The perception of the child/adolescent with cerebral paralysis on feeling healthy or ill
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
DOI: | 10.5902/2179769228009 |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/28009 |
Resumo: | Aim: to understand how the child/adolescent with cerebral palsy lives and understands his/her own health and disease process. Method: qualitative research, with phenomenological hermeneutic approach, in the south of Brazil, with eleven children/adolescents with cerebral palsy, from October 2011 to June 2012. The information was collected through phenomenological interviews, analyzed through the hermeneutic approach. Results: the children/adolescents with cerebral palsy understand health as synonym of happiness, emphasizing that the disease is a depriving phenomenon, which interferes with their way of being in everyday activities. However, even with all deprivation, participants perceive themselves as healthy. Final considerations: the children/adolescents reveal themselves as a being-in-the-world with a body image that gives them pleasure, with moral and ethical values. The formation of this positive self-image is influenced by the perspective created by the family in the visualization of becoming- child/adolescent with cerebral palsy. |
id |
UFSM-12_369285182540dc7c67813d68563416a4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/28009 |
network_acronym_str |
UFSM-12 |
network_name_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
spelling |
The perception of the child/adolescent with cerebral paralysis on feeling healthy or illPercepción del niño/adolescente con paralisis cerebral sobre sentirse saludable o enfermoA percepção da criança/adolescente com Paralisia Cerebral sobre sentir-se saudável ou doenteCerebral palsyHermeneuticsNursingChildAdolescentParálisis cerebralHermenéuticaEnfermeríaNiñoAdolescenteParalisia cerebralHermenêuticaEnfermagemCriançaAdolescenteSaúde da criança e do adolescenteAim: to understand how the child/adolescent with cerebral palsy lives and understands his/her own health and disease process. Method: qualitative research, with phenomenological hermeneutic approach, in the south of Brazil, with eleven children/adolescents with cerebral palsy, from October 2011 to June 2012. The information was collected through phenomenological interviews, analyzed through the hermeneutic approach. Results: the children/adolescents with cerebral palsy understand health as synonym of happiness, emphasizing that the disease is a depriving phenomenon, which interferes with their way of being in everyday activities. However, even with all deprivation, participants perceive themselves as healthy. Final considerations: the children/adolescents reveal themselves as a being-in-the-world with a body image that gives them pleasure, with moral and ethical values. The formation of this positive self-image is influenced by the perspective created by the family in the visualization of becoming- child/adolescent with cerebral palsy.Objetivo: comprender como el niño/adolescente con parálisis cerebral vivencia y percibe su proceso de salud y de enfermedad. Método: estudio cualitativo, de perspectiva fenomenológico-hermenéutico, realizado en el sur de Brasil, con once niños/adolescentes con parálisis cerebral, entre octubre de 2011 y junio de 2012. Los datos fueron recolectados por medio de entrevista fenomenológica, y analizados a partir de la perspectiva hermenéutica. Resultados: los niños/adolescentes con parálisis cerebral comprenden la salud como sinónimo de felicidad, resaltando que la enfermedad se trata de un fenómeno de privación, que interfiere en su modo de ser en las actividades cotidianas. Sin embargo, con todas las privaciones, los participantes se perciben como saludables. Consideraciones Finales: los niños/adolescentes se revelan como un ser-en-elmundo con una imagen corporal que les proporciona placer, con valores morales y éticos. La formación de esta autoimagen positiva es influenciada por la perspectiva creada por la familia en la visualización de venir-a-ser niño/adolescente con parálisis cerebral.Objetivo: compreender como a criança/adolescente com paralisia cerebral vivencia e percebe seu processo de saúde e de doença. Método: pesquisa qualitativa, com abordagem fenomenológica – hermenêutica realizada no sul do Brasil, com onze crianças/adolescentes com paralisia cerebral, de outubro de 2011 a junho 2012. As informações foram coletadas por meio de entrevista fenomenológica, analisadas por meio da abordagem hermenêutica. Resultados: as crianças/adolescentes com paralisia cerebral compreendem a saúde como sinônimo de felicidade, ressaltando que a doença se trata de um fenômeno de privação, que interfere no seu modo de ser nas atividades cotidianas. Entretanto, mesmo com todas as privações, os participantes percebem-se como saudáveis. Considerações Finais: as crianças/adolescentes revelam-se como um ser-no-mundo com uma imagem corporal que lhes proporciona prazer, com valores morais e éticos. A formação desta autoimagem positiva é influenciada pela perspectiva criada pela família na visualização do vir-a-ser criança/adolescente com paralisia cerebral.Universidade Federal de Santa