NURSING MANAGEMENT: A LOOK FROM THE PERSPECTIVE OF COMPLEX THINKING
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/7176 |
Resumo: | http://dx.doi.org/10.5902/217976927176Objective: to reflect on the interface of Complex Thinking proposed by Morin in pedagogical practice in the teaching of Nursing Administration. Method: article of reflection, where the authors were based their experiences as teachers in the area of nursing administration in educational institutions; questioning the pedagogical practice, discussing issues related to the daily work of teachers, in light of complex thinking. Results: being managing a subprocess within this profession, the great challenge of teaching this discipline is distancing it from a dichotomous practice that considers care and management, elements watertight. Final Thoughts: to bring about changes in the management and nursing care with creativity and autonomy, it is necessary to rethink the training, with regard to the organization of the learning process. This way, you can contribute to the formation of critical and questioning individuals; glimpsing multidimensionalizar to think, ie, taking the complexity premised. |
id |
UFSM-12_6ad0d96cc857b1775993153f2b2b7caa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7176 |
network_acronym_str |
UFSM-12 |
network_name_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository_id_str |
|
spelling |
NURSING MANAGEMENT: A LOOK FROM THE PERSPECTIVE OF COMPLEX THINKINGAdministración en enfermería: una mirada en la perspectiva del pensamiento complejoAdministração em enfermagem: um olhar na perspectiva do pensamento complexoNursingNursing administration researchEducation nursingManagementEnfermeríaInvestigación en administración de enfermeríaEducación en enfermeríaGerenciaEnfermagemPesquisa em administração de enfermagemEducação em enfermagemGerênciaEnsino de Administração em Enfermagemhttp://dx.doi.org/10.5902/217976927176Objective: to reflect on the interface of Complex Thinking proposed by Morin in pedagogical practice in the teaching of Nursing Administration. Method: article of reflection, where the authors were based their experiences as teachers in the area of nursing administration in educational institutions; questioning the pedagogical practice, discussing issues related to the daily work of teachers, in light of complex thinking. Results: being managing a subprocess within this profession, the great challenge of teaching this discipline is distancing it from a dichotomous practice that considers care and management, elements watertight. Final Thoughts: to bring about changes in the management and nursing care with creativity and autonomy, it is necessary to rethink the training, with regard to the organization of the learning process. This way, you can contribute to the formation of critical and questioning individuals; glimpsing multidimensionalizar to think, ie, taking the complexity premised.Objetivo: reflexionar sobre la interfaz del Pensamiento Complejo propuesto por Morin en la práctica pedagógica de enseñanza de Administración en Enfermería. Método: artículo de reflexión, donde los autores se basaron en sus experiencias como profesores en área de administración de enfermería en instituciones educativas; cuestionando la práctica pedagógica y discutiendo temas relacionados con trabajo diario de docentes, a la luz del Pensamiento Complejo. Resultados: siendo la gestión un subproceso en el contexto de esta profesión, el gran desafío de esta disciplina es distanciar de una práctica dicotómica que considere la atención y gestión, elementos estancos. Conclusión: para producir cambios en gestión de atención de enfermería con creatividad y autonomía, es necesario repensar la formación, en relación a la organización del proceso de aprendizaje. De este modo, es posible contribuir para la formación de personas críticas; vislumbrando varias maneras para pensar, o sea, teniendo la complejidad como premisa.http://dx.doi.org/10.5902/217976927176Objetivo: refletir sobre a interface do Pensamento Complexo proposto por Morin na prática pedagógica do ensino da Administração em Enfermagem. Método: artigo de reflexão, os autores tomaram por base suas experiências como docentes da área de administração em enfermagem em instituições de ensino; problematizando a prática pedagógica, discutindo questões relacionadas ao cotidiano do trabalho docente, à luz do Pensamento Complexo. Resultados: sendo o gerenciamento, um subprocesso no contexto desta profissão, o grande desafio de ensinar esta disciplina é distanciá-la de uma prática dicotômica, que considera cuidado e gerenciamento, elementos estanques. Considerações finais: para provocar mudanças no gerenciamento e assistência em enfermagem com criatividade e autonomia, torna-se necessário repensar