PERMANENT EDUCATION IN HEALTH: PERCEPTION OF PROFESSIONALS IN THE MULTIDISCIPLINAR RESIDENCE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
DOI: | 10.5902/2179769211067 |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/11067 |
Resumo: | Aim: to know the perception of professional members of a multiprofessional residence about permanent education in health. Method: the study is characterized as a qualitative, descriptive and exploratory research, type case study, conducted through field observation, documentary research and semi-structured interview, with 17 professionals members of a multiprofessional residence. Results: the evidence shows that the multiprofessional residence in health it’s a space that enables integration theory and practice as a trigger of Continuing Education in Health, which, in turn, is articulated by segments of attention for the production and management of health. Conclusion: it’s highlightened the perception of permant education beyond a punctual perspective, being trigged by spaces in which the actors discuss about permanent education, so that it can contribute to the development of competencies to act on the Public Health System. |
id |
UFSM-12_23832b57ac33e92f0f8e93447f8258a0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11067 |
network_acronym_str |
UFSM-12 |
network_name_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
spelling |
PERMANENT EDUCATION IN HEALTH: PERCEPTION OF PROFESSIONALS IN THE MULTIDISCIPLINAR RESIDENCEEducación permanente en salud: percepción de los profesionales de una residencia multidisciplinarEducação permanente em saúde: percepção de profissionais de uma residência multidisciplinarNursingContinuingeducationCase studiesInternship and residencyHealth public policyEnfermeríaEducación continuaEstudios de casosInternado y residenciaPolíticas públicas de saludEnfermagemEducação continuadaEstudos de casosInternato e residênciaPolíticas públicas de saúdeEnfermagemEducação continuadaEstudos de casosInternato e residênciaPolíticas públicas de saúdeAim: to know the perception of professional members of a multiprofessional residence about permanent education in health. Method: the study is characterized as a qualitative, descriptive and exploratory research, type case study, conducted through field observation, documentary research and semi-structured interview, with 17 professionals members of a multiprofessional residence. Results: the evidence shows that the multiprofessional residence in health it’s a space that enables integration theory and practice as a trigger of Continuing Education in Health, which, in turn, is articulated by segments of attention for the production and management of health. Conclusion: it’s highlightened the perception of permant education beyond a punctual perspective, being trigged by spaces in which the actors discuss about permanent education, so that it can contribute to the development of competencies to act on the Public Health System.Objetivo: conocer la percepción de los profesionales de una residencia multiprofesional acerca de la Educación Permanente en Salud. Método: investigación cualitativa, descriptiva y exploratoria, del tipo estudio de caso, realizado por medio de la observación de campo, pesquisa documental y entrevista semiestructurada, con 17 profesionales de una residencia multiprofesional. Resultados: los testimonios indican que la residencia multiprofesional en salud es un espacio que posibilita la integración teoría y práctica, como un disparador de la Educación Permanente en Salud, que a su vez es constituido por segmentos articulados de la atención y el manejo de la producción de la salud. Consideraciones finales: destaca la percepción de la educación permanente, más allá de una perspectiva de punto, que se desencadena por espacios en los cuales los actores hablan sobre la formación permanente para que puedan contribuir al desarrollo de las habilidades para operar en el Sistema Único de Salud.Objetivo: conhecer a percepção dos profissionais integrantes de uma residência multiprofissional sobre a Educação Permanente em Saúde. Método: pesquisa qualitativa, descritiva e exploratória, do tipo Estudo de Caso, realizado por meio de observação de campo, pesquisa documental e entrevista semiestruturada, com 17 profissionais integrantes de uma residência multiprofissional. Resultados: os depoimentos indicam que a residência multiprofissional em saúde é um espaço que possibilita a integração teoria e prática como desencadeadora da Educação Permanente em Saúde que, por sua vez, é articulada pelos segmentos da atenção e gestão para a produção de saúde. Considerações finais: destaca-se a percepção da educação permanente além de uma perspectiva pontual, sendo desencadeada por espaços nos quais atores dialogam acerca da educação permanente, a fim de que esta possa contribuir para o desenvolvimento de competências para atuação no Sistema Único de Saúde.Universidade Federal de Santa Maria2014-03-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/1106710.5902/2179769211067Revista de Enfermagem da UFSM; v. 3 (2013): Edição Especial; 627 - 6352179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/11067/pdfSilva, Cristiane Trivisiol daSouto, Valquíria ToledoRoso, Camila CastroTerra, Marlene Gomesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T15:15:35Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/11067Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T15:15:35Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PERMANENT EDUCATION IN HEALTH: PERCEPTION OF PROFESSIONALS IN THE MULTIDISCIPLINAR RESIDENCE Educación permanente en salud: percepción de los profesionales de una residencia multidisciplinar Educação permanente em saúde: percepção de profissionais de uma residência multidisciplinar |
