Health networks care: the perception of family health unit users
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25209 |
Resumo: | Aim: to know the perception of the users of a Family Health Unit about the Health Care Network. Method: through a qualitative research approach, this is both an exploratory and a descriptive study, carried out with six health care users of the chosen unit, from February to July 2012. Semi-structured interviews were used for data collection, which were analyzed under the Operative Proposal. Results: it was identified that there is a long waiting time for specialized services, which leads users to searching for different means of accessing the network. These users received little orientation from health professionals, who in turn demonstrated little involvement and accountability, which reflects how users perceive the unit and the provided services. Conclusions: it was noticed that there is still a vertical relationship between health professionals and users, since listening was not identified and there were no guidance on access flow, which requires the construction of cozy spaces. |
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Health networks care: the perception of family health unit usersRedes de atencion a la salud: percepción de usuarios de una unidad de salud familiarRedes de atenção à saúde: percepção de usuários de uma unidade de saúde da famíliaFamily healthPrimary health careContinuity of patient careUnified health systemSalud de la familiaAtención primaria de saludContinuidad de la atención al pacienteSistema único de saludSaúde da famíliaAtenção primária à saúdeContinuidade da assistência ao pacienteSistema único de saúdeAtenção Primária à SaúdeAim: to know the perception of the users of a Family Health Unit about the Health Care Network. Method: through a qualitative research approach, this is both an exploratory and a descriptive study, carried out with six health care users of the chosen unit, from February to July 2012. Semi-structured interviews were used for data collection, which were analyzed under the Operative Proposal. Results: it was identified that there is a long waiting time for specialized services, which leads users to searching for different means of accessing the network. These users received little orientation from health professionals, who in turn demonstrated little involvement and accountability, which reflects how users perceive the unit and the provided services. Conclusions: it was noticed that there is still a vertical relationship between health professionals and users, since listening was not identified and there were no guidance on access flow, which requires the construction of cozy spaces.Objetivo: conocer la percepción de los usuarios de una Unidad de Salud de la Familia, sobre la Red de Atención a la Salud. Método: se trata de una investigación cualitativa, tipo exploratoria descriptiva, realizada con seis usuarios de salud, entre febrero y julio de 2012. Para la recolección de datos se utilizó entrevistas semiestructuradas, analizadas a partir de la Propuesta Operativa. Resultados: se identificó que hay un largo tiempo de espera para atención especializada, eso lleva los usuarios a buscar diferentes medios de acceso a la red. Los usuarios recibieron pocas orientaciones de los profesionales de la salud, que a su vez demuestran poca implicación y responsabilidad, evidenciando el modo en que los usuarios perciben la unidad y los servicios prestados. Conclusiones: se percibió que aún existe relación vertical entre profesionales de salud y usuarios, una vez que no fue identificada la escucha, además de la falta de orientaciones sobre el flujo de acceso, lo que requiere la construcción de espacios acogedores.Objetivo: conhecer a percepção dos usuários de uma Unidade de Saúde da Família, sobre a Rede de Atenção à Saúde. Método: trata-se de uma pesquisa qualitativa, do tipo exploratória descritiva, realizada com seis usuários de saúde, de fevereiro a julho de 2012. Para coleta de dados utilizaram-se entrevistas semiestruturadas, que foram analisadas sob a Proposta Operativa. Resultados: identificou-se que há longo tempo de espera pelo atendimento especializado, o que leva os usuários a procurarem diferentes meios de acesso à rede. Estes receberam poucas orientações dos profissionais de saúde, que, por sua vez, demonstram pouco envolvimento e responsabilização, refletindo no modo em que os usuários percebem a unidade e os serviços prestados. Conclusões: percebeu-se que ainda existe relação vertical entre profissionais de saúde e usuários, uma vez que não foi identificado a escuta e que faltaram orientações sobre o fluxo de acesso, necessitando assim da construção de espaços acolhedores.Universidade Federal de Santa Maria2023-11-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/2520910.5902/2179769225209Revista de Enfermagem da UFSM; v. 7 n. 1 (2017); 100 - 1102179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/25209/pdfCopyright (c) 2017 Revista de Enfermagem da UFSMhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Adrielle Chermont daSchimiht, Maria DeniseGomes, Taís FalcãoWeiller, Teresinha HeckAlberti, Gabriela FáveroSimon, Bruna Sodré2023-11-23T13:50:12Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/25209Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2023-11-23T13:50:12Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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