Maria2018-09-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/2800910.5902/2179769228009Revista de Enfermagem da UFSM; v. 8 n. 3 (2018); 504-5172179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/28009/pdfCopyright (c) 2018 Revista de Enfermagem da UFSMinfo:eu-repo/semantics/openAccessMilbrath, Viviane MartenMotta, Maria da Graça Corso daGabatz, Ruth Irmgard BärtschiBazzan, Jéssica Stragliotto2021-04-20T12:41:00Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/28009Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T12:41Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The perception of the child/adolescent with cerebral paralysis on feeling healthy or ill Percepción del niño/adolescente con paralisis cerebral sobre sentirse saludable o enfermo A percepção da criança/adolescente com Paralisia Cerebral sobre sentir-se saudável ou doente |
title |
The perception of the child/adolescent with cerebral paralysis on feeling healthy or ill |
spellingShingle |
The perception of the child/adolescent with cerebral paralysis on feeling healthy or ill The perception of the child/adolescent with cerebral paralysis on feeling healthy or ill Milbrath, Viviane Marten Cerebral palsy Hermeneutics Nursing Child Adolescent Parálisis cerebral Hermenéutica Enfermería Niño Adolescente Paralisia cerebral Hermenêutica Enfermagem Criança Adolescente Saúde da criança e do adolescente Milbrath, Viviane Marten Cerebral palsy Hermeneutics Nursing Child Adolescent Parálisis cerebral Hermenéutica Enfermería Niño Adolescente Paralisia cerebral Hermenêutica Enfermagem Criança Adolescente Saúde da criança e do adolescente |
title_short |
The perception of the child/adolescent with cerebral paralysis on feeling healthy or ill |
title_full |
The perception of the child/adolescent with cerebral paralysis on feeling healthy or ill |
title_fullStr |
The perception of the child/adolescent with cerebral paralysis on feeling healthy or ill The perception of the child/adolescent with cerebral paralysis on feeling healthy or ill |
title_full_unstemmed |
The perception of the child/adolescent with cerebral paralysis on feeling healthy or ill The perception of the child/adolescent with cerebral paralysis on feeling healthy or ill |
title_sort |
The perception of the child/adolescent with cerebral paralysis on feeling healthy or ill |
author |
Milbrath, Viviane Marten |
author_facet |
Milbrath, Viviane Marten Milbrath, Viviane Marten Motta, Maria da Graça Corso da Gabatz, Ruth Irmgard Bärtschi Bazzan, Jéssica Stragliotto Motta, Maria da Graça Corso da Gabatz, Ruth Irmgard Bärtschi Bazzan, Jéssica Stragliotto |
author_role |
author |
author2 |
Motta, Maria da Graça Corso da Gabatz, Ruth Irmgard Bärtschi Bazzan, Jéssica Stragliotto |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Milbrath, Viviane Marten Motta, Maria da Graça Corso da Gabatz, Ruth Irmgard Bärtschi Bazzan, Jéssica Stragliotto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cerebral palsy Hermeneutics Nursing Child Adolescent Parálisis cerebral Hermenéutica Enfermería Niño Adolescente Paralisia cerebral Hermenêutica Enfermagem Criança Adolescente Saúde da criança e do adolescente |
topic |
Cerebral palsy Hermeneutics Nursing Child Adolescent Parálisis cerebral Hermenéutica Enfermería Niño Adolescente Paralisia cerebral Hermenêutica Enfermagem Criança Adolescente Saúde da criança e do adolescente |
description |
Aim: to understand how the child/adolescent with cerebral palsy lives and understands his/her own health and disease process. Method: qualitative research, with phenomenological hermeneutic approach, in the south of Brazil, with eleven children/adolescents with cerebral palsy, from October 2011 to June 2012. The information was collected through phenomenological interviews, analyzed through the hermeneutic approach. Results: the children/adolescents with cerebral palsy understand health as synonym of happiness, emphasizing that the disease is a depriving phenomenon, which interferes with their way of being in everyday activities. However, even with all deprivation, participants perceive themselves as healthy. Final considerations: the children/adolescents reveal themselves as a being-in-the-world with a body image that gives them pleasure, with moral and ethical values. The formation of this positive self-image is influenced by the perspective created by the family in the visualization of becoming- child/adolescent with cerebral palsy. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-09-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/28009 10.5902/2179769228009 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/28009 |
identifier_str_mv |
10.5902/2179769228009 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/28009/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista de Enfermagem da UFSM info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista de Enfermagem da UFSM |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da UFSM; v. 8 n. 3 (2018); 504-517 2179-7692 reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
collection |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com |
_version_ |
1822181549177569280 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5902/2179769228009 |