NURSING MANAGEMENT: A LOOK FROM THE PERSPECTIVE OF COMPLEX THINKING

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Caveião, Cristiano
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Hey, Ana Paula, Montezeli, Juliana Helena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
Texto Completo: http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/7176
Resumo: http://dx.doi.org/10.5902/217976927176Objective: to reflect on the interface of Complex Thinking proposed by Morin in pedagogical practice in the teaching of Nursing Administration. Method: article of reflection, where the authors were based their experiences as teachers in the area of nursing administration in educational institutions; questioning the pedagogical practice, discussing issues related to the daily work of teachers, in light of complex thinking. Results: being managing a subprocess within this profession, the great challenge of teaching this discipline is distancing it from a dichotomous practice that considers care and management, elements watertight. Final Thoughts: to bring about changes in the management and nursing care with creativity and autonomy, it is necessary to rethink the training, with regard to the organization of the learning process. This way, you can contribute to the formation of critical and questioning individuals; glimpsing multidimensionalizar to think, ie, taking the complexity premised.
id UFSM-12_6ad0d96cc857b1775993153f2b2b7caa
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7176
network_acronym_str UFSM-12
network_name_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository_id_str
spelling NURSING MANAGEMENT: A LOOK FROM THE PERSPECTIVE OF COMPLEX THINKINGAdministración en enfermería: una mirada en la perspectiva del pensamiento complejoAdministração em enfermagem: um olhar na perspectiva do pensamento complexoNursingNursing administration researchEducation nursingManagementEnfermeríaInvestigación en administración de enfermeríaEducación en enfermeríaGerenciaEnfermagemPesquisa em administração de enfermagemEducação em enfermagemGerênciaEnsino de Administração em Enfermagemhttp://dx.doi.org/10.5902/217976927176Objective: to reflect on the interface of Complex Thinking proposed by Morin in pedagogical practice in the teaching of Nursing Administration. Method: article of reflection, where the authors were based their experiences as teachers in the area of nursing administration in educational institutions; questioning the pedagogical practice, discussing issues related to the daily work of teachers, in light of complex thinking. Results: being managing a subprocess within this profession, the great challenge of teaching this discipline is distancing it from a dichotomous practice that considers care and management, elements watertight. Final Thoughts: to bring about changes in the management and nursing care with creativity and autonomy, it is necessary to rethink the training, with regard to the organization of the learning process. This way, you can contribute to the formation of critical and questioning individuals; glimpsing multidimensionalizar to think, ie, taking the complexity premised.Objetivo: reflexionar sobre la interfaz del Pensamiento Complejo propuesto por Morin en la práctica pedagógica de enseñanza de Administración en Enfermería. Método: artículo de reflexión, donde los autores se basaron en sus experiencias como profesores en área de administración de enfermería en instituciones educativas; cuestionando la práctica pedagógica y discutiendo temas relacionados con trabajo diario de docentes, a la luz del Pensamiento Complejo. Resultados: siendo la gestión un subproceso en el contexto de esta profesión, el gran desafío de esta disciplina es distanciar de una práctica dicotómica que considere la atención y gestión, elementos estancos. Conclusión: para producir cambios en gestión de atención de enfermería con creatividad y autonomía, es necesario repensar la formación, en relación a la organización del proceso de aprendizaje. De este modo, es posible contribuir para la formación de personas críticas; vislumbrando varias maneras para pensar, o sea, teniendo la complejidad como premisa.http://dx.doi.org/10.5902/217976927176Objetivo: refletir sobre a interface do Pensamento Complexo proposto por Morin na prática pedagógica do ensino da Administração em Enfermagem. Método: artigo de reflexão, os autores tomaram por base suas experiências como docentes da área de administração em enfermagem em instituições de ensino; problematizando a prática pedagógica, discutindo questões relacionadas ao cotidiano do trabalho docente, à luz do Pensamento Complexo. Resultados: sendo o gerenciamento, um subprocesso no contexto desta profissão, o grande desafio de ensinar esta disciplina é distanciá-la de uma prática dicotômica, que considera cuidado e gerenciamento, elementos estanques. Considerações finais: para provocar