System.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-03-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/11067
10.5902/2179769211067
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/11067
identifier_str_mv 10.5902/2179769211067
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/11067/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 3 (2013): Edição Especial; 627 - 635
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1822181544590049280
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.5902/2179769211067