Positionings and strategies on sexuality from the school health program: teachers’ speeches
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Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria |
Texto Completo: | http://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/21538 |
Resumo: | Aim: to analyze teachers’ postures and strategies for handling sexual and reproductive education in the classroom, in a public school in Juazeiro-BA, in agreement with the School Health Program (PSE). Method: qualitative, exploratory and descriptive study, carried out with 11 teachers and a school manager, through a semistructured interview, with sample closure by theoretical saturation. Discourse Analysis was used, with the theoretical support of the problem-solving methodology practiced by Paulo Freire. Results: as a revealed attitude, the discussions about the subject were developed without constraints to the teachers, since, among the strategies adopted, some resources like videos and debates are used. However, the performance of educators does not find sustainability in the PSE, since teachers are unfamiliar with the program. Conclusions: the theme should be socialized and balanced in order to promote knowledge integration in school spaces, with dialogic opportunities for discussion on sexuality in adolescence, based on a joint work between education and health. |
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Positionings and strategies on sexuality from the school health program: teachers’ speechesPosturas y estrategias sobre la sexualidad desdela salud emla escuela: discursos de profesoresPosturas e estratégias sobre sexualidade a partir do programa saúde na escola: discursos de professoresEducaciónSexualidadAdolescenciaSalud escolarEducaçãoSexualidadeAdolescênciaSaúde escolar.EducaçãoSexualidadeAdolescênciaSaúde escolar.EducationSexualityAdolescenceSchool healthAim: to analyze teachers’ postures and strategies for handling sexual and reproductive education in the classroom, in a public school in Juazeiro-BA, in agreement with the School Health Program (PSE). Method: qualitative, exploratory and descriptive study, carried out with 11 teachers and a school manager, through a semistructured interview, with sample closure by theoretical saturation. Discourse Analysis was used, with the theoretical support of the problem-solving methodology practiced by Paulo Freire. Results: as a revealed attitude, the discussions about the subject were developed without constraints to the teachers, since, among the strategies adopted, some resources like videos and debates are used. However, the performance of educators does not find sustainability in the PSE, since teachers are unfamiliar with the program. Conclusions: the theme should be socialized and balanced in order to promote knowledge integration in school spaces, with dialogic opportunities for discussion on sexuality in adolescence, based on a joint work between education and health.Objetivo: analizar las actitudes y estrategias de enfrentamiento de los profesores sobre la educación sexual y la reproducción en el aula, de una escuela pública, en Juazeiro-BA, convenida en el Programa de Salud Escolar (PSE). Método: cualitativo, exploratorio y descriptivo, con 11 profesores y la dirección de la escuela, por medio de entrevistas semi-estructuradas, con muestra por saturación teórica. Se utilizó el análisis del discurso, con el apoyo teórico de la metodología de investigación utilizada por Paulo Freire. Resultados: como la postura ha revelado, las discusiones sobre el tema han mostrado profesores no constreñidos pues, entre las estrategias adoptadas se utilizan algunos recursos, tales como, videos y debates. Sin embargo, el papel de los educadores no encuentra sostenibilidad en el PSE, porque los profesores no conocen el programa. Conclusiones: el tema debe ser socializado y divulgado con el objetivo de divulgación y de la integración de los conocimientos en los espacios escolares, con oportunidades dialógicas para la discusión de la sexualidad en la adolescencia, a partir de un trabajo en conjunto entre la educación y la salud.Objetivo: analisar as posturas e estratégias de enfrentamento dos professores, acerca da educação sexual e reprodutiva em sala de aula, em uma escola pública de Juazeiro-BA, conveniada ao Programa Saúde na Escola (PSE). Método: qualitativo, exploratório e descritivo, com 11 professores e um gestor escolar, por meio de entrevista semiestruturada, com fechamento amostral por saturação teórica. Utilizou-se a Análise de Discurso, com o suporte teórico da metodologia problematizadora empregada por Paulo Freire.Resultados: como postura revelada, as discussões sobre o tema se mostraram sem constrangimentos aos professores, pois, dentre as estratégias adotadas, alguns recursos como vídeos e debates são utilizados. Porém, a atuação dos educadores não encontra sustentabilidade no PSE, pois os professores desconhecem o programa. Conclusões: o tema deve ser socializado e horizontalizado de maneira a promover a integração do conhecimento em espaços escolares, com oportunidades dialógicas de discussão sobre sexualidade na adolescência, a partir de um trabalho conjunto entre educação e saúde.Universidade Federal de Santa Maria2016-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/2153810.5902/2179769221538Revista de Enfermagem da UFSM; v. 6 n. 4 (2016); 494 - 5062179-7692reponame:Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Mariainstname:Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)instacron:UFSMporhttp://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/21538/pdfBringel, Nayanne Maria MagalhãesMarques, Keylla KarinnaDutra, Eduardo Francisco MontenegroCarvalho, Ana Paula Teixeira da SilvaMelo, Mônica Cecília Pimentel deSoares, Félix Alexandre Antunesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-20T13:26:32Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/21538Revistahttps://periodicos.ufsm.br/reufsmPUBhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/reufsm/oaicentraldeperiodicos@ufsm.br||reufsm@gmail.com2179-76922179-7692opendoar:2021-04-20T13:26:32Revista de Enfermagem da Universidade Federal de Santa Maria - Universidade Federal de Santa Maria (UFSM)false |
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