mudanças no gerenciamento e assistência em enfermagem com criatividade e autonomia, torna-se necessário repensar a formação, no que se refere à organização do processo ensino aprendizagem. Desta forma, é possível contribuir para a formação de indivíduos críticos e questionadores; vislumbrando multidimensionalizar para pensar, ou seja, tendo a complexidade como premissa.Universidade Federal de Santa Maria2013-05-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/717610.5902/217976927176Revista de Enfermagem da UFSM; v. 3 n. 1 (2013); 79 - 852179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/7176/pdfCaveião, CristianoHey, Ana PaulaMontezeli, Juliana Helenainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T15:15:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7176Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T15:15:39Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false
dc.title.none.fl_str_mv NURSING MANAGEMENT: A LOOK FROM THE PERSPECTIVE OF COMPLEX THINKING
Administración en enfermería: una mirada en la perspectiva del pensamiento complejo
Administração em enfermagem: um olhar na perspectiva do pensamento complexo
title NURSING MANAGEMENT: A LOOK FROM THE PERSPECTIVE OF COMPLEX THINKING
spellingShingle NURSING MANAGEMENT: A LOOK FROM THE PERSPECTIVE OF COMPLEX THINKING
Caveião, Cristiano
Nursing
Nursing administration research
Education nursing
Management
Enfermería
Investigación en administración de enfermería
Educación en enfermería
Gerencia
Enfermagem
Pesquisa em administração de enfermagem
Educação em enfermagem
Gerência
Ensino de Administração em Enfermagem
title_short NURSING MANAGEMENT: A LOOK FROM THE PERSPECTIVE OF COMPLEX THINKING
title_full NURSING MANAGEMENT: A LOOK FROM THE PERSPECTIVE OF COMPLEX THINKING
title_fullStr NURSING MANAGEMENT: A LOOK FROM THE PERSPECTIVE OF COMPLEX THINKING
title_full_unstemmed NURSING MANAGEMENT: A LOOK FROM THE PERSPECTIVE OF COMPLEX THINKING
title_sort NURSING MANAGEMENT: A LOOK FROM THE PERSPECTIVE OF COMPLEX THINKING
author Caveião, Cristiano
author_facet Caveião, Cristiano
Hey, Ana Paula
Montezeli, Juliana Helena
author_role author
author2 Hey, Ana Paula
Montezeli, Juliana Helena
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Caveião, Cristiano
Hey, Ana Paula
Montezeli, Juliana Helena
dc.subject.por.fl_str_mv Nursing
Nursing administration research
Education nursing
Management
Enfermería
Investigación en administración de enfermería
Educación en enfermería
Gerencia
Enfermagem
Pesquisa em administração de enfermagem
Educação em enfermagem
Gerência
Ensino de Administração em Enfermagem
topic Nursing
Nursing administration research
Education nursing
Management
Enfermería
Investigación en administración de enfermería
Educación en enfermería
Gerencia
Enfermagem
Pesquisa em administração de enfermagem
Educação em enfermagem
Gerência
Ensino de Administração em Enfermagem
description http://dx.doi.org/10.5902/217976927176Objective: to reflect on the interface of Complex Thinking proposed by Morin in pedagogical practice in the teaching of Nursing Administration. Method: article of reflection, where the authors were based their experiences as teachers in the area of nursing administration in educational institutions; questioning the pedagogical practice, discussing issues related to the daily work of teachers, in light of complex thinking. Results: being managing a subprocess within this profession, the great challenge of teaching this discipline is distancing it from a dichotomous practice that considers care and management, elements watertight. Final Thoughts: to bring about changes in the management and nursing care with creativity and autonomy, it is necessary to rethink the training, with regard to the organization of the learning process. This way, you can contribute to the formation of critical and questioning individuals; glimpsing multidimensionalizar to think, ie, taking the complexity premised.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-05-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/7176
10.5902/217976927176
url http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/7176
identifier_str_mv 10.5902/217976927176
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/7176/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Maria
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Enfermagem da UFSM; v. 3 n. 1 (2013); 79 - 85
2179-7692
reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron:UFSM
instname_str Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
instacron_str UFSM
institution UFSM
reponame_str Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
collection Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria
repository.name.fl_str_mv Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)
repository.mail.fl_str_mv centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com
_version_ 1799944041660416000