title |
PERMANENT EDUCATION IN HEALTH: PERCEPTION OF PROFESSIONALS IN THE MULTIDISCIPLINAR RESIDENCE |
spellingShingle |
PERMANENT EDUCATION IN HEALTH: PERCEPTION OF PROFESSIONALS IN THE MULTIDISCIPLINAR RESIDENCE PERMANENT EDUCATION IN HEALTH: PERCEPTION OF PROFESSIONALS IN THE MULTIDISCIPLINAR RESIDENCE Silva, Cristiane Trivisiol da Nursing Continuing education Case studies Internship and residency Health public policy Enfermería Educación continua Estudios de casos Internado y residencia Políticas públicas de salud Enfermagem Educação continuada Estudos de casos Internato e residência Políticas públicas de saúde Enfermagem Educação continuada Estudos de casos Internato e residência Políticas públicas de saúde Silva, Cristiane Trivisiol da Nursing Continuing education Case studies Internship and residency Health public policy Enfermería Educación continua Estudios de casos Internado y residencia Políticas públicas de salud Enfermagem Educação continuada Estudos de casos Internato e residência Políticas públicas de saúde Enfermagem Educação continuada Estudos de casos Internato e residência Políticas públicas de saúde |
title_short |
PERMANENT EDUCATION IN HEALTH: PERCEPTION OF PROFESSIONALS IN THE MULTIDISCIPLINAR RESIDENCE |
title_full |
PERMANENT EDUCATION IN HEALTH: PERCEPTION OF PROFESSIONALS IN THE MULTIDISCIPLINAR RESIDENCE |
title_fullStr |
PERMANENT EDUCATION IN HEALTH: PERCEPTION OF PROFESSIONALS IN THE MULTIDISCIPLINAR RESIDENCE PERMANENT EDUCATION IN HEALTH: PERCEPTION OF PROFESSIONALS IN THE MULTIDISCIPLINAR RESIDENCE |
title_full_unstemmed |
PERMANENT EDUCATION IN HEALTH: PERCEPTION OF PROFESSIONALS IN THE MULTIDISCIPLINAR RESIDENCE PERMANENT EDUCATION IN HEALTH: PERCEPTION OF PROFESSIONALS IN THE MULTIDISCIPLINAR RESIDENCE |
title_sort |
PERMANENT EDUCATION IN HEALTH: PERCEPTION OF PROFESSIONALS IN THE MULTIDISCIPLINAR RESIDENCE |
author |
Silva, Cristiane Trivisiol da |
author_facet |
Silva, Cristiane Trivisiol da Silva, Cristiane Trivisiol da Souto, Valquíria Toledo Roso, Camila Castro Terra, Marlene Gomes Souto, Valquíria Toledo Roso, Camila Castro Terra, Marlene Gomes |
author_role |
author |
author2 |
Souto, Valquíria Toledo Roso, Camila Castro Terra, Marlene Gomes |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Cristiane Trivisiol da Souto, Valquíria Toledo Roso, Camila Castro Terra, Marlene Gomes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Nursing Continuing education Case studies Internship and residency Health public policy Enfermería Educación continua Estudios de casos Internado y residencia Políticas públicas de salud Enfermagem Educação continuada Estudos de casos Internato e residência Políticas públicas de saúde Enfermagem Educação continuada Estudos de casos Internato e residência Políticas públicas de saúde |
topic |
Nursing Continuing education Case studies Internship and residency Health public policy Enfermería Educación continua Estudios de casos Internado y residencia Políticas públicas de salud Enfermagem Educação continuada Estudos de casos Internato e residência Políticas públicas de saúde Enfermagem Educação continuada Estudos de casos Internato e residência Políticas públicas de saúde |
description |
Aim: to know the perception of professional members of a multiprofessional residence about permanent education in health. Method: the study is characterized as a qualitative, descriptive and exploratory research, type case study, conducted through field observation, documentary research and semi-structured interview, with 17 professionals members of a multiprofessional residence. Results: the evidence shows that the multiprofessional residence in health it’s a space that enables integration theory and practice as a trigger of Continuing Education in Health, which, in turn, is articulated by segments of attention for the production and management of health. Conclusion: it’s highlightened the perception of permant education beyond a punctual perspective, being trigged by spaces in which the actors discuss about permanent education, so that it can contribute to the development of competencies to act on the Public Health System. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-03-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/11067 10.5902/2179769211067 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/11067 |
identifier_str_mv |
10.5902/2179769211067 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/11067/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da UFSM; v. 3 (2013): Edição Especial; 627 - 635 2179-7692 reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
collection |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com |
_version_ |
1822181544590049280 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5902/2179769211067 |