a formação, no que se refere à organização do processo ensino aprendizagem. Desta forma, é possível contribuir para a formação de indivíduos críticos e questionadores; vislumbrando multidimensionalizar para pensar, ou seja, tendo a complexidade como premissa.Universidade Federal de Santa Maria2013-05-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/717610.5902/217976927176Revista de Enfermagem da UFSM; v. 3 n. 1 (2013); 79 - 852179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/7176/pdfCaveião, CristianoHey, Ana PaulaMontezeli, Juliana Helenainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T15:15:39Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/7176Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T15:15:39Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
NURSING MANAGEMENT: A LOOK FROM THE PERSPECTIVE OF COMPLEX THINKING Administración en enfermería: una mirada en la perspectiva del pensamiento complejo Administração em enfermagem: um olhar na perspectiva do pensamento complexo |
title |
NURSING MANAGEMENT: A LOOK FROM THE PERSPECTIVE OF COMPLEX THINKING |
spellingShingle |
NURSING MANAGEMENT: A LOOK FROM THE PERSPECTIVE OF COMPLEX THINKING Caveião, Cristiano Nursing Nursing administration research Education nursing Management Enfermería Investigación en administración de enfermería Educación en enfermería Gerencia Enfermagem Pesquisa em administração de enfermagem Educação em enfermagem Gerência Ensino de Administração em Enfermagem |
title_short |
NURSING MANAGEMENT: A LOOK FROM THE PERSPECTIVE OF COMPLEX THINKING |
title_full |
NURSING MANAGEMENT: A LOOK FROM THE PERSPECTIVE OF COMPLEX THINKING |
title_fullStr |
NURSING MANAGEMENT: A LOOK FROM THE PERSPECTIVE OF COMPLEX THINKING |
title_full_unstemmed |
NURSING MANAGEMENT: A LOOK FROM THE PERSPECTIVE OF COMPLEX THINKING |
title_sort |
NURSING MANAGEMENT: A LOOK FROM THE PERSPECTIVE OF COMPLEX THINKING |
author |
Caveião, Cristiano |
author_facet |
Caveião, Cristiano Hey, Ana Paula Montezeli, Juliana Helena |
author_role |
author |
author2 |
Hey, Ana Paula Montezeli, Juliana Helena |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Caveião, Cristiano Hey, Ana Paula Montezeli, Juliana Helena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Nursing Nursing administration research Education nursing Management Enfermería Investigación en administración de enfermería Educación en enfermería Gerencia Enfermagem Pesquisa em administração de enfermagem Educação em enfermagem Gerência Ensino de Administração em Enfermagem |
topic |
Nursing Nursing administration research Education nursing Management Enfermería Investigación en administración de enfermería Educación en enfermería Gerencia Enfermagem Pesquisa em administração de enfermagem Educação em enfermagem Gerência Ensino de Administração em Enfermagem |
description |
http://dx.doi.org/10.5902/217976927176Objective: to reflect on the interface of Complex Thinking proposed by Morin in pedagogical practice in the teaching of Nursing Administration. Method: article of reflection, where the authors were based their experiences as teachers in the area of nursing administration in educational institutions; questioning the pedagogical practice, discussing issues related to the daily work of teachers, in light of complex thinking. Results: being managing a subprocess within this profession, the great challenge of teaching this discipline is distancing it from a dichotomous practice that considers care and management, elements watertight. Final Thoughts: to bring about changes in the management and nursing care with creativity and autonomy, it is necessary to rethink the training, with regard to the organization of the learning process. This way, you can contribute to the formation of critical and questioning individuals; glimpsing multidimensionalizar to think, ie, taking the complexity premised. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-05-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/7176 10.5902/217976927176 |
url |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/7176 |
identifier_str_mv |
10.5902/217976927176 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/7176/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da UFSM; v. 3 n. 1 (2013); 79 - 85 2179-7692 reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria instname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) instacron:UFSM |
instname_str |
Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
instacron_str |
UFSM |
institution |
UFSM |
reponame_str |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
collection |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) |
repository.mail.fl_str_mv |
centraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com |
_version_ |
1799944041660416000 |